To było podsumowanie co regiony: lubuskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie, opolskie i wielkopolskie zrobiły w ramach Partnerstwa Odry i jakie są zamierzenia. Muszę powiedzieć, że raport województwa lubuskiego wypadł bardzo dobrze. My konsekwentnie i z pełną determinacją realizujemy naszą politykę w zakresie poprawy infrastruktury w obszarze transgranicznym. Łączymy, nie dzielimy. My z Krajowej Rezerwy Wykonania z naszej nagrody dla regionu lubuskiego przeznaczyliśmy konkretne duże środki finansowe 40 mln zł na zakup szynobusów na połączenia transgraniczne Zielona Góra – Berlin, Gorzów Wlkp. – Berlin – dodała marszałek Elżbieta Polak.
07.09.2012 r. we Wrocławiu odbyło się posiedzenie „Okrągłego Stołu Komunikacyjnego” Partnerstwa Odry, w którym uczestniczyła marszałek Elżbieta Polak. Podczas spotkania przedstawiony został raport pt. „Infrastruktura i transport inicjatywy Partnerstwa Odry w latach 2010-2012”. Marszałek Elżbieta Polak na posiedzeniu przedstawiła projekty realizowane przez samorząd województwa lubuskiego w zakresie poprawy dostępności komunikacyjnej i transportowej w obszarze transgranicznym. To nie tylko projekty już realizowane w zakresie infrastruktury kolejowej (trzy projekty na kwotę 123 mln - modernizacja linii Kostrzyn-Krzyż, Zbąszynek-Czerwieńsk i Zbąszynek-Gorzów Wlkp.), drogowej: to skomunikowanie autostrady A2 z drogami regionalnymi (węzły), A18 oraz rozwój Portu Lotniczego. Elżbieta Polak podkreśliła inicjatywę regionu lubuskiego w zakresie zmian w prawie o transporcie publicznym i konieczności wpisania do ustawy transportu lotniczego. Omówiła również projekty dotyczące zakupu taboru kolejowego (szynobusy z homologacją na połączenia Zielona Góra- Berlin, Gorzów Wlkp. – Berlin) oraz projekt realizowany w ramach programu POIŚ w województwach lubuskim, zachodniopomorskim i wielkopolskim. Marszałek mocno zaakcentowała konieczność współpracy naszych portów lotniczych z BBI Berlin. - Port w Babimoście dysponuje całodobowym zezwoleniem i spełnia standardy europejskiego lotniska cywilnego - mówiła.
Temat ten będzie też przedmiotem obrad podczas posiedzenia Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej, które odbędzie się 17-18.09.2012 r. w Erfurcie. Marszałek Elżbieta Polak jest współprzewodniczącą tego Komitetu.
Ze strony niemieckiej padła informacja, że otwarcie portu lotniczego BBI Berlin odbędzie się 13.10.2012 r. Tylko 30% Berlińczyków ma samochody, więc trzeba dowieźć pasażerów transportem kolejowym. W spotkaniu uczestniczył również Dyrektor Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Grzegorz Jankowski.
Okrągły Stół Komunikacyjny „Partnerstwa Odry” powstał w 2006 r. i do głównych jego zadań należy m.in. wspólny lobbing za rozbudową linii kolejowych pomiędzy Berlinem a Szczecinem oraz Berlinem a Wrocławiem, zwiększenie frekwencji pociągów kursujących pomiędzy Berlinem a sąsiadującymi polskimi miastami, kooperacja portów lotniczych oraz połączenie ich z siecią linii kolejowych.
ZADANIA NA SIECI DROGOWEJ WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO, MAJĄCENA CELU SKOMUNIKOWANIE SIECI DRÓG Z AUTOSTRADAMI
Zadanie realizowane z udziałem środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego z Krajowej Rezerwy Wykonania - dofinansowanie 85%.
Wybudowanie i budowanie nowych odcinków autostrad i dróg szybkiego ruchu wymaga dostosowania istniejącej sieci dróg niższych kategorii do nowego rozkładu obciążeń ruchem drogowym, wywołanych tą przebudową, tj. przejęcia zwiększonego ruchu pojazdów dojeżdżających i zjeżdżających do węzłów autostradowych i na drogach ekspresowych.
Decyzje o budowie węzłów na A-2 i S-3 w lokalizacjach, które wpływają na rozkład ruchu drogowego, były podejmowane niekiedy w ostatnich etapach prac dokumentacyjnych co uniemożliwiało wcześniejsze zaplanowanie niezbędnych inwestycji i przeznaczenie odpowiednich środków finansowych.
Szacunkowa wartość inwestycji 1,66 mln zł, długość odcinka 0,94 km.
Szacunkowa wartość inwestycji 16,97 mln zł, długość odcinka 12,03 km.
Szacunkowa wartość inwestycji 2,71 mln zł, długość odcinka 1 km.
Szacunkowa wartość inwestycji 3,48 mln zł, długość odcinka 1,53 km.
Szacunkowa wartość inwestycji 4,59 mln zł, długość odcinka 1,12 km.
Zadania planowane do realizacji:
Szacunkowa wartość inwestycji 14,68 mln zł, długość odcinka 2,34 km.
Szacunkowa wartość inwestycji 1,72 mln zł, długość odcinka 0,54 km.
Województwo Lubuskie realizuje obecnie zadanie związane z poprawą publicznego transportu kolejowego na obszarze członków „Partnerstwa Odry” tj.:
Projekt 1
Nazwa przedsięwzięcia: Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie.
Okres realizacji: 2012 - 2015
Nazwa programu pomocowego: POIiŚ 7.1-48
Partnerzy w projekcie: Województwa lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie
Budżet projektu: 418,2 mln PLN
Krótki opis: Projekt zakłada zakup 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Dla województwa lubuskiego przewiduje sie dostawę dwóch pojazdów o wartości łącznej około 49.200.000,00 zł.
Projekt 2
Nazwa przedsięwzięcia: Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie.
Okres realizacji: 2012 - 2014
Nazwa programu pomocowego: LRPO 2007-2013
Partnerzy w projekcie: Projekt własny
Budżet projektu: 50 mln PLN
Krótki opis: Projekt zakłada zakup taboru kolejowego do realizacji zadania własnego województwa lubuskiego, którym jest organizacja publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Wg rozeznania rynku za dostępną kwotę możliwy jest zakup czterech dwuczłonowych pojazdów spalinowych z homologacją na Niemcy. Pojazdy planowane są do wykorzystania na zmodernizowanych uprzednio trasach oraz w połączeniach w transgranicznych z Brandenburgią. Oszacowana kwota jest zależna od przyznanego dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i może ulec zmianie po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu dostawcy taboru.
Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost
Nazwa przedsięwzięcia: „Rozbudowa i modernizacja portu lotniczego Zielona Góra/Babimost wraz z infrastrukturą lotniskową”.
Okres realizacji: 2012 – 2013, niektóre przedsięwzięcia 2014 (rozbudowa portu II etap)
Nazwa programu pomocowego : LRPO (Lubuski Regionalny Program Operacyjny)
Partnerzy w projekcie: występują samoistnie: UMWL, PAŻP, IMGW, PP „Porty Lotnicze”
Budżet projektu: po stronie UMWL łącznie ok. 10 mln zł., po stronie innych beneficjentów ok. 5 mln zł.
Opis projektu: Inwestycje infrastrukturalne podzielono na trzy etapy:
I etap: zakup i budowa instalacji ILS (PAŻP – w trakcie realizacji), dodatkowo stacja AWOS (IMGW – w trakcie realizacji);
II etap - inwestycje infrastrukturalne mające wpływ na bezpieczeństwo wykonywania lotów:
III etap - inwestycje infrastrukturalne mające wpływ na bezpieczeństwo operacji naziemnych:
Kliknij w miniaturkę, aby zobaczyć większe zdjęcie. Aby zamknąć kliknij krzyżyk..