
Badaniami konstrukcji obiektu, przeprowadzonymi podczas próbnego obciążenia, objęto:
- określenie sztywności konstrukcji na podstawie pomiarów ugięć ustroju nośnego poddanego obciążeniu statycznemu,
- ocenę stabilności podpór obiektu na podstawie pomiarów niwelacyjnych ich osiadania,
- oględziny konstrukcji przed, w czasie i po próbnym obciążeniu oraz odnotowanie ewentualnych nieprawidłowości (zarysowania, pęknięcia itp.),
- wyznaczenie parametrów dynamicznych (współczynnika przewyższenia dynamicznego, częstotliwości drgań własnych, współczynnika tłumienia).
W ramach inwestycji powstaje również nowy przebieg drogi wojewódzkiej nr 282. Zadanie wkroczyło w końcową fazę realizacji na całym odcinku, włącznie z obiektem mostowym. Wykonana została nawierzchnia ścieralna SMA. Trwają prace wykończeniowe i porządkowe, a wykonawca przygotowuje się do wykonania oznakowania poziomego i pionowego. Trwa również montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Dzięki tej inwestycji droga do Wschowy skróci się co najmniej o pół godziny. To jest bardzo dużo. To niezwykle ważna inwestycja jeżeli chodzi o włączenie mieszkańców z drugiej strony Odry. W ten sposób integrujemy region i budujemy naszą tożsamość – mówi o zadaniu marszałek Elżbieta Anna Polak.
Jak podkreśla członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, to gigantyczne przedsięwzięcie, które pokazuje, jak bardzo środki europejskie są potrzebne dla rozwoju Polski w obszarze infrastruktury. – W Polsce są jeszcze wielkie ograniczenia w tym zakresie. Mamy wciąż znacznie mniej mostów niż było 80 lat temu. I te zaległości nadrabiamy bardzo powoli. Potrzebujemy środków, żeby pokonywać tego typu bariery infrastrukturalne. To pokazuje, że regionom potrzebne są środki unijne. Mam nadzieję, że niedługo będziemy mogli przystąpić do realizacji kolejnych projektów – mówi M. Jabłoński.
Planowany termin oddania inwestycji do ruchu to koniec października 2022 r.
Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282
- Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020
Osi Priorytetowej 5 – Transport dla Działania 5.1 Transport drogowy. Beneficjentem projektu
jest Województwo Lubuskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. - Inwestycja jest realizowana w systemie zaprojektuj i wybuduj, w latach 2017-2022.
- W dniu 23.05.2017 r. Uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego nr 185/2535/17 podjęto decyzję
o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu w ramach RPO - Lubuskie 2020. - Umowa z Wykonawcą robót MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A. z siedzibą w Krakowie została podpisana 01.09.2017 r.
- Umowa z Inżynierem Projektu, firmą PROMOST Spółka z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze, została zawarta 07.09.2017 r.
Koszt realizacji projektu:
- całkowita wartość projektu wynosi – 79,54 mln zł,
- całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą – 74,59 mln zł,
- wartość dofinansowania, jakie przyznał Zarząd Województwa Lubuskiego na realizację projektu
to 73,85 mln zł w tym:
- 58,93 mln zł (79%) to środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020,
- 14,92 mln zł (20%) to środki z budżetu państwa.
- wkład własny budżetu województwa to 5,69 mln zł.
Planowany termin oddania inwestycji do użytkowania to IV kw. 2022 r.
Realizowana inwestycja obejmuje:
- budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 (dł. ok. 9,2 km) wraz z budową mostu przez rzekę Śmigę (dł. ok 18m) i budową mostu nad rzeką Odrą (dł. ok 364m), a także budowę skrzyżowań na przecięciu z drogami publicznymi (2 skrzyżowania typu rondo, 2 skrzyżowania skanalizowane),
- budowę/przebudowę dróg innych kategorii,
- budowę/przebudowę systemu odwodnienia, w tym odwadniających korpus drogowy jak: rowy przydrożne, rowy melioracjyjne, kanalizacja deszczowa
- budowę infrastruktury rowerowej,
- budowę nowego mostu przez rzekę Odrę (dł. ok. 364 m),
- budowę nowego mostu przez rzekę Śmigę (dł. ok. 18 m),
- budowę nowych przejazdów gospodarczych PG 1, PG 2;
- elementy oświetlenia obiektu mostowego na rzece Odrze,
- elementy oświetlenia skrzyżowań skanalizowanych,
- zabezpieczenie i przebudowę kolidujących urządzeń obcych infrastruktury technicznej.
Poza mostem przez rzekę Odrę w ramach całego zadania wykonane zostaną również inne obiekty mostowe:
- Most przez rzekę Śmigę, którego konstrukcja nośna zaprojektowana została jako ustrój belkowo- płytowy, jednoprzęsłowy z belek prefabrykowanych strunobetonowych typu „T”;
- Przejazdy gospodarcze PG1 i PG2 zaprojektowane jako konstrukcje gruntowo- powłokowe o rozpiętości teoretyczne 8,5 m, wsparte na żelbetowych podporach.