
Kurator oświaty na początku podsumowała ubiegły rok szkolny. – To był trudny rok ze względu na pandemię oraz organizację nauki dla uczniów z Ukrainy – mówiła Ewa Rawa. Wyzwania w tym roku szkolnym są podobne (zagrożenie pandemią i nauką zdalną oraz organizacja nauki dla około 6,7 tys. uchodźców wojennych). Zmiany w oświacie dotknęły m.in. karty nauczyciela, awansów zawodowych oraz sposobu oceniania nauczycieli.
Jerzy Wierchowicz, wiceprzewodniczący Sejmiku, poprosił o informację dotyczącą liczby nauczycieli i ewentualnych braków w kadrze pedagogicznej. Okazuje się, że ponad 30 proc. lubuskich szkół i przedszkoli nie ma pełnej obsady. Brakuje m.in. nauczycieli języka angielskiego, pedagogów specjalnych, psychologów i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Z kolei radna Wioleta Haręźlak podkreśliła, że największe braki są wśród nauczycieli zawodów.
Radna Anna Synowiec dopytywała o ilość miejsc dla uczniów w gorzowskich liceach ogólnokształcących w Gorzowie Wlkp., rekomendacje dla przepisu o możliwości czasowego zawieszenia zajęć oraz zwracała uwagę, że jest problem z podręcznikami do nauki języka polskiego dla uczniów z Ukrainy.
Kurator oświaty odpowiadała, że w szkołach średnich w Gorzowie i Zielonej Górze przygotowano tyle miejsc, ilu było absolwentów klas ósmych z danego miasta. Jednak do szkół w większych ośrodkach chcą się często dostać także uczniowie z okolicznych miejscowości. Z kolei nie jest jeszcze dokładnie znana liczba uczniów z Ukrainy, którzy w czwartek 1 września rozpoczęli naukę w lubuskich szkołach. Te informacje dopiero napływają.
Marszałek Elżbieta Anna Polak poprosiła o informacje dotyczące wysokości zarobków młodych nauczycieli, którzy właśnie skończyli studia. Przekazała również, że samorząd województwa lubuskiego w tegorocznym budżecie dokłada 6 mln zł do subwencji oświatowej, która wynosi 18 mln zł.
Naukę w I klasach poszczególnych typów szkół dla dzieci i młodzieży na terenie naszego województwa rozpoczęło (około):
- szkoła podstawowa – 9 926 uczniów,
- szkoły ponadpodstawowe – 13 936 uczniów.
W województwie lubuskim zatrudnionych jest około 17 000 nauczycieli do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Lubuska oświata w liczbach
- Przedszkola - 322
- Szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi - 146
- Punkty przedszkolne - 31
- Zespoły wychowania przedszkolnego - 3
Razem 502 placówki.
Szkoły dla młodzieży
Szkoły podstawowe, w tym 14 filii - 358.
Szkoły ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne dla młodzieży, w tym:
- szkoły branżowe I stopnia (z ZSZ) - 68
- szkoły branżowe II stopnia - 16
- specjalne szkoły przysposabiające do pracy - 19
- licea ogólnokształcące - 58
- technika – 67
Razem: 586 placówek.
Placówki oświatowe
1. Placówki kształcenia ustawicznego bez i ze szkołami - 50
2. Centra Kształcenia Zawodowego - 20
3. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze - 1
4. Młodzieżowe ośrodki socjoterapii ze szkołami - 3
5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze - 14
6. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne - 29
7. Biblioteki pedagogiczne z filiami - 2
8. Placówki doskonalenia nauczycieli - 7
9. Inne: Młodzieżowe Domy Kultury, Schroniska Młodzieżowe, Międzyszkolny Ośrodek Sportowy, Bursa Szkolna. 20 (2, 10, 1, 7)
Kształcenie, wychowanie i opieka dzieci i młodzieży z Ukrainy
W związku z przedłużającymi się działaniami wojennymi na terytorium Ukrainy oraz koniecznością zapewnienia opieki i edukacji uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski, znowelizowane zostało rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Celem nowelizacji rozporządzenia jest utrzymanie w roku szkolnym 2022/2023 m.in. następujących rozwiązań:
- możliwości powoływania do składu zespołu egzaminacyjnego sprawdzającego prace egzaminacyjne obywateli Ukrainy, którzy przystąpili do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego, osób niebędących egzaminatorami wpisanymi do ewidencji egzaminatorów, znających język ukraiński. Osoby te będą obowiązane odbyć szkolenie dla egzaminatorów;
- możliwości prowadzenia zajęć obejmujących wybrane treści z podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego w oddziale przygotowawczym zorganizowanym w branżowej szkole I stopnia lub technikum;
- wyłączenia obowiązku klasyfikacji rocznej ucznia będącego obywatelem Ukrainy uczęszczającego do oddziału przygotowawczego, w przypadku gdy rada pedagogiczna uzna, że nie zna on języka polskiego lub znajomość języka polskiego nie jest wystarczająca do nauki, lub gdy zakres realizowanych w szkole zajęć edukacyjnych uniemożliwia przeprowadzenie klasyfikacji rocznej tego ucznia;
- możliwości zwiększenia liczebności oddziału przedszkolnego oraz oddziału klas I–III szkoły podstawowej o dzieci lub uczniów będących obywatelami Ukrainy;
- możliwości funkcjonowania oddziału integracyjnego lub specjalnego w przedszkolu lub w szkole, w tym także na zajęciach świetlicowych oraz w grupie w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym oraz specjalnym ośrodku wychowawczym oraz oddziałach łączonych w szkołach specjalnych ze zwiększoną liczbą dzieci lub uczniów niepełnosprawnych będących obywatelami Ukrainy;
- zasad organizowania dodatkowych zajęć z języka polskiego. Zajęcia te mają odbywać się w minimalnym wymiarze 6 godzin tygodniowo i mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupach do 15 uczniów.
- możliwości zatrudniania w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych oraz w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych, osób, które nie są nauczycielami. Zatrudnienie tych osób będzie następowało za zgodą kuratora oświaty. Celem rozwiązania jest usprawnienie procesu rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, a także udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej