Misje zagraniczne



Misje zagraniczne

Przedsiębiorcy optymistycznie patrzą na współpracę z Londynem

Przedsiębiorcy lubuscy powrócili z misji gospodarczej do Wielkiej Brytanii. Dwie firmy
z 9 uczestniczących już mają doświadczenie w handlu z Wielką Brytanią, jednak wizja Brexitu rodzi pewne obawy. Podczas wielu spotkań  w Londynie specjaliści,  szczególnie z branży finansowej, uspokajają i przekonują, że wyjście z Unii Europejskiej nie spowoduje perturbacji w wymianie handlowej pomiędzy Unią a wyspami. 

W Zagranicznym Biurze Handlowym Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przy Ambasadzie RP, pan Piotr Kubałka, właściciel Capital Business Links Ltd., wiodącej firmy księgowej na rynku brytyjskim obsługującej przede wszystkim polskich przedsiębiorców, przedstawił rodzaje działalności gospodarczych w Wielkiej Brytanii i zapewnił, że jego zdaniem Londyn to najlepsze miejsce do robienia biznesu. Ciekawą prelekcję miała także Melissa Dunley z MD Advisor, która uzupełniła prezentację Kubałki o informację o kwestie podatkowe, a Julian Booth z firmy Afex przedstawił swoją ofertę bezpiecznych płatności w Internecie i korzystnych stawek przy wahaniach kursów w operacjach walutowych.

Podczas misji przeprowadzono wiele interesujących i inspirujących spotkań z brytyjskimi firmami, szczególnie w siedzibie COBCOE, w Europejskim Zrzeszeniu Izb Gospodarczych. Wizytę polskiej delegacji rozpoczęła Ann-Marie Martin, Dyrektor Generalna Zrzeszenia podkreślając zasadność wstąpienia do ich organizacji. Zachwalała korzyści płynące z korzystania z ich szerokiej bazy kontaktów. W tej chwili Zrzeszenie prowadzi ostatnie negocjacje z Polsko-Brytyjską Izbą Handlową, która niedługo będzie członkiem tej wielkiej organizacji. Jako doświadczona w biznesie i współpracująca na szczeblu rządowym podkreślała, że nie powinniśmy się obawiać procedury Brexitu i hamować swoich ambicji wejścia na rynek brytyjski z tego właśnie względu. 

Uczestniczące w misji firmy podkreślały otwartość partnerów zagranicznych, jak i chęć oraz zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcia. Nie jest to jednostkowa opinia, a opinia ogółu przedsiębiorców. Na szczególną uwagę zasługuje spotkanie firmy Ziel-Bruk z Płotów. Rozmowy z firmą CED Stone, dostawcą kamienia naturalnego okazały się bardzo perspektywiczne i być może zakończą się nowym kontraktem dla naszego producenta kostki brukowej. Przypomnijmy, że firma Ziel- Bruk to działająca na naszym terenie od 30 lat firma rodzinna, posiadająca dwa oddziały - w Płotach
i Gorzowie Wlkp.

Kolejne ważne spotkanie odbyło się w British Library w Business & IP Centre, gdzie wyodrębniono specjalną komórkę, która ma za zadanie pomagać młodym biznesom i wynalazcom wprowadzać
i rozwijać własny biznes. Zasoby centrum pomagają rozeznać rynek branży, która nas interesuje,
a pracownicy biblioteki nie tylko pomagają znaleźć odpowiednią literaturę, ale także oferują doradztwo w uzyskaniu patentu, stworzeniu strategii rozwoju firmy i wiele warsztatów. Realizują również wiele projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, a także wykłady znanych biznesmenów, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami z młodymi przedsiębiorcami inspirując ich do działania. To wszystko sprawia, że biblioteka przestaje się kojarzyć się jedynie z pracą naukową, ale również staje się otwartym na przedsiębiorczość miejscem.   

 

 

 Polsko-brytyjska wymiana handlowa

Najważniejszym partnerem handlowym są dla Wielkiej Brytanii kraje Unii Europejskiej. Według danych szacunkowych eksport towarów z Wielkiej Brytanii do krajów UE przekracza 150 mld funtów
w porównaniu, w tym polski eksport do Wielkiej Brytanii osiąga poziom prawie 10 mld euro.

Najważniejsze grupy towarowe w polskim eksporcie na rynek brytyjski stanowiły:

  • wyroby przemysłu elektromaszynowego (46,32 proc.)
  • artykuły rolno-spożywcze (12,77 proc.)
  • wyroby przem. chemicznego + tworzywa sztuczne (11,33 proc.)

Warto podkreślić stosunkowo szybki rozwój polsko-brytyjskiej wymiany handlowej, zwłaszcza po stronie polskiego eksportu. W 2012 r. w rezultacie relatywnie szybkiego wzrostu wywozu na ten rynek wysunął się on na 2. miejsce wśród głównych rynków eksportowych (z udziałem 6,7 proc.).

W ostatnich latach polsko - brytyjska wymiana handlowa odnotowywała okres rozwoju, szczególnie pod względem tempa wzrostu polskiego eksportu, który w latach 2002-2013 rósł nieprzerwanie.

Wielka Brytania od wielu lat należy do dziesięciu najważniejszych partnerów handlowych Polski. Zgodnie z danymi HM Revenue & Customs, Polska zajęła w grudniu 2013 r. 22. pozycję wśród największych odbiorców towarów z Wielkiej Brytanii (łączna wartość eksportu z Wielkiej Brytanii do Polski – ok. 3,89 mld funtów w okresie roku do grudnia 2013 r.) oraz 12. pozycję w grudniu 2013 r. w rankingu największych importerów z łączną wartością importu na poziomie ok. 7,86 mld funtów w okresie roku do grudnia 2013 r.

W strukturze polskiego eksportu do Wielkiej Brytanii dominują zwykle towary o wysokim stopniu przetworzenia; najpopularniejsze kategorie w polskim eksporcie to m.in.: urządzenia mechaniczne i aparatura, w tym telekomunikacyjne, do zapisu i odtwarzania dźwięku, pojazdy drogowe, maszyny biurowe i urządzenia do automatycznego przetwarzania danych, maszyny elektryczne, aparaty i inne urządzenia, meble i części meblowe.

W przypadku towarów eksportowych z Wielkiej Brytanii do Polski, dominują również te o wysokim stopniu przetworzenia, jak np.: produkty medyczne i farmaceutyczne, pojazdy drogowe, maszyny specjalistyczne dla określonych gałęzi przemysłu, ropa naftowa, pochodne ropy naftowej i materiały pokrewne.

Rynek brytyjski jest rynkiem niezwykle wymagającym, jednocześnie jednak stwarzającym ogromną szansę dla polskich eksporterów ze względu na wysoką chłonność oraz tradycyjnie pozytywny odbiór towarów pochodzenia polskiego. Szczególne miejsce w polskim eksporcie do Wielkiej Brytanii zajmuje sektor rolno-spożywczy, którego wartość rośnie. Oprócz rosnącego cały czas udziału polskich produktów żywnościowych w rynku brytyjskim, dynamicznie rozwija się także rynek drobnych inwestycji Polaków przybywających do Wielkiej Brytanii. Przede wszystkim są to polskie hurtownie spożywcze, których jest tutaj kilkadziesiąt, kilkaset mniejszych i większych sklepów z polską żywnością - ten segment rynku rozwija się bardzo dynamicznie. Powstały także polskie masarnie, piekarnie, cukiernie.

Jeśli chodzi o firmy, to jest ich szeroki wachlarz. Są zarówno firmy duże i dobrze znane, jak choćby: Krakus, Morliny, Pudliszki, Sokołów, Delma, Winiary, Wedel, Wawel, Tymbark, Kamis, Reserved i Inglot (mające swoje sklepy m.in.w Londynie), ale są także te mniejsze jak Profi, Tarczyński, Virtu czy Mlekpol.

Wieloletnia tradycja oraz doskonała jakość produkcji przyczyniła się do dynamicznego rozwoju sektora meblarskiego w Polsce, a obecność producentów sektora na rynku brytyjskim oraz prowadzone działania promocyjne zwiększyły rozpoznawalność polskich mebli na rynku brytyjskim. Nadal obserwuje się dużą chłonność rynku brytyjskiego na te towary i w perspektywie w dalszym ciągu istnieją możliwości zwiększenia sprzedaży do Wielkiej Brytanii.

Wielka Brytania ma znaczący potencjał w sektorze tworzyw sztucznych przetwarzając blisko 5 mln ton rocznie. Wartość samego przemysłu plastikowego wynosi 18 mld funtów. Przy rosnącym zapotrzebowaniu na plastik w Wielkiej Brytanii, należy wskazać na możliwości rozwoju polskich firm specjalizujących się w wytwarzaniu oraz jego przetwarzaniu.*

*Informacja pochodzi ze strony:

 https://uk.trade.gov.pl/pl/wielka-brytania/wymiana-handlowa/1666,Co-kupi%C4%87,-a-co-sprzeda%C4%87.html

Uczestnicy misji:

Lp.

Imię i nazwisko

firma

miasto

zakres działalności

 

Zbigniew Rudowicz

 

MESTIL

66-400 Gorzów Wielkopolski,

ul. Walczaka 25

Części do maszyn

 

Barbara Sajnug

WAG&TK

68-200 Żary

ul. Kujawska 2

Produkcja wyrobów metalowych

 

Wojciech Budynek

ZIEL-BRUK MAKAREWICZ

Edward Makarewicz

66-016 Płoty,

ul. Lubuska 28

 

Produkcja wyrobów budowlanych z betonu

 

Andrzej Binkowski

Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Technicznego i Usług "PRO-TECH"
Andrzej Binkowski

67-400 Wschowa
Aleja PCK 8a

Obróbka metali (działalność produkcyjno-usługowa)

 

Dagmara Plaszke - Walczak

Jeffersons Catering
Robert Walczak

66-015 Przylep

ul. Robotnicza 5

 

Kompleksowe usługi cateringowe, organizacja imprez

 

Małgorzata Blech

PPHU Blech Sp. z o.o.

65-785 Zielona Góra
ul. Osadnicza 4

 

Osprzęt elektrotechniczny

7.        

Tomasz Jagiełło

Tomasz Jagiełło
Royal Estate

Przytoczna 66-340

ul. Główna 1

 

Produkcja statków i konstrukcji pływających

8.        

 

Bartłomiej Grzelak

 

ABG Sp. z o.o.

 

65-364 Zielona Góra,
ul. Kożuchowska 20c

 

Projektowanie wodno-lądowe

9.        

 

Agnieszka Andrzejczak

Świat Mebli

65-943 Zielona Góra

ul. Francuska 52

 

Salon meblowy

 

Misja organizowana jest w ramach projektu ”Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez organizację i udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego

 

W piątek w godzinach porannych powrócili do lubuskiego przedsiębiorcy uczestniczący w misji gospodarczej do Hiszpanii.

Misja okazała się sukcesem, przeprowadzono wiele interesujących i inspirujących spotkań z hiszpańskimi firmami na terenie regionu Murcja i Katalonia. Uczestniczące w misji firmy podkreślały otwartość przedsiębiorców hiszpańskich, jak i chęć i zaangażowanie we wspólne przedsięwzięcia. Nie jest to jednostkowa opinia, a opinia ogółu przedsiębiorców.

„W czasie misji gospodarczej do Barcelony miałem okazje spotkać się z kilkunastoma firmami. Większość z nich działała w obszarze wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa. Nawiązałem bardzo ciekawy kontakt z producentem lodówek z Włoch który do tej pory nie sprzedawał swoich produktów w Polsce. Zapowiada się ciekawa współpraca” – powiedział Adam Agacki Dyrektor Handlowy firmy Iglotechnik. – „Ponadto bardzo interesującym obszarem moich spotkań i rozmów w Hiszpanii była dystrybucja innowacji firmy Iglotechnik na terenie Hiszpanii. Moja propozycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony hiszpańskich firm.” Firma zainteresowana jest nie tylko sprzedażą swoich produktów, ale również pozyskaniem ciekawych towarów do ich dystrybucji na rynku polskim. Przedstawiciel firmy spotkał się także z producentem okapów kuchennych z Barcelony, który planuje rozpoczęcie sprzedaży swoich produktów w naszej części Europy.

„Rewelacja, zaskoczyło mnie zainteresowanie drugiej strony, są chętni do współpracy” powiedział Tomasz Minkiewicz z Farm Market. Przedsiębiorca zainteresowany był pozyskaniem nowych kontaktów i nowych produktów z branży rolno-spożywczej nieoferowanych na polskim rynku. „Znalazłem to czego szukałem. Spotkania były bardzo owocne, w samej Murcji miałem ich 13.” Przedsiębiorca uczestniczył w spotkaniach z producentami owoców i warzyw oraz przetworów. Spotkania odbywały się również w siedzibach firm np.  HortoFortini Espana, gdzie obok rozmów biznesowych była możliwość zapoznania się z technologią produkcji. „Podczas wizytacji miałem przyjemność zobaczyć proces obróbki selera naciowego, od przygotowania pola do uprawy, upraw, poprzez  ciecie przy użyciu wody i pakowanie, kończąc na przygotowaniu do wysyłki.  Ten produkt należy do kilku które chce ściągać do Polski.„

Podczas misji  nie tylko istniała możliwość sprzedaży bądź kupna produktów hiszpańskich, ale również możliwość nawiązania współpracy z instytutami promującymi i wdrażającymi innowacyjne rozwiązania. Szczególnie interesujące wydają się Hiszpanom rozwiązania z obszaru oszczędzania energii i wody. W obszarze tym interesujące wydaje się rozwiązanie firmy Iglotechnik, która wraz z Centrum Energetyki Odnawialnej opracowuje moduł do zasilania urządzeń w energię z fotowoltaiki oraz w wodę z deszczówki. Hiszpanie zapraszają firmę do zaprezentowania urządzenia hiszpańskim przedsiębiorcom zarówno w Madrycie jak i w Barcelonie.

Przedsiębiorcy obok programu informacyjnego o rynku hiszpańskim, uczestniczyli w spotkaniach z instytucjami hiszpańskimi wspierającymi przedsiębiorczość oraz „celowanych” spotkaniach b2b organizowanych przez Polsko – Hiszpańską Izbą Gospodarczą (PHIG).

„Cieszę się bardzo, że PHIG mogła uczestniczyć w przygotowaniu misji biznesowej firm z lubuskiego do Hiszpanii” –  powiedziała Zuzanna Gołębiewska – Dyrektor Izby – „Główną część wyjazdu stanowiły bezpośrednie spotkania biznesowe. W proces przygotowania spotkań czynnie były zaangażowane lubuskie firmy, które dokładnie określiły profil pożądanego kontrahenta. Dzięki temu mogliśmy zapewnić dużą frekwencję firm hiszpańskich zainteresowanych nawiązaniem kontaktów.”

W doborze kierunku ważnym aspektem było odpowiednie dopasowanie regionów, tak aby odpowiadały sobie wielkością i potencjałem gospodarczym. Ponadto w przypadku województwa Lubuskiego i Murcji zapowiedziano stworzono grupę roboczą, której zadaniem będzie kontynuacja i rozszerzenie nawiązanej współpracy. Takie instytucjonalne kontakty są bardzo ważne dla wprowadzania polskich firm na rynku zagraniczne.

Wartością dodaną był udział w międzynarodowych targach Alimentaria 2018 w Barcelonie. Alimentaria z Hostelco należą do najważniejszych targów żywnościowych i hotelarskie na świecie. Alimentaria w liczbach: 4500 wystawców z 70 krajów, 150 000 odwiedzających, z czego 30% pochodziło ze 157 krajów.

 

W czerwcu br. dziesięciu lubuskich przedsiębiorców wyruszyło na podbój rynku rumuńskiego. Po miesiącu przyszedł czas na podsumowanie. Z uczestnikami wyjazdu spotkała się marszałek Elżbieta Anna Polak. – Przedsiębiorcy nie mają możliwości indywidualnie spotkać się z izbami przemysłowo – handlowymi i organizacjami okołobiznesowymi. My stwarzamy takie możliwości. Musimy podglądać świat, ponieważ są to bezcenne doświadczenia – podkreślała marszałek.

Podczas wizyty w Rumunii Lubuscy przedsiębiorcy spotkali się z przedsiębiorcami z Bukaresztu i Klużu-Napo. Odwiedzili także siedziby rumuńskich izb gospodarczych i parków technologicznych. W Klużu-Napoce delegacja spotkała się z przedstawicielami miasta. Tematem rozmów był przede wszystkim ekologiczny transport publiczny. W zeszłym roku władze miasta zakupiły nowoczesny tabor elektrycznych autobusów polskiej marki Solaris, a do 2025 roku chcą wymienić wszystkie tabory na ekologiczne. W Klużu-Napoce podpisano umowę o współpracy regionalnej pomiędzy Pracodawcami RP, Węgierskim Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców (VOSZ), Krajowym Związkiem Pracodawców Rumuńskich (UNPR) oraz Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Słowacji (EAS). Porozumienie otwiera drogę do sprawniejszej wymiany handlowej pomiędzy krajami. Celem umowy jest zapewnienie skutecznej współpracy, która ma się przełożyć na rozwój stosunków między czterema organizacjami pracodawców, promowanie więzi handlowych i biznesowych, współpracę transgraniczną oraz współpracę na forum międzynarodowym.

Są już pierwsze efekty misji. Jest duże zainteresowanie produktami i usługami. Przedsiębiorcy pozyskali już pierwszych kontrahentów. Kontakty te dają szansę na naprawdę duże kontrakty.  Podczas spotkania przedsiębiorcy podkreślali, że ważne było dla nich poznanie nowego dla nich  rynku rumuńskiego. Marszałek Elżbieta Polak zaznaczyła, że potrzebna jest stała współpraca i utrzymywanie dobrych relacji. – Nigdy nie wystarczy raz – jeden wyjazd i jedno spotkanie. Musi być później, po każdej misji kontynuacja, bo dopiero po jakimś czasie coś powstaje. Staramy się  utrzymywać te dobre relacje, bo potrzeba wielu wspólnych działań żeby cos powstało – podsumowała.

Z województwa lubuskiego do Rumunii eksportuje ponad 60 firm. Są to głównie takie produkty jak maszyny i urządzenia elektryczne, artykuły spożywcze oraz wyroby z drewna – meble, płyty, papier i tektura. Według danych statystycznych Narodowego Instytutu Statystyki w poprzednim roku wartość wzajemnych obrotów towarowych między krajami wynosiła 5 117,8 mln EUR.

Tak samo jak w 2015 r. Polska znajdowała się na 9 miejscu wśród krajów, do których Rumunia eksportowała najwięcej, a jednocześnie eksport ten wzrósł o 13,1% w porównaniu z rokiem poprzednim i stanowił 2,9% udziału w rumuńskim eksporcie ogółem. Jeśli chodzi o import Polska znalazła się na miejscu 5 wśród największych dostawców towarów na rynek rumuński odnotowując 13,7 % wzrostu importu w porównaniu z rokiem poprzednim i jednocześnie osiągając 5,1% udziału w całym imporcie rumuńskim.

W misji udział wzięło 10 firm:

1. Iglotechnik Sp. z o.o.,

2. Stahl-Mont Sp. z o.o.,

3. Profit Projekt Piotr Pruchniak,

4. POLMAR,

5. METAL-GUM Sp. z o.o.,

6. A&S Sp. z o.o.,

7. Biuro Projektów i Realizacji Inwestycji AMPERTECH,

8. eMoove,

9. PRODWODROL-SULECHÓW Sp. z o.o.,

10. ALPODACH PLUS KURAŁOWICZ Sp.j.

W wyjeździe udział wzięli także radni województwa: Grażyna Dereń i Tadeusz Pająk. Organizację misji wspierał radca-minister Arkadiusz Michoński (właściciel pałacu w Bojadłach) i Ambasada RP w Rumunii.

Misja współfinansowana była ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, w ramach Osi Priorytetowej 1, Działanie 1.4.1 Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.

 

MISJA GOSPODARCZA DO FRANCJI 4-7.06.2018 R.

 

W dniach 4-7 czerwca 2018 roku pod przewodnictwem Marszałka Województwa Lubuskiego Pani Elżbiety Anny Polak odbyła się Misja Gospodarcza do Francji. W Misji uczestniczyło 10 lubuskich przedsiębiorców, którzy zainteresowani są nawiązaniem nowych kontaktów biznesowych we Francji.

W trakcie misji lubuskie firmy wzięły udział w spotkaniu w biurze Zagranicznego Biura Handlowego (ZBH) w Paryżu.  Stronę francuską reprezentowały Kierownik ZBH w Paryżu  oraz Prezes Polsko Francuskiej Izby Handlowej w Paryżu. Na spotkaniu przedstawiono możliwości współpracy z  Polsko Francuską Izbą Handlową w Paryżu oraz  Zagranicznego Biura Handlowego w Paryżu. Scharakteryzowano profil działalności obu instytucji. Lubuscy przedsiębiorcy zadawali liczne pytania dotyczące aspektów współpracy z francuskimi przedsiębiorstwami i instytucjami otoczenia biznesu.

Lubuscy przedsiębiorcy wyrazili chęć kontynuacji i nawiązaniem dalszych kontaktów z biznesem francuskim w oparciu o obie instytucje.

W kolejnych dniach Misji odbyły się spotkania B2B przedsiębiorców lubuskich z przedsiębiorcami francuskimi podczas których została nawiązana współpraca handlowa. Sesje spotkań B2B, które odbyły się w sali Biblioteki Polskiej w Paryżu. Na rozmowy przybyły firmy francuskich między innymi ITG Agency, General Electric, Proavia, Procontra.

 

Współpraca lubuskich i francuskich firm, to główny temat spotkania lubuskiej delegacji z Agencją Promocji Przedsiębiorczości i Inwestycji Aglomeracji Paryża – Paris Region Entreprises. Zadaniem Agencji jest poszukiwanie potencjalnych inwestorów oraz ich wsparcie w pierwszym etapie funkcjonowania na rynku francuskim, a także umożliwianie międzynarodowym firmom rozwoju możliwości biznesowych nie tylko w stolicy Francji.

W spotkaniu udział wzięli także dyrektorzy działu rozwoju Agencji - Sevinc Archimot i Laurent Ponce. Przedstawili oni zasady działalności instytucji. Do najważniejszych zalicza się:

 - GRAND PARIS – EXPRESS – który przewiduje w przyszłości rozbudowę sieci kolejowej na rzecz rozwoju Aglomeracji miejskiej, w tym połączenie szybką koleją 2 istniejących lotnisk oraz budowę nowych blisko 70 stacji kolejowych

- działania Aglomeracji w zakresie SmartCities (nowoczesnych technologii energetycznych, wydajności i rozwoju, badań nad nowymi technologiami, ekologii w budownictwie, inteligentnego budownictwa, „zielonego budownictwa”)

Z kolei lubuscy przedsiębiorcy mieli okazję do wysłuchania prezentacji związanych z francuskim rynkiem. W czasie spotkania zadawano pytania na temat możliwości wsparcia zagranicznych inwestorów we Francji. Firmy mogą starać się o dofinansowanie o maksymalnej wysokości 250 tys. euro na wsparcie projektów, które trwają min. 3 lata. Aby uzyskać wsparcie trzeba przedstawić swój biznesplan. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości firmy, zatrudnienia i dynamiki rozwoju. 

Podczas spotkania przedstawiono również praktyczne aspekty zakładania działalności gospodarczej we Francji tj .rodzaje działalności, delegowanie pracowników, kwestie podatkowe, handlowe, prawa pracy, zatrudniania pracowników, w tym pracowników francuskich. 

Paris Region Entreprises

jest agencją Regionalnej Rady Ile-de-France, odpowiedzialnej za promocję atrakcyjności inwestycyjnej  we Francji, Stanach Zjednoczonych (Boston, San Francisco i Nowy Jork) i Chinach (Szanghaj i Pekin). Agencja wdraża strategię atrakcyjności regionalnej w koordynacji z publicznymi i prywatnymi podmiotami gospodarczymi.

Priorytety Agencji to. m.in.

• poszukiwanie potencjalnych inwestorów i prezentacja oferty regionu Ile-de-France (Region Paryża za granicą) w celu pozyskiwania nowych inwestycji  (działaniom tym towarzyszy badanie możliwości inwestycyjnych w Ile-de-France w celu zaprezentowania ich zagranicznym inwestorom)

• umożliwienie międzynarodowym firmom rozwoju możliwości biznesowych w Ile-de-France, dzięki dedykowanym doradcom, którzy zapewniają im dobrą znajomość rynku docelowego, sprawiają, że spotykają się z kluczowymi partnerami i pozwalają im korzystać z programów szkoleniowych. wsparcie publiczne; w szczególności każdego roku tworzy się blisko tysiąc połączeń technologicznych między firmami międzynarodowymi, głównymi grupami i laboratoriami badawczo-rozwojowymi w regionie paryskim;

• wspierać inwestorów w procesie ich wdrażania, kierując nimi na każdym etapie procesu inwestycyjnego, w tym wybór najlepszej struktury prawnej, rekrutacja pracowników itp.

Każdego roku Agencja towarzyszy kilkuset inwestorom.

Ponadto Paris Region Entreprises jest aktywnym członkiem Europejskiej Sieci Enterprise Europe Network.

Miasteczko Nauki i Przemysłu – miasto przyszłości Cité des Sciences et de l’Industrie, czyli paryski ośrodek naukowy Miasto Nauki i Przemysłu to kolejny punkt wizyty lubuskiej delegacji, której przewodniczy marszałek Elżbieta Anna Polak. Lubuszanie przebywają na misji gospodarczej we Francji. Celem ośrodka jest upowszechnianie wiedzy naukowej i technicznej wśród społeczeństwa, szczególnie młodzieży oraz promowanie publicznego zainteresowania nauką, badaniami i przemysłem.

Cité des Sciences et de l’Industrie składa się z wielu sal i ekspozycji. Głównym miejscem jest Explora, znajdują się tam obszary poświęcone między innymi matematyce, obrazom, dźwiękom, światłu, oceanowi, energii, pojazdom, górom i wulkanom, gwiazdom i galaktykom. Znanymi częściami „miasteczka” są także La Cité des métiers (miasteczko zawodów) oraz La Cité de la santé (miasteczko zdrowia). Ciekawym miejscem jest także Le Carrefour numérique. Ekspozycja jest przeznaczona odkrywaniu i eksperymentowaniu z zagadnieniami matematycznymi.

Ośrodek naukowy został otwarty w 1986r. Ma 30 tys. m kw. powierzchni wystawowej z czego 5 tys. m kw. przeznaczona jest tylko dla dzieci od 2-12 lat. Ośrodek odwiedza rocznie 2,5 mln ludzi. Ośrodek jest instytucją publiczną podlegającą Ministerstwu Edukacji i Nauki. Oferta edukacyjna stanowi suplement do programów szkolnych. Ośrodek naukowy posiada szeroką ofertę: od wystaw po konferencje, warsztaty. Celem jest nauka przez zabawę i doskonałym przykładem kooperacji uniwersytetu
i partnerów - przedsiębiorców, którzy przekazują instytucji rocznie 2 mln euro wsparcia.

Realizacja misji dla przedsiębiorców z województwa Lubuskiego pozwoliła na przedstawienie oferty w celu potencjalnego wejścia na rynek francuski. Uczestnicy zebrali informacje umożliwiające nawiązanie kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami  i kontrahentami.

 

Doświadczenie zdobyte w trakcie uczestnictwa w misji zostanie wykorzystane przez uczestniczące firmy podczas realizacji przyszłych planów wejścia na rynek francuski. Spotkania z instytucjami otoczenia biznesu dały szanse na poznanie możliwości handlowych. Instytucje biznesowe (np. Paris Region, Izba Handlowa w Paryżu) otwarte są na współpracę z lubuskimi firmami, które chcą skorzystać z pomocy jaką oferują.

MISJA GOSPODARCZA DO NIEMIEC

WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE NA TARGACH HANNOVER MESSE 2018

 

W dniach 22-27.04.2018 r. pod przewodnictwem Członka Zarządu Województwa Lubuskiego 
Pani Alicji Makarskiej oraz Wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa Lubuskiego Mirosława Marcinkiewicza odbyła się misja gospodarcza do Niemiec połączona z udziałem
w najważniejszych na świecie targach przemysłowych Hannover Messe 2018. Województwo lubuskie wystawia się na własnym stoisku wraz z 10 lubuskimi przedsiębiorcami, którzy wzięli udział w misji
w ramach projektu pn. „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez organizację i udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych, finansowanej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020, w ramach Osi Priorytetowej 1, Działanie 1.4.1 Promocja regionu
i umiędzynarodowienie sektora MŚP - projekty realizowane poza formułą ZIT.

 

Celem misji było umożliwienie przedsiębiorcom lubuskim nawiązania kontaktów handlowych z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi. Wartością dodaną wyjazdu było stworzenie rozpoznawalnej marki regionu poprzez promocję oferty eksportowej i inwestycyjnej województwa lubuskiego na arenie międzynarodowej z jednoczesnym budowaniem wizerunku regionu jako miejsca atrakcyjnego dla nowych inwestycji oraz regionu przyjaznego przedsiębiorcom.

 

W 2018 r. Meksyk jest krajem partnerskim targów. W poprzednich latach były nimi Polska (2017) Stany Zjednoczone (2016), Indie (2015), ponadto w latach wcześniejszych krajami partnerskimi były również Chiny, Japonia, Rosja, czy Turcja.

HANNOVER MESSE to najważniejsze światowe targi technologii przemysłowych. Tematyka „Integrated Industry“ i „Integrated Energy“ czynią z nich globalną platformę dla przemysłu 4.0.

Tematem wiodącym targów jest cyfrowa rewolucja w przemyśle: pomiędzy automatyzacją, sztuczną inteligencją, IT i energetyką.

W hanowerskim Centrum Targowym odbywają się jednocześnie targi CeMAT, wiodące światowe targi intralogistyki oraz zarządzania łańcuchem dostaw [Supply Chain Management]. 

CeMAT 2018 – Jedyna w swoim rodzaju platforma prezentująca synergię Logistyki 4.0
i Przemysłu 4.0 

Targi CeMAT, które odbywają się pod hasłem „Connected Supply Chain Solutions” (sieciowe rozwiązania w zintegrowanym łańcuchu dostaw) niewątpliwie dostarczą branży logistyki wewnętrznej na całym świecie silnego impulsu do przyspieszenia procesu cyfrowej integracji łańcuchów wartości i dostaw. Na targach będzie można zobaczyć jak funkcjonuje fabryka przyszłości i jaką rolę odgrywa w tym intralogistyka.  Idealnym punktem startowym dla odwiedzających, pragnących dowiedzieć się wszystkiego o korelacjach łączących obie imprezy targowe, będzie „Logistics 4.0 Hub”, gdzie ponad 30 wystawców zarówno targów CeMAT jak i HANNOVER MESSE zaprezentuje wszelkie aktualności technologiczne z zakresu łańcucha dostaw i wskaże na konkretnych przykładach, na których jego etapach koncepcje Logistyki 4.0 znalazły już sprawdzone zastosowanie. 

Young Tech Enterprises

Wpisując się w nowe trendy  targi HANNOVER MESSE intensyfikują swój program dla startupów zatytułowany „Young Tech Enterprises“. Podczas tegorocznej edycji utworzone sa dwie dodatkowe strefy wystawiennicze z zakresu energetyki i logistyki. W hali 19/20 będą mogły zaprezentować się startup,y specjalizujące się w intralogistyce i supply chain management. W hali nr 27 znajdą dla siebie dodatkowe miejsce młode podmioty z branży energetycznej. Główne stoisko Young Tech Enterprises znajdzie się w roku 2018 w hali nr.  17 i będzie punktem węzłowym dla sceny startup’ów na targach. Powierzchnię wystawienniczą uzupełniąją: fora, stoiska z reklamą, matchmaking-events oraz workshop’y. 

Międzynarodowa platforma przemysłowa dla gospodarki i polityki

Współgranie automatyki i technologii energetycznych, intralogistyki, platform  IT i sztucznej inteligencji napędza cyfrową transformację przemysłu. Za sprawą tematu przewodniego „Integrated Industry – Connect & Collaborate“ targi HANNOVER MESSE 2018 odkrywają potencjały tego procesu. „HANNOVER MESSE to miejsce, w którym można przekonać się o błyskawicznym tempie rozwoju przemysłu 4.0 i skutkach jakie ze sobą niesie", mówi Marc Siemering, Global Director HANNOVER MESSE.

Ceremonia otwarcia targów HANNOVER odbyła się w niedzielę, 22 kwietnia 2018 r. o godz. 18.00
w Centrum Kongresowym w Hanowerze (HCC). W oficjalnej inauguracji obecni byli czołowi przedstawiciele przemysłu i polityki. W uroczystości wzięła również cała delegacja Lubuska uczestnicząca w misji gospodarczej.

Zaproszonych było 2500 gości. Wielu prestiżowych polityków oraz ponad 100 prezesów wiodących korporacji przemysłowych, a także około 300 międzynarodowych przedstawicieli mediów.

Targi oficjalnie zainaugurowali:

Stefan Schostok - Burmistrz i dyrektor generalny miasta Hanower i Carl Martin Welcker - Prezes Niemieckiej Federacji Inżynierów (VDMA) oraz goście honorowi H.E. Enrique Peña Nieto - Prezydent Meksyku i Dr. Angela Merkel - Kanclerz Republiki Federalnej Niemiec.

W swoich wystąpieniach mówcy zwrócili uwagę na perspektywy współpracy i wyzwania nadchodzących czasów.

 Podczas targów lubuscy przedsiębiorcy uczestniczyli w serii zaplanowanych spotkań. Przedstawiciele firm mieli okazję porozmawiać ze swoimi międzynarodowymi partnerami w ramach organizowanego match makingu. Prowadzono rozmowy handlowe na specjalnie przygotowanych stanowiskach oraz przyjmowano gości na stoisku reprezentacyjnym Województwa Lubuskiego. Uczestnicy wzięli udział w Polish Night - wydarzeniu uświetniającym oficjalne otwarcie polskiego stoiska  narodowego, zorganizowanym przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).

 

Ponadto dla lubuskich firm zorganizowano spotkania z przedstawicielami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Polskiej i Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej (IHK i AHK) wspomagających rozwój polskich przedsiębiorstw: Polska Agencja Inwestycji i Handlu pomaga inwestorom wejść na rynek oraz w najlepszy sposób wykorzystać istniejące na nim możliwości. Przeprowadza inwestorów przez wszystkie niezbędne procedury administracyjne oraz prawne występujące w trakcie realizacji projektu. Misją Biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest również kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w świecie oraz promocja polskich produktów i usług.

Kolejnym spotkaniem podczas targów było spotkanie z dyrektorem AHK, który zaprezentował pakiet inrormacji dotyczących działań AHK i zakresu usług świadczonych dla firm.

AHK Polska wspiera polskich przedsiębiorców w drodze na rynek niemiecki. Oferuje kompleksową obsługę – od wstępnej konsultacji do utworzenia oddziału firmy. W procesie promocji pomaga wielojęzyczny personel. Poprzez liczne spotkania biznesowe tworzy dla firm członkowskich szeroką platformę kontaktów. Ponadto miała miejsce prezentacja dyrektora ds. Współpracy Wydziału Współpracy Międzynarodowej  IHK Hannover.

IHK Hannover jest izbą handlową działająca na terenie Dolnej Saksonii. Jest jedną z wielu izb działających na terenie Niemiec. Wspomaga lokalne przedsiębiorstwa w zakresie promocji międzynarodowej oraz kojarzy z nimi firmy zagraniczne chcące nawiązać współpracę. Jest cenny żródłem informacji dla inwestorów i firm. Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (AHK Polska) jest izbą bilateralną z największą ilością firm członkowskich w Polsce oraz jedną z największych Niemieckich Zagranicznych Izb Przemysłowo-Handlowych na świecie. AHK Polska reprezentuje interesy około 1000 firm członkowskich i od dwudziestu lat działa na rzecz rozwoju polsko-niemieckich stosunków gospodarczych

IHK jest zajmuje się wsparciem przedsiębiorstw również w Sprawach międzynarodowych, np. wejścia na rynek, rozwoju rynków zagranicznych, rozpoczęcia nowej działalności oraz zapewnianie informacji o globalnych kanałach sprzedaży i źródłach zaopatrzenia. Celem wykorzystania nowych możliwości, IHK może pomóc w różnych aspektach międzynarodowej działalności gospodarczej:

W ramach przeprowadzonych prezentacji, uczestnicy misji zapoznali się ze strukurami oraz profilami działaności powyżej ujętych organizacji.

Uczestnicwto w targach to również spotkania biznesowe i wizyty w Parku Naukowo -Technologicznym Technologie Zentrum im Wissenschaftspark, Hannover.

Podczas wizyty w Parku Technologicznym TZW Hannover zaprezentowano platformę rozwoju dla firm start up-owych i innych organizacji w ramach programu wspierającego rozwój technologii innowacyjnych. Firmy działające w  parku to głównie start up-y z zakresu technologii produkcji i technologii optycznych. Uczestników oprowadzała szefowa Centrum.

Kolejną wizytę delegacja odbyła w firmie Sennheiser electronic GmbH & Co. KG wytwarzającej mikrofony, słuchawki, akcesoria telefoniczne oraz zestawy słuchawkowe dla lotnictwa.

Na lubuskim stoisku odbywały się w tym dniu również liczne spotkania m.in. firma Relpol spotkała
się z meksykańskim przedsiębiorstwem Kombitec oraz partnerem z USA.

 

Wiceprezes firmy Relpol spotkał się również z członkiem zarządu województwa lubuskiego Alicją Makarską oraz wiceprzewodniczącym Sejmiku województwa lubuskiego Mirosławem Marcinkiewiczem

 

Lubuskie odwiedziły również firmy z Chin, Niemiec, Austrii, Szwajcarii.

 

Spotkanie na targach z Hannoverimpuls GmbH, było okazją do omówienia możliwości współpracy w regionie Hannoveru. Dyrekto Departtamentu Spraw Zagranicznych przekazała wiele interesujących informacji i wskazówek na temat rozpoczęćia współpracy z firmami z regionu, współpracy z zagranicą
i możliwościach rozwoju biznesu w Niemczech. Odbyły się też konsultacje indywidualne i skierowane na potrzeby lubuskich firm.

Ponadto w trakcie całego tygodnia targów Hannover Messe 2018 miały miejsce liczne seminaria
i konferencje poświęcone m.in. Career 4.0 (Young Engineers Day, WoMenPower Networkin-Night),  logistyce, łańcucha dostaw, zagadnieniom poświęconym energii, badaniom i nowym technologiom.

 

Stoisko lubuskie odwiedzane było również przez licznych zwiedzających.

 

Zrealizowana w dniach 22 - 27 kwietnia 2018 misja gospodarcza na Targi Przemysłowe HANNOVER MESSE 2018 dla przedsiębiorców z województwa Lubuskiego pozwoliła beneficjentom projektu zaprezentować swoje oferty w celu potencjalnego wejścia na rynek zachodni. Uczestnicy zebrali informacje umożliwiające nawiązanie kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami
i kontrahentami. Dostali możliwość przeprowadzenia konfrontacji własnego zaplecza z oczekiwaniami pozostałych uczestników Hannover MESSE 2018.

Doświadczenie zdobyte w trakcie uczestnictwa w jednym z ważniejszych wydarzeń przemysłowo - gospodarczych Europy zostanie bez wątpienia wykorzystane przez uczestniczące firmy podczas tworzenia przyszłych strategii rozwoju. Dla wielu firm była to pierwsza okazja do rozmów z dużymi, zagranicznymi koncernami, dzięki którym uświadomili sobie potencjał biznesowy jaki kryje się za zachodnią granicą. 

Wydarzenie spotkało się z pozytywnym przyjęciem przez uczestników misji, 
o czym świadczą wyniki analizowanych ankiet ewaluacyjnych.

 

KOREA PŁD. 23-28.10.2017 r., CHIŃSKA REPUBLIKA LUDOWA 28-31.10.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- udział lubuskich przedsiębiorców w międzynarodowych targach KOREA METAL WEEK 2017 oraz KOMAF Korea Machinery Fair 2017 w Seulu;

- udział w Polsko-Koreańskim seminarium eksportowym i rozmowy B2B;

- spotkanie z dyrektorem KOIMA – największym stowarzyszeniem importerów w Korei Płd.;

- spotkania B2B z chińskimi przedsiębiorcami na konferencji w regionie partnerskim – Prowincji Hainan w Chinach;

- wizyta w siedzibie firmy Yngli Solar, globalnego potentata fotowoltaiki.

 

KAZACHSTAN 04-09.09.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- udział w Polsko-Kazachstańskim Forum Gospodarczym w Astanie z udziałem najwyższych polskich i kazachstańskich władz państwowych oraz spotkania B2B przy okazji wydarzenia;

- spotkania ze Stowarzyszeniem Firm Budowalnych Republiki Kazachstanu i Azji Centralnej, I Sekretarzem Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Astanie oraz spotkania B2B przy okazji wydarzenia;

- udział w obchodach dnia polskiego podczas światowej wystawy Astana Expo 2017, w którym udział wziął Prezydent RP Andrzej Duda;

- udział w specjalistycznych targach Kazbuild/Aquatherm 2017 w Ałmaty.

Rezultaty:

- firma Mestil podpisała już umowę o współpracy oraz przygotowuje projekty dla Grupy Famur S.A. polskiego producenta maszyn i urządzeń dla przemysłu wydobywczego: górnictwa głębinowego i odkrywkowego oraz wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego. Współpraca firm wynikła podczas rozmów prowadzonych na Forum Gospodarczym w Astanie;

- ponadto firma Mestil prowadzi rozmowy z kazachską firmą nt. dostarczenia elementów do instalacji oczyszczania wody w kampusie, w procesie wykorzystywana jest prasa do odsączania wody ze ścieków;

- wymiana doświadczeń i informacji biznesowych z producentami z Kazachstanu i krajów ościennych głownie z branż okołobudowlanych;

- rozeznanie rynku w zakresie transportu docelowego na rynek, barier rynkowych, wsparcia przez placówki dyplomatyczne poznanie konkurencji;

- wartością dodaną misji była wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami misji w zakresie działalności biznesowej, pozyskiwania finansowania i środków unijnych.

USA, MIAMI 05-09.06.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- udział w 38 edycji Kongresu Hemisferycznego Camacol w Miami oraz spotkania B2B w ramach tego wydarzenia;

- spotkania z izbami handlowymi Greater Miami Chamber of Commerce, US Export Assistance Center, Export-Import Bank Dade County, Izba Gospodarcza Dominikany;

- spotkanie z Polish - American Chamber of Commerce of Florida and Americas, które odbyło się w siedzibie Hubb Coworkin Space;

- zapoznanie się z koncepcją p. Ladowskiego utworzenia polsko - amerykańskiego centrum rozwoju polskich firm w Miami;

- spotkanie z Burmistrzem City of Doral - najlepiej prosperującym miastem w południowej Florydzie - Juan Carlos Bermudez;

- spotkanie z Burmistrzem Miami - Tomas Regalado oraz Komisarzem miasta - Wifredo Gort;

- wizyta w jednym z najnowocześniejszych szpitali w Stanach Zjednoczonych - Baptist Health International w Instytutach Kardiologii i Onkologii;

- spotkanie z Konsul Honorową Lady Blanką Rosenstiel, która od lat charytatywnie działa na rzecz szerzenia polskiej kultury w Stanach Zjednoczonych.

Rezultaty:

- firma ABG planuje rozpoczęcie współpracy jako członek polsko – amerykańskiej izby handlowej;

- firma Martens planuje zakup apartamentów w Miami;

- firma Elitwear Group z Gorzowa prowadzi rozmowy odnośnie sprzedaży i produkcji okularów drewnianych na rynek amerykański;

- firma AGP (ADVANCED GRAPHENE PRODUCTS)  nawiązała ważny kontakt z US Export Assistance, który może zaprocentować dalszymi badaniami nad grafenem;

- praktyki i staże dla studentów medycyny UZ w szpitalu Baptist Health International w Instytutach Kardiologii i Onkologii;

- współpraca Polish -– American Chamber of Commerce z lubuskim biurem w Brukseli w zakresie funduszy UE dla Ameryki Południowej.

REZULTATY MISJI - USA, MIAMI 2014 r.

- sprzedaż firmy SINUS Polska Sp. z o.o. światowemu koncernowi SBG HOLDING GMBH & CO. KG;

- firma Magnus Organy sprzedała do USA dwa instrumenty;

- firma AMP ze Świebodzina podpisała 2 umowy przedstawicielstwa na reprezentowanie przedsiębiorstwa na terenie Meksyku i USA, obecnie prowadzi sprzedaż towarów na terenie Meksyku.

HANNOVER MESSE 23-28.04.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- udział w Międzynarodowych Targach Innowacyjnych Technologii Przemysłowych  Hanover Messe 2017 - najważniejszym wydarzeniu branży przemysłowej na świecie;

- polskie stoisko narodowe na targach otwierała ówczesna premier RP Beata Szydło wraz z kanclerz Niemiec Angelą Merkel;

- województwo lubuskie prezentowało swoją ofertę na stoisku narodowym;

- podczas targów lubuskie firmy uczestniczyły w giełdach kooperacyjnych B2B, seminariach oraz konferencjach poświęconych tematyce przemysłowej.

Rezultaty:

- firma ADVANCED GRAPHENE PRODUCTS: nawiązała bezpośredni kontakt z przedstawicielami różnych zespołów badawczych uniwersytetów i politechnik niemieckojęzycznych, również takich, które prowadzą badania nad właściwościami i zastosowaniami grafenu między innymi z Kiel University (CAU), czy University of Stuttgart; podczas spotkań z klastrem nanotechnologicznym Cluster-Nanotechnologie z miasta Wurzburg pojawiła się możliwość dołączenia do samej struktury klastra; firma znalazła również kupca grafenu - zamawiającym jest amerykańska firma, posiadająca placówkę we Frankfurcie - obecnie negocjowany jest kontrakt zagraniczny na sprzedaż produktu;

- firma MAZEL SA: przeprowadziła rozmowy z 27 firmami, z czego 13 rokuje na potencjalną współpracę i planuje się dalsze spotkania z tymi firmami; z 2 firmami krajową i zagraniczną podpisała kontrakty i rozpoczęta się realizacja projektów;

- firma SINERSIO POLSKA prowadzi rozmowy handlowe z odbiorcami usług m.in. z firmą Reuss-Seifert, która buduje fabrykę w Nowej Soli; ponadto otrzymała bezpośrednie zaproszenie do kooperacji z firmą HUAWEI i T-MOBILE;

- firma STREAMSOFT nawiązała współpracę z 3 odlewniami z Polski (z Radomska, Wrocławia i Częstochowy). Obecnie finalizowana jest już pierwsza umowa.

BELGIA/LUKSEMBURG 06-09.02.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- uczestnicy misji gospodarczej spotkali się z: Ambasadorem RP w Wielkim Księstwie Luksemburga - Piotrem Wojtczakiem; przedstawicielami miejscowych organizacji biznesowych oraz firm; członkami stowarzyszenia polsko-luksemburskiego klubu biznesu;

- wizyta w brukselskim parku technologicznym Greenbezz;

- promocja regionu w ramach Dnia Lubuskiego w Parlamencie Europejskim;

- spotkanie przedsiębiorców z Komisarz ds. Rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP w Komisji Europejskiej.

Rezultaty:

- MAZEL prognozuje, że bezpośredni kontakt z przedstawicielami Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, czy lokalnych Izb Przemysłowo-Handlowych w przyszłości pozwolą skutecznie powalczyć o dostanie się na rynki państw Beneluxu;

- przedstawiciel firmy Advanced Graphen Products Sp. z o.o. (AGP) z Zielonej Góry podkreślał, że udział w misji gospodarczej uwiarygodnił firmę w kontaktach z partnerami. Potencjalnym klientem AGP są instytucje naukowe, szczególnie te globalne i taka wiarygodność jest bardzo potrzebna. Po misji do krajów Beneluxu firmie udało się pozyskać ponad 20 kontaktów;

- FSCockpit, konstruktor i producent symulatorów lotu, modułów kokpitów samolotowych do treningów i testów, podczas misji rozpoczął współpracę z kontrahentem z Holandii;

- regionalni wystawcy, winiarze i producenci ekologicznej żywności promowali swoje produkty podczas eventu w Parlamencie Europejskim.

WŁOCHY 07-10.03.2017 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- udział w targach Made Expo 2017 w Mediolanie;

- spotkania z izbami handlowymi Promos i CNA  Mediolanie;

- wizyta w parku naukowo-technologicznym ComoNext w Lomazzo;

- spotkania B2B z włoskimi przedsiębiorcami z branży budowlanej;

- konsultacje z Radcą handlowym WPHI Ambasady RP w Rzymie.

Rezultaty:

- firma Polmar prowadzi rozmowy z firmą Coelux, producentem nowoczesnych ledowych świetlików emitujących sztuczne światło śródziemnomorskie w celu sprowadzenia produktów dla branży budowlanej w Polsce;

- firma SIMA ze Szprotawy producent detali architektonicznych podczas targów rozpoczęła rozmowy z firmą o podobnym profilu;

- firma 4CS umocniła relacje ze swoimi kontrahentami z Polski, z którymi odbyła spotkania podczas targów w Mediolanie.

BIAŁORUŚ 23-27.10.2016 r.

Najważniejsze wydarzenia misji:

- uczestnictwo w XX Jubileuszowym Polsko - Białoruskim Forum Gospodarczym „Dobrosąsiedztwo” w Mińsku, które uroczyście otwierał ówczesny Wiceprezes Rady Ministrów RP Mateusz Morawiecki;

- wizyta w partnerskim Obwodzie Homelskim oraz w Oddziale Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Homlu;

- spotkania B2B w Mińsku, Homlu i Mozyrzu;

- wizyty w białoruskich firmach w Obwodzie Homelskim, Homelskim Parku Naukowo-Technologicznym i na terenach inwestycyjnych Homelskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Rezultaty:

- dwie firmy negocjują podpisanie dużych kontraktów (na tym etapie negocjacji firmy proszą o zachowanie poufności). Umowy zostaną podpisane w momencie uzyskania gwarancji  finansowania dużych projektów przez stronę białoruską;

- firma Alpodach Sp. z o.o. specjalizująca się w produkcji konstrukcji drewnianych dzięki dużej ilość rozmów B2B, miała możliwość poznania na forum "Dobrosąsiedztwo" partnera handlowego z Litwy, który specjalizuje się w pozyskiwaniu surowca drzewnego na Białorusi. Przewidywane rozpoczęcie współpracy planowane jest na początku 2018 roku;

- firmom Kanbud i Prefadom (branża budowlana) udział w misji pozwolił na nawiązanie kontaktów z przedsiębiorstwami białoruskimi w zakresie pozyskania pracowników z branży budowlanej. Firma Prefadom do tej pory zatrudniła 4 osoby z Białorusi i zamierza zatrudnić kolejne. Firma Kanbud jest w stałym kontakcie ze stroną białoruską rozpatrując zatrudnienie pierwszych pracowników - pozostały do uzgodnienia kwestie finansowe współpracy;

- poszczególne lubuskie firmy (uczestnicy misji) nawiązały również kontakty gospodarcze pomiędzy swoimi firmami. Przykładem może być tu zakup klimatyzatorów przez firmę Centrum Komina od firmy Polmar.

Zapisz się do naszego newslettera!