
Pod uwagę brane były wyniki portów lotniczych w porównaniu do 2019 roku. Poprawiają się statystyki sprzed pandemii – w styczniu 2019 r. z Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost skorzystało 1,4 tys. pasażerów, a w styczniu 2024 r. – ponad 3,5 tys. W kategorii małych lotnisk jest to drugi najwyższy wzrost obsłużonych pasażerów – aż o 139,7 proc. Na pierwszym miejscu jest zaś port lotniczy Kramfors w Szwecji ze wzrostem ponad 144 proc.
Lotniska, które odnotowały największy wzrost ruchu pasażerskiego (w porównaniu ze styczniem 2019 r.) – dane w kategorii małych portów lotniczych:
- Kramfors (Szwecja) – wzrost o 144,4 proc.,
- Zielona Góra-Babimost (Polska) – wzrost o 139,7 proc.,
- Porto-Santo (Portugalia) – wzrost o 88,8 proc.,
- Sitia (Grecja) – wzrost o 87,5 proc.,
- Batumi (Gruzja) – wzrost o 82,7 proc.
Informację o wzroście liczby pasażerów według danych Stowarzyszenia Europejskich Portów Lotniczych podały portale branżowe pasazer.com oraz fly4free.pl.
W 2023 r. w Porcie Lotniczym Zielona Góra-Babimost odprawiono niemal 54 tys. pasażerów. Możliwe, że w roku 2024 będzie to 70 tys., a do poprawy wyniku mają przyczynić się połączenia sezonowe, w tym zagraniczne czartery do Turcji czy Egiptu.
W planach jest także rozbudowa i modernizacja budynku lotniska. Nowy terminal pasażerski ma w dwie godziny obsłużyć dwie grupy pasażerów po 180 osób. Przed budynkiem powstanie parking na 900 samochodów i cztery autokary. Koszt projektu terminalu wyniósł 735 tys. złotych.
– Uważamy, że możemy śmiało patrzeć w przyszłość i wykorzystać to, co w pewien sposób otrzymaliśmy w prezencie. W przeszłości lotnisko wojskowe zostało w pewien sposób samorządowi darowane. I my o ten dar po prostu zadbaliśmy. Prócz tego podjęliśmy współpracę ze szkołami średnimi, bo liczymy, że ich absolwenci będą w przyszłości tworzyć kadrę tego większego, lepszego, nowocześniejszego lotniska. Jesteśmy przekonani, że lotnisko jest ważnym atutem samodzielnego regionu, dlatego nie będziemy czekać, aż powstanie np. Centralny Port Komunikacyjny. Robimy, co do nas należy i wpływamy na naszą rzeczywistość tu i teraz! – mówi o rozwoju lotniska marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.
Kolejnym krokiem rozwoju regionalnego lotniska ma być wykorzystanie go do celów obronnych. W tej sprawie samorząd województwa lubuskiego prowadzi rozmowy m.in. z Ministerstwem Obrony Narodowej, pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”.