
Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze, jako jednostka budżetowa zostało utworzone 17 września 2018 r.
Cele i Zadania Lubuskiego Centrum Produktu Regionalnego
- Propagowanie spuścizny produktów regionalnych wytwarzanych według tradycyjnych sposobów;
- Promocja rolnictwa i wsi województwa w kraju i za granicą podczas targów, wystaw,
misji gospodarczych; - Przygotowywanie informacji i opracowań dotyczących promocji i identyfikacji produktów tradycyjnych;
- Prowadzenie bazy danych o firmach przetwórstwa rolno – spożywczego i obsługi rolnictwa
- Prowadzenie działalności edukacyjnej i wydawniczej
Dotychczasowa działalność Lubuskiego Centrum Produktu Regionalnego w liczbach
Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom producentów produktów regionalnych i lokalnych w dniach 4 – 11 lutego 2019 r. zorganizowało cykl spotkań informacyjnych we wszystkich powiatach województwa lubuskiego, w czasie których przybliżyło filary swojej działalności, zapoznało się z problemami wytwórców oraz zachęcało producentów do współpracy.
W marcu 209 r. zorganizowało Forum Producentów Produktów Regionalnych, którego celem było zapoznanie się z problemami środowiska, identyfikacja potrzeb lokalnych i regionalnych twórców oraz wyznaczenie kierunków działań służących usprawnieniu działalności twórców, producentów produktów regionalnych i usług z nimi związanych. W forum wzięło udział 160 producentów.
Przy Lubuskim Centrum Produktu Regionalnego 10 kwietnia 2019 r. została powołana Rada Programowa. Składa się ona z 20 członków i jest głosem twórców, wytwórców, producentów i usługodawców związanych z produktami regionalnymi i lokalnymi z województwa lubuskiego. Do tej pory odbyły się 4 posiedzenia Rady. Rada Programowa przyznała tytuł „Ambasadora” 6 osobom, które m.in. przyczyniły się do powstania jednostki, które wspierają, promują producentów produktów regionalnych i lokalnych z województwa lubuskiego.
Centrum podpisało 14 porozumień o współpracy m.in.
- Muzeum Etnograficznym z siedzibą w Zielonej Górze – Ochli,
- Związkiem Młodzieży Wiejskiej,
- Lubuską Organizacją Turystyczną LOTUR,
- Stowarzyszeniem: Rękodzieło Zielonogórskie,
- Lokalną Grupą Działania: Zielona Dolina Odry i Warty,
- Lokalną Grupą Działania: Zielone Światło,
- Uniwersytetem Zielonogórskim,
- Zielonogórskim Ośrodkiem Kultury
Odbyły się dwa wyjazdy do jednostek prowadzących podobną działalność do Lubuskiego Centrum Produktu Regionalnego. Pierwszy do Województwa Małopolskiego, przejazd Małopolską Trasą Smakoszy, spotkanie w Centrum Produktu Lokalnego w Rzuchowej i Małopolskiej Organizacji Turystycznej, drugi do Województwa Dolnośląskiego, przejazd Szlakami Dolnego Śląska „Smaki Dolnego Śląska”. Spotkanie z członkami Kapituły Szlaku Kulinarnego, właścicielami restauracji oraz zakładów znajdujących się na trasie szlaku.
Przedstawiciele jednostki odwiedzili blisko 40 lubuskich producentów, bliżej poznali charakter ich działalności, stosowaną technologię, zapoznali się z szeroką gamą produktów jaką oferują producenci. W 2019 r. jednostka zorganizowała szkolenie o tematyce „Potęga produktu regionalnego i lokalnego. Perspektywa działalności gospodarczej w rolnictwie. Skuteczny marketing
i efektywna promocja produktu”. Wówczas przeszkolonych zostało 20 osób.
LCPR realizuje projekt pt. „Promocja gospodarcza regionu poprzez udział w zagranicznych targach i misjach gospodarczych”. 45 Lubuskich Przedsiębiorców do końca 2019 roku wzięło udział w zorganizowanych przez jednostkę Misjach Gospodarczych.
Zadanie współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, Działanie 1.4. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP, Poddziałanie 1.4.1. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT
Materiał: Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze