Obradował Komitet Monitorujący Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027

Pobierz PDF
Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak 29 marca 2023 r. wzięła udział w III posiedzeniu Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Towarzyszył jej dyrektor Departamentu Rozwoju i Innowacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego dr Jarosław Flakowski, który jest członkiem grupy roboczej ds. wdrożenia 2. i 3. Priorytetu FENG w ramach Komitetu
Fot: Zdzisław Haczek/Lubuskie.pl
Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak wzięła udział w III posiedzeniu Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027.

Marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Anna Polak zasiada w Komitecie Monitorującym Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, w którym reprezentuje Związek Województw RP.

W środę, 29 marca 2023 r. lubuska marszałek wzięła udział w kolejnym posiedzeniu tego gremium. Towarzyszył jej dyrektor Departamentu Rozwoju i Innowacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego dr Jarosław Flakowski, który jest członkiem grupy roboczej ds. wdrożenia 2. i 3. Priorytetu FENG w ramach Komitetu.

FENG, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki

W ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 z Komisją Europejską uzgodniony został program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (dalej: FENG). W głównej mierze, zgodnie z zaleceniami ekspertów i oczekiwaniami przedsiębiorców, stanowi on kontynuację Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, ale cechuje się nowym podejściem do przedsiębiorcy i dbałością o wszystkie jego potrzeby w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i wdrożenia tych wyników w organizacji.

Ambitne cele programu FENG

Instytucja Zarządzająca FENG stawia przed programem ambitne cele: zwiększenie potencjału firm w zakresie badań i innowacji i zwiększenia wykorzystywania zaawansowanych technologii w organizacjach, wzrost konkurencyjności polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a także transformację gospodarki w kierunku Przemysłu 4.0 oraz zielonych i cyfrowych technologii.

„Środowisko sprzyjające innowacjom” – jakie działania?

Podczas środowego posiedzenia ustalono m.in., że Komitet Monitorujący ma opiniować trzy projekty kryteriów wyboru finansowanych operacji w ramach Programu FENG w 2. Priorytecie programu pn. „Środowisko sprzyjające innowacjom” dla następujących działań:

  1. „Międzynarodowe Agendy Badawcze” - w ramach działania wspierane będzie powstawanie lub rozwój wyspecjalizowanych, wiodących w skali światowej zespołów i organizacji badawczych, w których możliwe będzie osiągnięcie doskonałości naukowej i międzynarodowej konkurencyjności badań. Wsparcie służyć będzie wdrożeniu najlepszych światowych praktyk w zakresie: prowadzenia badań naukowych na najwyższym światowym poziomie, identyfikowanie programów i tematów badawczych, polityki personalnej; zarządzania pracami B+R i komercjalizacji wyników prac B+R. Ponadto, w tym działaniu zapewnione jest także wsparcie komplementarne dla projektów wyłonionych w ramach konkursów Horyzontu Europa w wybranych obszarach.
  2. „Seal of excellence” - działanie będzie realizowane przez NCBiR. Instrument będzie skierowany wyłącznie do przedsiębiorców, których projekty zostały pozytywnie ocenione przez Komisję Europejską w ramach instrumentu EIC Accelerator Programu „Horyzont Europa” i otrzymały certyfikat Seal of Excellence, jednak z powodu braku środków nie otrzymały dofinansowania w ramach Programu „Horyzont Europa”.
  3. „Rozwój oferty klastrów” - instrument dotyczy wzmocnienia potencjału koordynatorów Krajowych Klastrów Kluczowych (status nadawany w trybie konkursowym przez MRiT) oraz podregionalnych klastrów wzrostowych, celem rozwoju oferty usługowej dla firm w zakresie B+R+I. W szczególności dotyczyć to będzie takich obszarów strategicznych, jak: transformacja cyfrowa, gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ), gospodarka niskoemisyjna, nowoczesna edukacja. Dodatkowo wsparcie będzie dotyczyło internacjonalizacji oferty ww. klastrów w odniesieniu do produktów wytworzonych we wspólnym łańcuchu wartości. Usługi w zakresie zwiększenia rozpoznawalności klastra oraz internacjonalizacji jego oferty mogą również obejmować usługi doradcze i wspierające proces internacjonalizacji, współpracę międzynarodową oraz zwiększenia widoczności klastra na rynkach międzynarodowych.

Departament Rozwoju i Innowacji UMWL zebrał uwagi wszystkich regionów

We współpracy z Zespołem Eksperckim ds. Europejskiej i Krajowej Polityki Strukturalnej, Departament Rozwoju i Innowacji UMWL zebrał uwagi regionów do propozycji kryteriów. Zgłoszone zostały uwagi wyłącznie do działania „Rozwój ofert klastrów” i dotyczyły głównie doprecyzowania zapisów odnośnie spełnienia poszczególnych kryteriów i sposobów tego udokumentowania, w tym:

  • potrzeby doprecyzowania zapisów odnośnie zakwalifikowania wnioskodawcy jako ponadregionalnego klastra wzorcowego i sposobu potwierdzenia spełnienia określonych w „Kryteriach” warunków zakwalifikowania wnioskodawcy jako ponadregionalnego klastra wzorcowego (jaka dokumentacja powinna zostać przedstawiona), a także definicji takiego klastra i pewnych rozbieżności względem „Kierunków rozwoju polityki klastrowej w Polsce po 2020 roku”;
  • sposobu potwierdzenia spełnienia kryterium w zakresie wykazania przez wnioskodawcę zdolności do sfinansowania zaproponowanych we wniosku o dofinansowanie zadań i utrzymania trwałości projektu (jaka dokumentacja powinna zostać przedstawiona);
  • doprecyzowania na jakim etapie można składać ew. poprawki we wniosku;
  • doprecyzowania pojęcia tzw. „racjonalności wydatków”;
  • doprecyzowania, jak jest rozumiane pojęcie „rozpoczęcie realizacji projektu”;
  • sposobu określania wskaźników;
  • jak rozumiane jest wpisywanie się projektu w Krajową Inteligentną Specjalizację.

Uwagi i propozycje zmian zostały naniesione w tekście kryteriów i zostały w takiej formie przyjęte przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Powiązane wiadomości

Zobacz również