Szczegóły aktualności:

Startują XXXIV Gorzowskie Spotkania Teatralne

Katarzyna Kozińska | Warte uwagi | 09-11-2017

10 listopada Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. zaprasza na pierwszy spektakl w ramach Gorzowskich Spotkań Teatralnych. Otworzy je Hamlet w reżyserii Błażeja Peszka. Uczta dla fanów teatru potrwa do 17 listopada, na scenie zobaczymy jak zwykle kalejdoskop gwiazd. Zadanie jest dofinansowane kwotą 50 tys. zł z budżetu Województwa Lubuskiego.

XXXIV Gorzowskie Spotkania Teatralne


10 listopada/piątek/ godz. 19.00
Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp.

HAMLET

William Szekspir

reżyseria: Błażej Peszek

scenografia: Natalia Kołodziej

muzyka: Wojciech Kiwer, Maria Peszek

ruch sceniczny: Bartosz Bandura

 

występują:
Beata Chorążykiewicz, Joanna Ginda, Bogumiła Jędrzejczyk, Marta Karmowska, Edyta Milczarek, Karolina Miłkowska-Prorok, Bożena Perłowska, Bożena Pomykała-Kukorowska, Joanna Rossa, Marzena Wieczorek, Michał Anioł, Bartosz Bandura, Przemysław Kapsa, Mikołaj Kwiatkowski, Jan Mierzyński, Artur Nełkowski, Leszek Perłowski, Krzysztof Tuchalski, DarianWiesner, Cezary Żołyński

„Hamlet”, najbardziej zagadkowa z tragedii Szekspira, daje pole do wielu, często rozbieżnych, interpretacji. Przez ostatnie 400 lat realizacje sceniczne historii duńskiego księciamierzącego się ze światem, własnym szaleństwem oraz miłością, modelowano na obraz i podobieństwo kolejnych pokoleń. Wyłuskiwano z tego arcydramatu najbardziej palące współczesnych widzów problemy.  A  może warto spróbować uwolnić go z narosłych komentarzy, oswobodzić z uzbieranych przez lata etykiet i ze spreparowanych interpretacji? Przyjrzeć mu się na nowo?

czas trwania spektaklu: 90 min / bez przerwy/


11 listopada /sobota/ godz. 19.00
Agencja CDN z Krakowa

DZIENNIK PRZEBUDZENIA

Na motywach „Dziennika” i „Drugiego dziennika” Jerzego Pilcha

reżyseria: Adam Ferency

scenariusz: Magda Kupryjanowicz

występują: Adam Ferency i Joanna Kosierkiewicz

 

„Dziennik przebudzenia” to spotkanie świetnej prozy i aktorskiego kunsztu – spektakl w całości podszytypilchowskim poczuciem humoru, zarazem nie uciekający od tematów ostatecznych, przedstawiający próby ich obłaskawienia. Przedstawienie miejscami pełne jest ironii i sarkazmu, zachowuje autorski styl Jerzego Pilcha – zabawny, barwny, inteligentny, lokujący go w czołówce pisarzy modnych, czytanych, wręcz rozchwytywanych. Spektakl dopełniają nowoczesne i wyraziste wizualizacje z pogranicza jawy i snu, które podkreślają akcję, nadają jej specyficznego nastroju i dodatkowych sensów.

Kiedy Adam Ferency nagrał pierwszy „Dziennik” dla Polskiego Radia, Jerzy Pilch powiedział wprost: „ten dziennik jest pański również”. W wywiadzie udzielonym Janowi Bończy-Szabłowskiemu Adam Ferency przybliżył na czym polega ten rodzaj pewnej pozaartystycznej i intelektualnej bliskości: „[…] Bliskie mi były zawsze poglądy księdza Józefa Tischnera, który powtarzał wielokrotnie, że najpierw jest człowiekiem, a dopiero potem księdzem i Polakiem. Właśnie Jerzy Pilch najpierw jest człowiekiem, a dopiero potem ewangelikiem czy Polakiem, i to w nim cenię. Dla mnie fundamentalną cechą człowieka jest poczucie humoru. A Pilch jest nim obdarzony. Są oczywiście też inne drobne podobieństwa: jesteśmy prawie rówieśnikami, nasi ojcowie nosili imię Władysław. A i temat napojów wyskokowych dla każdego z nas nie jest obcy”.

czas trwania: 70 min /bez przerwy/

fot.Wojciech Kiczek


12 listopada /niedziela/ godz. 19.00
Kolyada Teatr z Jekaterynburga

WIELKA ENCYKLOPEDIA SOWIECKA

Produkcja, scenografia, projekt muzyczny - Nikolay Kolyada

występują:
Vera: AlisaKravtsova
Vika: VasilinaMakovtseva
Artem: Anton Butakov


Sztuka Nikolaya Kolyady stawia przed nami jedno z najbardziej niepokojących pytań dotyczących ludzkiej egzystencji. Co będzie tam? A co w przypadku, kiedy nie ma wiary w przyszłość, gdy człowiek obawia się śmierci, gdy wydaje się, że jest to ślepy zaułek, z którego nie ma wyjścia - jak wtedy żyć?

Akcja spektaklu rozgrywa się po śmierci babciw pustym mieszkaniu. Na scenie trzy postaci: pracownik służby społecznej (Vera), krewna zmarłej (Vika) i mężczyzna wynajmujący mieszkanie (Artema). Złożone i skomplikowane relacje między tymi ludźmi stanowią oś dramaturgiczną spektaklu i rozgrywających się na oczach widzów wydarzeń.

Czas trwania spektaklu: 150 min /z przerwą/


 

13 listopada /poniedziałek/ godz. 19.00
Och-Teatr z Warszawy

DOBRY WOJAK SZWEJK IDZIE NA WOJNĘ

Jarosław Hašek

przekład: Paweł Hulka-Laskowski

adaptacja i reżyseria: Andrzej Domalik

scenografia i kostiumy: Jagna Janicka

światło: Katarzyna Łuszczyk

muzyka: Mateusz Dębski

ruch sceniczny: Leszek Bzdyl

asystent scenografa i kostiumologa: Małgorzata Domańska

producent wykonawczy i asystent reżysera: Alicja Przerazińska
występują:
Zbigniew Zamachowski, Milena Suszyńska, Marcin Bubółka, Krzysztof Dracz, Mirosław Kropielnicki, Henryk Simon, Michał Zieliński

Jednostka i wielka historia. Wojna i jednostkowy los kogoś, kto nie jest w stanie pojąć, w czym uczestniczy. Właśnie zamordowano arcyksięcia Ferdynanda, porządek świata ulega zmianie. A Szwejk? Szwejk jest po prostu sobą. Trafia do wojska i gorliwie wypełnia swoje obowiązki, co w połączeniu z jego poczciwością doprowadza do wielu przezabawnych sytuacji. Ale może w jego „głupocie” jest metoda?

To jedna z najsłynniejszych opowieści świata. Od jej wydania minęło już prawie całe stulecie, a popularność niezbyt dobrego żołnierza nie słabnie. Jego absurdalne losy przetłumaczono dotąd na 57 języków, doczekały się licznych ekranizacji i adaptacji.

Czas trwania: 90 minut /bez przerwy/

fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska


14 listopada /wtorek/ godz. 19.00

Scena Spektrum – Warszawa

 

EDUKACJA RITY

Willy Russell

producent spektaklu: MJM Music PL/SCENA SPEKTRUM

 

przekład: Karol Jakubowicz

reżyseria: Andrzej Strzelecki

scenografia: Tatiana Kwiatkowska

muzyka i wykonanie: Szczepan Pospieszalski

występują:

Katarzyna Ucherska, Piotr Fronczewski

 

„Edukacja Rity” to historia spotkania dwojga ludzi, których pozornie dzieli wszystko.

Ona – młoda fryzjerka z niezamożnej rodziny marzy o wyrwaniu się do lepszego świata i dlatego zostaje studentką uniwersytetu otwartego. Tam trafia na Niego  – nadużywającego alkoholu, doświadczonego profesora literatury. Ona to wulkan energii, entuzjazmu i młodzieńczej otwartości. On – niespełniony poeta, zamknięty w sobie, zgorzkniały i zrezygnowany .

 

Wkrótce okaże się, że ta przypadkowa znajomość nieoczekiwanie zmieni ich oboje…

 

czas trwania spektaklu: 140 min/z przerwą/


15 listopada /środa/ godz. 19.00
Teatr Ateneum z Warszawy

OJCIEC

Florian Zeller

przekład: Bogusława Frosztęga

reżyseria i opracowanie muzyczne: Iwona Kempa

scenografia i kostiumy: Justyna Elminowska

występują:

Marian Opania, Magdalena Schejbal, Przemysław Bluszcz, Paulina Gałązka, Dariusz Wnuk

Kobieta: Paulina Kondrak


André (w tej roli Marian Opania) wydaje się być ciągle w niezłej formie. Jednak niepokój najbliższych budzą coraz częściej pojawiające się u niego kłopoty z pamięcią. Anna (Magdalena Schejbal) stara się zapewnić ojcu możliwie najlepszą opiekę, licząc, że to spowolni postęp choroby. Ale to nie utrata pamięci zdaje się być największym problemem starszego pana. Prawdziwym dramatem jest postępujące komplikowanie się więzi rodzinnych, dramat wzajemnego zrozumienia. Kto w tych okolicznościach zachowa się uczciwie, a kto będzie wykorzystywał nieszczęście? I czyj świat jest prawdziwszy – chorego ojca czy pozornie zdrowej rodziny?

„Ojciec” to przejmująca tragifarsa napisana przez Floriana Zellera, bodaj najczęściej granego dziś na świecie współczesnego dramatopisarza francuskiego. Spektakl reżyseruje Iwona Kempa, znana między innymi ze znakomitych realizacji sztuk i scenariuszy Ingmara Bergmana.

czas trwania spektaklu: 90 min /bez przerwy/
fot.: Krzysztof Bieliński


16 listopada /czwartek/ godz. 19.00
Och-Teatr z Warszawy

UPADŁE ANIOŁY

Noël Coward

przekład: Elżbieta Woźniak

reżyseria: Krystyna Janda

scenografia: Maciej M. Putowski

kostiumy: Tomasz Ossoliński

światło: Katarzyna Łuszczyk

konsultacja muzyczna: Janusz Bogacki

konsultacja choreograficzna: Anna Iberszer

asystentka scenografa: Małgorzata Domańska

występują: 

Magdalena Cielecka, Marta Chyczewska, Maja Ostaszewska, Tomasz Drabek, Wojciech Kalarus, Cezary Kosiński

 

Historia dwóch kobiet, Julii i Jane, które niegdyś zakochały się w czasie wakacji w tym samym mężczyźnie. Dawne emocje i uczucia odżywają, kiedy po wielu latach dowiadują się, że ich ukochany pojawił się w Londynie. Mimo wielu wahań i wątpliwości, obie postanawiają spotkać się z nim. Dawne wspomnienia sprawiają, że dochodzi między nimi do konfliktu i scen zazdrości. Pojawienie się na nowo w ich życiu wymarzonego mężczyzny prowadzi do wielu zaskakujących sytuacji, tym bardziej, że obie damy są już statecznymi żonami, których mężowie przyjaźnią się ze sobą... 

Klasyczna, znakomicie napisana komedia, ciesząca się od chwili napisania (1925 r.) niezwykłą popularnością na scenach amerykańskich, jednakowo wysoko ceniona i wielokrotnie inscenizowana w teatrach całej Europy. Wystawiana regularnie do dziś, ponieważ z biegiem lat nie traci nic ze swojej aktualności.

czas trwania: 130 min /2 przerwy/

fot: Luka Łukasik


17 listopada /piątek/ godz. 19.00
Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego z Zielonej Góry

 

ACH! ODESSA – MAMA…

libretto: Jan Szurmiej

scenariusz i reżyseria: Jan Szurmiej

scenografia: Wojciech Jankowiak

kostiumy: Marta Hubka

choreografia: Jan Szurmiej

muzyka: Hadrian Filip Tabęcki

przygotowanie Wokalne: Krzysztof Mroziński

przekład piosenek: Wojciech Młynarski,  Aleksander Rosenbaum, Andrzej Zaorski, Roman Kołakowski, Andrzej Ozga, Jan Szurmiej
występują:
Robert Kuraś, Wojciech Brawer, Jerzy Kaczmarowski, Tatiana Kołodziejska, Marta Frąckowiak, RadosawWalenda, Przemysław Falej, James Malcolm, Aleksander Podolak, Aleksander Stasiewicz, Marek Sitarski, Janusz Młyński, Beata Małecka, Anna Haba, Joanna Wąż, Romana Filipowska, Kinga Kaszewska-Brawer, Beata Sobicka-Kupczyk, Alicja Stasiewicz, Anna Chabowska, Joanna Koc, Waldemar Trębacz, Ernest Nita, Wojciech Romańczyk, Sandra Babij.

Odessa była taka jak Łódź. Ziemia obiecana dla wszystkich, którzy chcieli szybko się wzbogacić. Dla kupców eksportujących ukraińską pszenicę oraz dla handlarzy i przemytników korzystających z odeskiej strefy wolnocłowej. A także dla złodziei i bandytów okradających przedstawicieli obu tych grup społecznych. To był właśnie świat BeniKrzyka, legendarnego bandyty. Świat małych, najwyżej trzypiętrowych domów, podwórek zabudowanych najdziwaczniejszymi krużgankami, balkonami i werandami połączonymi drewnianymi, skrzypiącymi schodami. Mieszało się tu wszystko. To tu Benia Krzyk zdobywał sławę, wykonując pierwsze zadania odeskiego bandiugiFroima Gracza, zanim został królem Mołdawanki, a potem całej Odessy… „Ach! Odessa-Mama…” to musical oparty na błatnych (czyli wywodzących się ze światka przestępczego) pieśniach, będących prostą  opowieścią o uczuciach, miłości, honorze, zdradzie, zaprawiony poczuciem humoru. Dźwięki muzyki żydowskiej, rosyjskich romansów, rumuńsko-besarabskich rytmów, turecko-kaukaskich brzmień, czy nostalgiczność kozackich pieśni ludowych tworzą oprawę dla odeskiego półświatka.

czas trwania: 190 min /z przerwą/

 

Zapisz się do naszego cotygodniowego newslettera!