
– Województwo lubuskie jest regionem, w którym staramy się przypisywać praktyczny wymiar nowym technologiom. Nowe technologie pozwalają dzisiaj podnosić jakość opieki medycznej poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji, która pozwala wspierać pracę człowieka, podnosi trafność stawianych diagnoz w szpitalach oraz prawidłowej oceny sytuacji stanu zdrowotnego pacjenta. Takie technologie zaczęliśmy rozwijać i stosować – podkreśla marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.
Nagrodę odebrali przedstawiciele Biura Projektów Własnych i Społeczeństwa Informacyjnego Urzędu Marszałkowskiego. W gali konkursowej 22 kwietnia 2024 r. w Zakopanem uczestniczyli dyrektor biura Wojciech Olszewski, zastępca dyrektora Grzegorz Grzywacz oraz kierowniczka projektu Dominika Potrubacz-Jodkowska.
– Mamy nagrodę za lubuską sztuczną inteligencję w medycynie. Wielka radość, bo to innowacyjny projekt wspomagający lekarzy w leczeniu, ale też dający możliwość skorzystania z algorytmu AI pacjentom. Bo najbardziej w walce o zdrowie i życie liczy się czas. Wielka satysfakcja – mówi o nagrodzie za projekt dyrektor Wojciech Olszewski.
MedBrain L odczytuje badania i łączy pacjenta z lekarzem
Projekt MedBrain L składa się z kilku elementów. To trzy moduły: Pulmo MedBrain L do analizy zdjęć rentgenowskich i tomograficznych klatki piersiowej, Neuro MedBrain L analizujący dane z badań tomografii komputerowej głowy oraz Mammo MedBrain L, który dostarcza opisy badań mammograficznych, z wyłączeniem badań spektralnych i tomosyntezy na podstawie analizy sztucznej inteligencji. W ramach projektu powstały też dwie usługi. E-MedBrain Analiza daje pacjentowi dostęp do opisów badań, natomiast e-MedBrain Konsultacja to usługa dla lekarza, która umożliwia przesłanie badań obrazowych i ich ocenę przez sztuczną inteligencję.
Infrastrukturę niezbędną do realizacji projektu zapewnia Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych w Gorzowie Wlkp.
Czym są „Skrzydła IT w Administracji”?
„Skrzydła IT w Administracji” to nagroda przyznawana najlepszym projektom informatycznym zrealizowanym przez instytucje publiczne. Zwycięskie realizacje są wzorem do naśladowania pod względem sposobu wdrożenia oraz osiągniętych korzyści. Najbardziej liczy się ułatwienie dostępu do usług publicznych, poprawa jakości obsługi oraz komunikacji z obywatelami i innymi urzędami (źródło: skrzydla.itwadministracji.pl).