
 
  

 

Portal Województwa Lubuskiego

 

  

Kto nastaje na czyją niezależność (POLEMIKA)

  
Kategoria -  Aktualności 

Data publikacji -21 lipca 2022 godz. 16:13  

Niedawno próba straszenia sądem „Naszej Lubuskiej” przez wydawcę
orlenowskiej „Gazety Lubuskiej” spełzła na niczym, a dziś zastępca
redaktora naczelnego „GL” Marcin Kędryna dyskredytuje pracowników
Lubuskiego Centrum Informacyjnego, czyli wydawcy „NL”.  

Strona 1/3



Wszystko to w momencie, kiedy Gazeta Lubuska grzmi o rzekomym „ataku
marszałek województwa na niezależność Gazety Lubuskiej”. Ofiarą pada tutaj
prawda, a zwycięzcą jest hipokryzja.

Nasi Czytelnicy to wiedzą, ale przypomnijmy: ponad rok temu niezależną „Gazetę
Lubuską” przejął PKN Orlen z nominatem PiS Danielem Obajtkiem na czele.
Towarzyszyło temu przejęcie wszystkich gazet regionalnych w Polsce, skupionych w
grupie Polska Press. Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Adam Bodnar interweniował
w UOKiK, obawiając się monopolizacji przekazu informacyjnego przez rząd PiS,
zważywszy na dominację partyjnego przekazu w mediach publicznych. Skończyło
się to jednak odwołaniem prof. Bodnara przez pisowską większość sejmową. Jak
mówi przysłowie – psy szczekają, karawana jedzie dalej.

Prorządowy kierunek gazety

W redakcji „Gazety Lubuskiej” natychmiast zmieniły się władze, a zastępcą
redaktora naczelnego został urzędnik państwowy, dotychczasowy szef Biura
Prasowego Prezydenta Andrzeja Dudy, Marcin Kędryna. Już sama ta nominacja
mogła wskazywać na prorządowy kierunek, jaki obierze gazeta, nie mówiąc już o
dziwacznej wolcie z urzędnika na dziennikarza. Ale widać to było później.
Wiernopoddańcza wobec PiS narracja, zupełny brak krytyki poczynań rządu czy
prezydenta, ciągłe wyciąganie i eksponowanie rzekomych afer w urzędzie
marszałkowskim, mniej lub bardziej wydumanych. Tylko dlatego, że samorządem
województwa rządzi Platforma Obywatelska z PSL, Bezpartyjnymi Samorządowcami
i Lewicą. Bez PiS.

Siłę rażenia politycznych ataków „Gazety Lubuskiej” potęguje wsparcie publicznego
Radia Zachód, z którym współpracuje redaktor naczelny gazety i kilku innych
pracowników. Nagłaśniane przez gazetę tematy znajdują ujście w radiu i odwrotnie.

„Nasza Lubuska” przedstawia tematy samorządowe

Właśnie dlatego powstała „Nasza Lubuska”, jako tygodnik samorządu regionu.
Dlatego, że mieszkańcy regionu nie mogli już liczyć na obiektywny, pluralistyczny
przekaz informacji, w którym przedstawiane są racje i poglądy wielu stron. „Nasza
Lubuska” przedstawia bowiem tematy samorządowe tak jak wyglądają u
samorządowego źródła i tak jak – z powodów politycznych – nie przedstawiłyby tego
prorządowe i narodowe media. Teraz czytelnicy mają alternatywę: z jednej strony
przekaz narodowo-rządowy „Gazety Lubuskiej”, a z drugiej przekaz samorządowo-
regionalny „Naszej Lubuskiej”. Mogą czytać co chcą i weryfikować swą wiedzę.

Niestety już w październiku ub.r. prorządowi redaktorzy próbowali storpedować
wydawanie „Naszej Lubuskiej”. Biuro Lubuskiego Centrum Informacyjnego
otrzymało wezwanie przedsądowe z kancelarii prawnej reprezentującej spółkę
Polska Press, z żądaniem zaniechania wydawania czasopisma o nazwie „Nasza
Lubuska” lub zmiany jego nazwy. Dlaczego? Bo spółka Polska Press jest wyłącznym
właścicielem nazwy i znaku graficznego „Gazety Lubuskiej”. Kancelaria napisała:
„Rozpoczęcie przez Państwa wydawania tytułu pod nazwą NASZA LUBUSKA stanowi
przede wszystkim naruszenie zasad uczciwej konkurencji, w tym dobrych

Strona 2/3



obyczajów”.

Arogancja nowych właścicieli „Gazety Lubuskiej”

To tak samo, jakby Rzeczpospolita Polska pozwała do sądu gazetę „Rzeczpospolita”,
bo ta ukradła jej nazwę. Oprócz całego absurdu tej argumentacji, przebijała – chyba
nieświadomie – zwykła arogancja nowych właścicieli „Gazety Lubuskiej”, którzy
najwidoczniej traktują nazwę krainy geograficznej, Ziemi Lubuskiej, jako swoją
prywatną własność, którą można kupczyć. Otóż nie można. Słowo „Lubuska” nie jest
tożsame ze słowami „Gazeta Lubuska”. Po wymianie korespondencji między
radcami prawnymi, sprawa zgasła.

Kocioł przygania garnkowi

Teraz Marcin Kędryna na swoim blogu i na łamach orlenowskiej gazety zaczął
insynuować, że przed przejęciem „Gazety Lubuskiej” przez Orlen, nikt nie
krytykował władz samorządowych regionu ani Platformy Obywatelskiej: cyt. „Przez
11 lat ten układ funkcjonował praktycznie bez żadnej medialnej kontroli. Sytuacja
zmieniła się po przejęciu Gazety Lubuskiej przez Orlen. Znaczące jest, że większość
dziennikarzy, którzy z niej odeszli, obawiając się ponoć politycznych nacisków,
odnalazła się szybko jako urzędnicy w marszałkowskim Lubuskim Centrum
Informacyjnym” – napisał.

Po pierwsze znamienne jest to, że były urzędnik, który został dziennikarzem wytyka
dziennikarzom, że zostali urzędnikami. Kocioł przygania garnkowi. Po drugie,
polityczne powody odejścia całej rzeszy znakomitych dziennikarzy z „Gazety
Lubuskiej” po przejęciu przez Orlen, też są znamienne. Odeszli, bo wybrali „Naszą
Lubuską”. Oni najlepiej znają te powody. I po trzecie – Marcin Kędryna pisze, choć
nie ma o tym pojęcia, jak funkcjonowała medialna kontrola władzy w „Gazecie
Lubuskiej” przed przejęciem przez Orlen. A ja akurat mam pojęcie. Pracowałem w
tej gazecie w latach 1998-2010, zajmowałem się publicystyką polityczną, a efekty
mojej pracy były nawet przedmiotem pozwu sądowego złożonego przez
przedstawicieli ówczesnych władz politycznych. Sprawę w sądzie wygrałem. Tak
więc kontrola była, ale z poszanowaniem praworządności. A nie poprzez
monopolizację przekazu informacyjnego.

Dzisiaj zarówno rząd PiS, jak i podporządkowane mu media boją się konkurencji jak
diabeł święconej wody. Dlatego, zupełnie jak ten diabeł – ubierają się w ornat i
ogonem na mszę dzwonią. To akurat doskonale potrafią.

Michał Iwanowski

Dyrektor Biura Lubuskiego Centrum Informacyjnego

 

 

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Strona 3/3

http://www.tcpdf.org

