Szczegóły aktualności:

Radni za zmianami w projekcie modernizacji linii kolejowej Zbąszynek-Czerwieńsk

Dariusz Nowak | Sejmik | 09-10-2017

Jednym z punktów odbywającej się dziś (09.10) sesji sejmiku było przyjęcie stanowisko dotyczącego modernizacji linii kolejowej na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Radni opowiedzieli się za wyłączeniem z planowanej inwestycji remontu mostu kolejowego na Odrze. W dokumencie rajcy apelują również o uwzględnienie w planach modernizacji odgałęzienia kolejowego do lotniska w Babimoście.

Obecnie PKP PLK przygotowuje się do realizacji II etapu inwestycji modernizacji linii kolejowej nr 358, która łączy Zbąszynek z Gubinem. Prace będą prowadzone na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk i zostaną dofinansowane ze środków RPO-Lubuskie 2020. Wspomniana trasa jest kluczowa dla ruchu kolejowego łączącego Zieloną Górę z Gorzowem Wielkopolskim, Poznaniem, Warszawą i Gdynią.

Właśnie dlatego inwestycji uważnie przyglądają się władze województwa lubuskiego. Stanowisko sejmiku województwa dotyczy dwóch jej elementów. Pierwszym z nich jest rezygnacja z remontu znajdującego się w złym stanie technicznym mostu na Odrze. Jak podkreślają radni, remont w sposób istotny wpływa na wartość całego projektu i ogranicza zakres prac możliwych do wykonania na całym odcinku linii nr 358. W myśl propozycji sejmiku inwestycja mogłaby być sfinansowana z programów krajowych.

Radni zaapelowali również o uwzględnienie w planach modernizacji odgałęzienia linii kolejowej do Portu Lotniczego Zielona Góra w Babimoście. Zwiększyłoby to dostępność lubuskiego lotniska oraz było zgodne ze społecznymi potrzebami i kierunkami preferowanymi przez Komisję Europejską.

STANOWISKO SEJMIKU WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO
WS. MODERNIZACJI LINII KOLEJOWEJ NR 358 NA ODCINKU ZBĄSZYNEK-CZERWIEŃSK

W związku z trwającymi przygotowaniami do realizacji przez PKP PLK S.A. inwestycji pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk - II etap”  w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020 pragniemy podnieść kwestię właściwego zakresu modernizacji i realnych możliwości jej sfinansowania.

Przedmiotowy odcinek linii kolejowej państwowego znaczenia, jest kluczowy dla organizacji połączeń międzywojewódzkich w relacjach Zielona Góra – Poznań/Warszawa/Gdynia oraz wojewódzkich Zielona Góra – Gorzów Wlkp. Z tego powodu już w poprzedniej perspektywie został objęty modernizacją, którą wsparto finansowo ze środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Już wówczas, ze względu na ograniczone środki finansowe, inwestycja została podzielona na 2 etapy. Pierwszy etap, obejmujący głównie budowę łącznicy kolejowej, zrealizowano do roku 2013. Drugi etap jest planowany do realizacji w latach 2017 – 2021, przy czym jego zakres jest ponownie ograniczony wysokością dofinansowania ze środków UE.

Mając na uwadze ograniczoną pulę środków unijnych, jak również wkład własny PKP PLK S.A., nieprzekraczający 15% kosztów całego projektu, problemem jest relatywnie wysoki koszt naprawy mostu kolejowego na rzece Odra, który jest w złym stanie technicznym. Konieczność wykonania remontu mostu w sposób istotny rzutuje na wartość całego projektu i ogranicza zakres prac możliwych do wykonania na całym odcinku linii nr 358. Z tego względu wnioskujemy o wyłączenie mostu kolejowego na rzece Odra z projektu modernizacji linii nr 358 i zakwalifikowanie go jako inwestycji punktowej finansowanej z programów krajowych. W podobny sposób postąpiono z estakadą kolejową w Gorzowie Wlkp. w ciągu linii kolejowej nr 203, co umożliwiło przeznaczenie środków regionalnych na kompleksową modernizację linii.

Jednocześnie wnioskujemy o uwzględnienie w planach modernizacji linii nr 358, projektu odgałęzienia linii kolejowej do Portu Lotniczego Zielona Góra w Babimoście. Utworzenie nowego przebiegu linii kolejowej, przebiegającej w bezpośrednim sąsiedztwie Portu lotniczego Zielona Góra w Babimoście, wpisuje się w ogólne trendy, założenia i kierunki preferowane przez Komisję Europejską oraz społeczne potrzeby związane z dojazdem/odjazdem pasażerów do/z lotnisk. Ponadto do znacznej większości polskich cywilnych lotnisk publicznych doprowadzone są połączenia kolejowe zwiększające tym samym ich lądową dostępność komunikacyjną.

Zapisz się do naszego cotygodniowego newslettera!