Kolej na kolej? Oczywiście! Żeby było szybciej, więcej, nowocześnie

Pobierz PDF
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego był w poniedziałek, 4 kwietnia 2022 r. miejscem posiedzenia Grupy Roboczej ds. Transportu Komitetu ds. Współpracy Przygranicznej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej
Fot: Zdzisław Haczek/Lubuskie.pl
O inwestycjach i modernizacji m.in. przebiegających przez Lubuskie linii kolejowych debatowali uczestnicy posiedzenia Komitetu do spraw Współpracy Przygranicznej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego był w poniedziałek, 4 kwietnia 2022 r. miejscem posiedzenia Grupy Roboczej ds. Transportu Komitetu ds. Współpracy Przygranicznej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej. Obradom, w których uczestniczyli wzięli m.in. przedstawiciele urzędów marszałkowskich Lubuskiego, Zachodniopomorskiego, Dolnośląskiego i Wielkopolskiego oraz radca-minister, ds. współpracy weimarskiej z Ambasady RP w Berlinie, a także przedstawiciele Euroregionu Pro Europa Viadrina – przewodniczył Jobst-Hinrich Ubbelohde – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Unii Europejskiej Landu Brandenburgia oraz pełnomocnik ds. relacji polsko-brandenburskich.

Uczestnicy posiedzenia, którego gospodarzem było Ministerstwo Finansów i Europy Landu Brandenburgia, rozmawiali m.in. o połączeniach transgranicznych i liniach kolejowych, które należy włączyć do sieci TEN-T. Dla przedstawicieli Lubuskiego osią dyskusji była linia 203, łącząca Gorzów Wlkp. z Kostrzynem oraz z Krzyżem, na której nadal potrzebne są duże inwestycje. Rozmowy dotyczyły też oczekiwań inwestycyjnych na liniach na południu województwa lubuskiego oraz linii 358 - wiodącej od Zielonej Góry do Guben. Na tej linii planowane jest - już od 12 czerwca br. - uruchomienie połączenia w ramach pilotażu.

Waga i znaczenie sieci TEN-T

Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych.

W wyniku zakończonej w 2013 r. rewizji wytycznych dla sieci TEN-T, ustalono jej nowy układ na terytorium państw członkowskich UE. Układ ten obejmuje sieć bazową, stanowiącą podstawę rozwoju sieci transportowej, na której mają koncentrować się działania unijne, w szczególności na odcinkach transgranicznych, brakujących ogniwach, połączeniach multimodalnych i najważniejszych wąskich gardłach i sieć kompleksową, zapewniającą dostępność i łączność wszystkich regionów Unii.

W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą:

  • szlaki drogowe,
  • kolejowe,
  • lotnicze,
  • morskie
  • rzeczne

- stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów  morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Ponadto, jej integralnym składnikiem są również inteligentne systemy transportowe, których wdrażanie przyczynia się do poprawy przepustowości sieci, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska przez transport.

Linia kolejowa nr 203 – ważna transgraniczna trasa

Linia kolejowa nr 203 (w Polsce: Tczew – Kostrzyn nad Odrą) stanowi trasę przecinającą i łączącą trzy europejskie korytarze sieci bazowej TNT, o kierunku północ-południe (Scan-Med, OEM, Bałtyk-Adriatyk).

Po stronie niemieckiej przebiega ona na odcinku ok. 30 km, a po polskiej - w Lubuskiem - na odcinku ok. 50 km - równolegle do linii kolejowej Berlin - Warszawa. Daje to kilka możliwości połączenia jej z siecią kolejową priorytetową TNT North Sea Baltic (NSB).

Celem obecnych działań jest elektryfikacja linii nr 203 po obu stronach granicy i rozbudowa o drugi tor oraz podniesienie prędkości do 160 km/h.

 

Galeria zdjęć

Powiązane wiadomości

Zobacz również