Szczegóły aktualności:

Kolej na południu regionu

Marzena Toczek | Wydarzenia | 13-02-2020

Uzupełnienie taboru kolejowego w południowej części regionu lubuskiego, a także lepsze skomunikowanie i uruchomienie dodatkowych połączeń to był temat spotkania marszałek Elżbiety Anny Polak oraz członka zarządu Marcina Jabłońskiego z samorządowcami oraz członkami Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1. -  Bardzo nam zależy, żebyśmy mieli wymieniony nowy tabor. W tej kwestii, jak w każdej innej, nie ma podziału w województwie na podregiony. W tym przypadku decyduje natężenie ruchu – mówiła marszałek.

Południe regionu czeka na nowy tabor

Spotkanie było odpowiedzią na apel, jaki do urzędu marszałkowskiego skierowało Stowarzyszenie Miłośników Kolei Ok 1, a pod którym podpisali się samorządowcy z południa regionu. Apel dotyczy skierowania w ten rejon województwa jednego z dwóch nowych szynobusów, które samorząd otrzyma w ramach ugody od firmy PESA. Są to pojazdy z homologacją, umożliwiającą poruszanie się po niemieckich torach. Zgodnie z założeniami, pojazdy te będą obsługiwać połączenia na linii 203, Gorzów-Kostrzyn. Zastępca dyrektora departamentu Gospodarki i infrastruktury UMWL Piotr Tykwiński podkreślał, że tabor, który jest w dyspozycji województwa wykorzystywany jest zgodnie z wiedzą i doświadczeniem tam, gdzie natężenie ruchu jest największe. Nie mają tu znaczenia żadne inne czynniki, jak choćby część województwa, przez którą linia przebiega.

- Chcemy najefektywniej wykorzystać potencjał, który mamy: ograniczoną liczbę pojazdów oraz środków – wyjaśnił. Na linii 203, gdzie pociągi zostały skierowane, odnotowywane jest największe natężenie ruchu.

- Bardzo nam zależy żebyśmy mieli wymieniony nowy tabor, bo jak będą lepsze warunki transportu, to będziemy częściej z niego korzystać – podkreślała marszałek Polak. - Nie ma podziału w województwie na podregiony. Decyduje natężenie ruchu. Sprawy transportu kolejowego są priorytetowe. Zwiększamy nakłady mimo niewielkiego budżetu. Niewielkie wsparcie mamy z rządu, który ma większe możliwości – przekonywała.  - Niepotrzebne jest formułowanie swoich argumentów w kontrze do innej części regionu. Staramy się równomiernie i systematycznie poprawiać tę komunikację. Poprawiła się współpraca z PolRegio Zawsze jesteśmy partnerami, żeby poprawić sytuację, która waszym zdaniem wymaga rozwiązania – dodał członek zarządu Marcin Jabłoński.

W spotkaniu udział wziął także Krzysztof Pawlak, dyrektor zielonogórskiego oddziału PolRegio, który przedstawił rozdysponowanie taborowe w Lubuskiem. Poinformował jednocześnie, że planowane jest przekazanie większego pojazdu, to jednak wymaga przeszkolenia maszynistów obsługujących połączenia na południu regionu. – Potrzebne jest też zaplecze, inaczej te pociągi nie pojadą. Planujemy jego budowę. Chodzi o utrzymanie tych pojazdów w należytych warunkach. Szukamy rozwiązań, które spełnią państwa oczekiwania – wyjaśnił. Poinformował także, że na liniach południa regionu następuje systematyczny wzrost liczby połączeń. W ciągu trzech lat to wzrost o 100 proc.

Lubuskie inwestuje w kolej

Podczas spotkania, marszałek Elżbieta Anna Polak podreślała, że samorząd województwa mocno inwestuje w kolej.  - Zwiększyliśmy dofinansowanie do przewozów reginlanych. Mamy plany zwiększenia taboru kolejowego. W ubiegłym roku PESA dostarczyła nam dwa pociągi z homologacją. Kupujemy szynobusy i modernizujemy trasy. Staramy się poprawiać transport kolejowy publiczny, żebyśmy korzystali z niego w jak największym zakresie – wyjaśniła. - Mielibyśmy więcej nowego taboru, gdyby nie fakt, że samorząd musi z RPO finansować remont linii kolejowych. Opieraliśmy się długo, bo to nie jest nasze zadanie, ale inaczej nie byłyby realizowane, ale to się odbywa kosztem zakupu taboru. Dużo mówiło się o elektryfikacji linii 203, ale pieniędzy na to nie było. Musimy wybierać, co jest dla regionu bardziej opłacalne. Te wnioski, które dotyczyły lepszego skomunikowania połączeń, są bardzo realne do realizacji. Poprawiamy to – dodała.

Będzie nowa umowa z PolRegio

Marszałek poinformowała także, że samorząd negocjuje obecnie nową umowę z PrzolRegio. - Jesteśmy na etapie przygotowywania długoletniej umowy PolRegio. Jednym z warunków brzegowych jest harmonogram zakupu nowego taboru. To będzie największa umowa w historii województwa – wyjaśnił dyrektor departamentu infrastruktury i komunikacji Sławomir Kotylak.

Obecni na spotkaniu samorządowcy zwracali uwagę na konieczność poprawienia skomunikowania połączeń, a także włączenia do sieci połączeń lubuskich miast: Lubska, czy Szprotawy. W odpowiedzi członek zarządu Marcin Jabłoński przekonywał, że potrzebne jest także oddolne zaangażowanie. - Chcemy prosić Państwa o zaangażowanie, także budżetowe. Jak spróbujemy razem coś zrobić, to możliwości są większe – podkreślał.

Galeria zdjęć

Rozmowy o transporcie kolejowym

Zdjęcia Krzysztof Kubasiewicz

Kliknij w miniaturkę, aby zobaczyć większe zdjęcie. Aby zamknąć kliknij krzyżyk..

 

Zapisz się do naszego newslettera!