
 
  

 

Portal Województwa Lubuskiego

 

  

Marszałek odpowiada na pismo Rzecznika Praw
Obywatelskich. „Nigdy nie było nacisków na Gazetę
Lubuską”

  
Kategoria -  Aktualności 

Data publikacji -11 sierpnia 2022 godz. 11:48  

Marszałek Elżbieta Anna Polak zajęła stanowisko ws. pisma Rzecznika
Praw Obywatelskich, w którym poprosił on o wskazanie podstawy prawnej
dokumentu skierowanego do Gazety Lubuskiej 14 lipca br.  

Strona 1/3



Prośba rzecznika Marcina Wiącka do marszałek województwa była reakcją na skargę
przekazaną przez "Gazetę Lubuską". – Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do
marszałek z uprzejmą prośbą, nie wezwaniem, jak pisze "Gazeta Lubuska", o zajęcie
stanowiska w niniejszej sprawie i wskazanie podstawy prawnej skierowania do "GL"
pisma z 14 lipca – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak. Przypomniała także, jaki był cel
korespondencji do gazety: – Nigdy nie było z naszej strony ani próby nacisków, ani
wywoływania presji. Wręcz przeciwnie, w naszym piśmie apelowaliśmy o
przestrzeganie prawa prasowego i niełamanie fundamentalnych wartości wolnych
mediów. To był nasz sprzeciw przeciwko oczernianiu organów samorządowych,
przeciwko oczernianiu nie tylko instytucji, ale też pracowników – zwróciła uwagę
marszałek.

Elżbieta Anna Polak dodała, że podstawą prawną pisma do gazety było prawo
prasowe oraz Karta Etyczna Mediów. – W odpowiedzi do rzecznika przesłaliśmy
również przedmiotowe pismo z 14 lipca, bo nikt go nie zna. "Gazeta Lubuska"
prezentuje wyrwane z kontekstu zdania, które autorom licznych artykułów akurat
pasują. W piśmie wskazujemy na łamanie prawa prasowego oraz zasad etyki i
rzetelności dziennikarskiej usankcjonowanych Kartą Etyczną Mediów – powiedziała
marszałek.

- W przeciągu zaledwie dwóch tygodni "Gazeta Lubuska" opublikowała na swoich
łamach 10 artykułów zniesławiających marszałek i urzędników. Już sama
przemysłowa wręcz produkcja tożsamych treści, które nie mają nic wspólnego z
rzetelnym etycznym dziennikarstwem, świadczy o złej woli i stronniczości autora.
Autorzy tekstów przedstawiają nieprawdziwe zarzuty i nie przedstawiają żadnych
dowodów. Mogę zacytować definicję mobbingu: świadomie, uporczywie i
długotrwale autorzy tych tekstów nękają marszałka województwa lubuskiego.
Potrępiam domniemany mobbing w WORD-zie, ale również zdecydowanie potępiam
hejt.

Urząd przekazuje skargę do Rady Etyki Mediów

Ta sama podstawa prawna, jak w odpowiedzi do rzecznika Marcina Wiącka, znalazła
się również w skardze do Rady Etyki Mediów. – W oparciu o Kartę Etyczną Mediów
przedstawiliśmy dowód, załączając liczne artykuły. Po pierwsze, dziennikarze
występują przeciwko zasadzie prawdy – nie podejmują jakichkolwiek starań, żeby
zaprezentować informacje, które odpowiadają prawdzie. Cytują wyłącznie te osoby,
które im odpowiadają. Nie zasięgają opinii ani stanowiska przeciwnej strony, a do
tego zobowiązuje Karta Etyki. Tak jak to zrobił Rzecznik Praw Obywatelskich, który
wystąpił do przeciwnej strony o zajęcie stanowiska. Po drugie, dziennikarze "Gazety
Lubuskiej" zerwali z zasadą obiektywizmu. Prezentują wyłącznie atrakcyjnych dla
siebie autorów. Nie prezentują żadnych dowodów, a swoje artykuły opierają o plotki
i pomówienia. Po trzecie, działają z bezpośrednim nakierowaniem na podważenie
dobrego imienia marszałka i urzędników urzędu marszałkowskiego, ponieważ mylą
komentarze z informacją. Zgodnie z etyką dziennikarską należy oddzielić informacje
od własnych opinii i komentarzy. Występują przeciwko zasadzie szacunku i
tolerancji – wyjaśniła Elżbieta Anna Polak. Dodała, że w związku z tymi uchybieniami
złożony został także pozew o ochronę dóbr osobistych.

Strona 2/3



Oczerniających materiałów było więcej, nie tylko pod adresem marszałek

Marszałek województwa wspomniała także, że sprawa o pomówienia ze strony
dziennikarzy "Gazety Lubuskiej" nie jest jedyną w ostatnim czasie. – Przypomnę, że
pan Łukasz Mejza do dzisiaj nie wykonał wyroku w sprawie, kiedy nazwał urząd
marszałkowski „chlewem”. Przegrał. Jestem również przekonana, że z czasem będą
takie wyroki dotyczące Janusza Życzkowskiego, pana Bagińskiego czy pana
Kędryny. Oczernianie instytucji, fałszywe przedstawianie faktów też jest czynem
zagrożonym grzywną i innymi karami – dodała Elżbieta Anna Polak.

O pomówieniach mówiła również posłanka Anita Kucharska-Dziedzic, która jest
jednocześnie prezeską Lubuskiego Stowarzyszenia na Rzecz Kobiet „BABA”. W
kierunku organizacji miały padać sugestie, że nie udziela ona pomocy ofiarom
mobbingu. – Pracownicy mediów publicznych oraz mediów, nazwijmy to
„obajtkowych”, pozwalali sobie także na krzywdzące i oczerniające sugestie i wobec
mnie, i wobec stowarzyszenia, które prowadzę od 23 lat, że nie podejmujemy
żadnych działań i nie świadczymy pomocy ofiarom mobbingu. To jest sytuacja, która
ma charakter pomówienia i ma ewidentnie służyć „umoczeniu” nas w wojnie
politycznej i obniżeniu zaufania do stowarzyszenia, które ma za sobą 23 lata pracy i
wiele nagród. Tego typu sugestie są oczywiście krzywdzące, ale po pierwsze nikt nie
zapytał się ani mnie osobiście, ani stowarzyszenia, komu i jak pomagamy. A po
drugie, myślę, że dziennikarze zarówno publicznych mediów, jak i mediów
„obajtkowych”, mają doskonałą wiedzę, że stowarzyszenie „BABA” świadczy pomoc
pokrzywdzonym przemocą i przestępstwem, a nie świadczy informacji na temat
pokrzywdzonych i ofiar przestępstw. Z „BABY’ nigdy nic nie wypłynęło. Nasze
prawniczki i psycholożki są osobami, którym się ma bezgranicznie ufać i pracują
zgodnie z zasadami rzetelności i poufności – powiedziała posłanka.

Głos nt. postępowania redaktorów "Gazety Lubuskiej" zabrał również senator
Wadim Tyszkiewicz i radny sejmiku województwa lubuskiego, Sebastian
Ciemnoczołowski. Przypominali, że na stronie publicznego radia pojawiały się
teksty, w których w obelżywych słowach byli opisywani politycy i samorządowcy. –
Można się różnić politycznie, ale wykorzystywać media publiczne, opłacane z
naszych podatków do hejtu, do niszczenia przeciwników, jest niegodne – stwierdził
senator.

 

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Strona 3/3

http://www.tcpdf.org

