Szczegóły aktualności:

Kolejowa ofensywa

Dariusz Nowak | Wydarzenia | 04-08-2016

Lubuskie chce rozwijać infrastrukturę kolejową. Temu było poświęcone spotkanie, do którego doszło w czwartek (04.08) w Warszawie z inicjatywy władz naszego regionu. W stolicy do rozmów dotyczących inwestycji na linii kolejowej nr 275, łączącej Polskę i Niemcy, zasiedli przedstawiciele PKP PLK S.A., samorządowcy z województwa lubuskiego, którym przewodziła Alicja Makarska, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego i samorządowcy z Dolnego Śląska, a także delegacja Ministerstwa Rozwoju.

Wspomniana linia jest bardzo istotna dla rozwoju społeczno–gospodarczego regionu lubuskiego, dlatego też została wskazana w Programie Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego oraz w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, jako jeden z priorytetów inwestycyjnych. Dodajmy, że w dokumentach tych zapisane zostały także inne projekty kolejowe, które również otrzymały podobny status. Są to: rewitalizacja torów na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. (długość 53,7 km) i modernizacja (II etap) linii nr 358 na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk (długość 40,4 km). Środki na inwestycje kolejowe zabezpieczono w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020. Mowa o kwocie blisko 32,5 mln euro, czyli ponad 142 mln zł zabezpieczonych na projekty dotyczące infrastruktury (bez taboru). Rezultatem działań zaplanowanych do 2023 r. powinna być poprawa dostępności do infrastruktury kolejowej.

Plany inwestycyjne w zakresie infrastruktury kolejowej są działaniami komplementarnymi do przedsięwzięć realizowanych w latach 2007-2013. Wszystko po to, by uzyskać efekt sieciowy. Podjęte działania pozwolą poprawić parametry eksploatacyjne niektórych korytarzy transportowych, które służyć mogą komunikacji w regionie, ale również połączeniom transgranicznym. Skrócenie czasu dojazdu pasażerów i transportu towarów oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego przyczyni się do polepszenia dostępności kolejowej województwa i zwiększenia roli transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych. Znacząco wpłynie to na wzmocnienie atrakcyjności kolei i jej konkurecyjności w stosunku do transportu drogowego.

Inwestycje w okresie programowania 2007-2013 zostały przeprowadzone z uwzględnieniem stopnia powiązania poszczególnych obszarów województwa z siecią TEN-T. W Lubuskiem w ostatnich latach przeprowadzono cztery inwestycje, z których trzy dotyczyły odcinków o znaczeniu wewnętrznym i były finansowane w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 z 60 prc. poziomem dofinansowania. Przedsięwzięcia miały na celu:

1. Modernizację linii kolejowej nr 367 Zbąszynek – Gorzów Wlkp.,
2. Modernizację linii kolejowej nr 203 Tczew - Kostrzyn na odcinku Krzyż - Kostrzyn (od km 297,000 do km 343,453),
3. Modernizację linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko - Przylep omijającej stację Czerwieńsk, etap I.

Czwartą inwestycją o znaczeniu krajowym, która była finansowana ze środków krajowych (budżet państwa, Fundusz Kolejowy) była: Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Dolna Odra.

Zapisz się do naszego cotygodniowego newslettera!