
Most oraz cała nowa trasa będą przejezdne w późnych godzinach popołudniowych. Korzyści z nowego mostu w największym skrócie?
Do tej pory, żeby dojechać z Zielonej Góry do Sławy przez most w Nowej Soli, trzeba pokonać ok. 60 km. Droga przez Milsko będzie znacznie krótsza - 45 km. Drugą alternatywną trasą jest podróż przez Sulechów, ale to jeszcze dalej, bo około 65 km.
Integrujemy region i budujemy naszą tożsamość
– Dzięki tej inwestycji droga do Wschowy skróci się co najmniej o pół godziny. To niezwykle ważna inwestycja jeżeli chodzi o włączenie mieszkańców z drugiej strony Odry. W ten sposób integrujemy region i budujemy naszą tożsamość – mówi o inwestycji lubuska marszałek Elżbieta Anna Polak.
Obecnie kierowcy muszą korzystać z tzw. „wąskiego gardła” – przeprawy promowej przez Odrę, która zabiera trochę czasu. Teraz pomkną drogą wojewódzką nr 282 bez przeszkód… Ale nie za szybko! Warto zwolnić, by podziwiać malownicze widoki winnic w gminie Zabór.
Wielbiciele twórczości Olgi Tokarczuk po otwarciu mostu łatwiej dotrą do Klenicy, gdzie urodzona w Sulechowie Noblistka spędziła dzieciństwo.
Musimy wiedzieć, że oprócz budowy mostu przez rzekę Odrę, inwestycja objęła budowę drogi wojewódzkiej nr 282 po nowym śladzie o długości ok. 9,2 km, wraz z długością mostu przez rzekę Odrę ok. 364 m. Nowy przebieg drogi wojewódzkiej stanowią obwodnice miejscowości Łaz, Zabór i Milsko oraz po drugiej stronie mostu miejscowości Przewóz.
Jak podkreśla członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński, to gigantyczne przedsięwzięcie, które pokazuje, jak bardzo środki europejskie są potrzebne dla rozwoju Polski w obszarze infrastruktury. – W Polsce są jeszcze wielkie ograniczenia w tym zakresie. Mamy wciąż znacznie mniej mostów niż było 80 lat temu. I te zaległości nadrabiamy bardzo powoli. Potrzebujemy środków, żeby pokonywać tego typu bariery infrastrukturalne. To pokazuje, że regionom potrzebne są środki unijne oraz że regiony są w stanie realizować nawet bardzo duże projekty inwestycyjne – mówi M. Jabłoński.
Projekt wartości ponad 83 mln zł
Tytuł projektu: „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 – Etap II”
Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 Osi Priorytetowej 5 – Transport dla Działania 5.1 Transport drogowy. Beneficjentem projektu jest Województwo Lubuskie reprezentowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.
W dniu 23.05.2017 r. Uchwałą Zarządu Województwa Lubuskiego nr 185/2535/17 podjęto decyzję o przyznaniu dofinansowania na realizację projektu w ramach RPO - Lubuskie 2020.
Finansowanie:
- całkowita wartość projektu wynosi – 83,25 mln zł,
- całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą– 74,59 mln zł,
- wartość dofinansowania to 73,84 mln zł w tym:
- 58,93 mln zł (79%) to środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020,
- 14,92 mln zł (20%) to środki z budżetu państwa.
- wkład własny budżetu województwa to 9,40 mln zł.
Inwestycja realizowana w systemie projektuj i buduj, w latach 2017-2022.
Wykonawca robót - MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A.,
Wartość umowy 73,24 mln zł,
Termin zawarcia umowy: 01.09.2017 r.
Termin zakończenia umowy 24.10.2022 r.
Inżynier Projektu – Promost Sp. z o.o.
Wartość umowy 1,74 mln zł,
Termin zawarcia umowy: 07.09.2017 r.
Termin zakończenia umowy 24.11.2022 r.
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu UE - 2022-12-19
Planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu UE - 2022-12-30
Realizowana inwestycja obejmuje:
- budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 (dł. ok. 9,2 km), która stanowić będzie obwodnice miejscowości Łaz, Zabór i Milsko oraz po drugiej stronie mostu Przewóz,
- budowę mostu nad rzeką Odrą (dł. ok. 364 m),
- budowę mostu przez rzekę Śmigę (dł. ok, 18 m),
- budowę skrzyżowań na przecięciu z drogami publicznymi (2 skrzyżowania typu rondo, 2 skrzyżowania skanalizowane),
- budowę/przebudowę dróg innych kategorii,
- budowę/przebudowę systemu odwodnienia, w tym odwadniających korpus drogowy jak: rowy przydrożne, rowy melioracyjne, kanalizacja deszczowa,
- budowę infrastruktury rowerowej,
- budowę nowych przejazdów gospodarczych PG 1, PG 2;
- elementy oświetlenia obiektu mostowego na rzece Odrze,
- elementy oświetlenia skrzyżowań skanalizowanych,
- zabezpieczenie i przebudowę kolidujących urządzeń obcych infrastruktury technicznej,
- nasadzenia drzew i krzewów
Wpływ inwestycji na rozwój województwa
Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 ma bardzo duże znaczenie w układzie komunikacyjnym województwa lubuskiego, stanowiąc ważny element ruchu kołowego. Inwestycja w ciągu drogi wojewódzkiej nr 282 ma na celu przede wszystkim:
- uzupełnienie luki w funkcjonującej sieci transportowej,
- likwidację tzw. „wąskiego gardła” – przeprawy promowej przez rz. Odrę w Milsku,
- dostosowanie standardu trasy do aktualnego i planowanego natężenia ruchu,
- poprawę warunków ruchu drogowego,
- zapewnienie płynnego skomunikowania z istniejącą siecią drogową regionu, w tym z siecią TEN-T (S3, A2)
- zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu, w tym połączenia z Wielkopolską,
- aktywizację terenów inwestycyjnych i rozwój ekonomiczny regionu (dogodny dojazd do strefy gospodarczej
w Nowym Kisielinie), - poprawę obsługi ruchu turystycznego – dogodny dojazd do Pojezierza Sławskiego, centrum winiarstwa w m. Zaborze,
- poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego,
- zapewnienie standardu nawierzchni zdolnej do przenoszenia ruchu pojazdów o nacisku 115 kN/oś,
- zmniejszenie uciążliwości ekologicznych i społecznych,
- dostosowanie infrastruktury i wyposażenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Korzyści wynikające z likwidacji przeprawy promowej
Budowa nowej przeprawy przez Odrę ma priorytetowe znaczenie dla obsługi ruchu w województwie lubuskim. Południowa część regionu ma aktualnie 4 mosty na Odrze – w Krośnie Odrzańskim (DK 29), w Cigacicach (w ciągu dawnej drogi krajowej nr 3) oraz w ciągu S3, oraz w Nowej Soli (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 315). Tak więc zaledwie jedna przeprawa jest w ciągu drogi o niższej kategorii niż krajowa.
Odległość w linii prostej od mostu w Cigacicach do projektowanego w Milsku to ok. 13 km. Odległość w linii prostej od projektowanego mostu w Milsku do mostu w Nowej Soli ok. 17 km. Braki w infrastrukturze drogowej i mostowej regionu powodują znaczne wydłużenie czasu podróży. By dojechać z Zielonej Góry do Sławy przez most w Nowej Soli, należy pokonać ok. 60 km. Droga przez Milsko będzie znacznie krótsza - 45 km. Obecnie kierowcy muszą korzystać z przeprawy promem przez Odrę, co jest bardzo uciążliwe głównie ze względu na ograniczenia:
- prom może przewozić pojazdy o masie całkowitej nie przekraczającej 6t.
- ze względu na warunki atmosferyczne i/lub z powodu stanu rzeki może:
- zabierać mniej pojazdów (np. przy niskim stanie wody);
- nie przeprawiać pojazdów innych niż osobowe (np. przy niskim stanie wody i/lub silnym wietrze);
- kursy mogą być czasowo wstrzymywane (np. przy silnych porywach wiatru);
- wjazd na prom bądź opuszczenie jednostki może być utrudnione lub niemożliwe dla niektórych pojazdów (np. pojazdów nisko zawieszonych przy niskim stanie wody i wynikającym z tego dużym pochyleniu ramp najazdowych).
Promy nie kursują w przypadkach:
- zbyt wysokiej lub niskiej wody;
- silnego wiatru;
- warunków niedostatecznej widoczności;
- pochodu kry;
- stwierdzenia przez załogę innych zagrożeń bezpieczeństwa jednostki.
Bardzo ważną niedogodnością związaną z funkcjonowaniem przepraw promowych jest ich niewątpliwa zależność od warunków pogodowych i naturalnych, co stanowi rozwiązanie zawodne i bardzo problematyczne, zwłaszcza dla lokalnej społeczności oraz jest kłopotliwe w sezonie turystycznym. Lubuskie jest obszarem licznych jezior i lasów. Droga 282, za pośrednictwem drogi wojewódzkiej nr 278 prowadzi ruch do Sławy, jednego z ważniejszych punktów na mapie turystycznej regionu.