Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze/Departament Infrastruktury Społecznej wraz z Instytutem Badawczo- Szkoleniowym z siedzibą w Olsztynie z dniem 1 marca 2024 przystąpił do realizacji projektu „Lubuska Edukacja Ekologiczno- Klimatyczna (Nauka)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 - 2027 w ramach: Priorytetu 6 Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, Działania 6.4 Edukacja podstawowa i ponadpodstawowa.
W ramach realizacji projektu utworzone zostanie Centrum Edukacji Ekologicznej, w którym zorganizowane zostaną warsztaty merytoryczne dla uczniów i nauczycieli. Centrum zaopatrzone będzie w sprzęty eksperymentalne i pokazowe, które umożliwią praktyczną naukę poprzez stworzenie możliwości prowadzenia przez uczniów własnych doświadczeń czy eksperymentów. Zajęcia będą odbywały się w Wojewódzkim Ośrodku Sportu i Rekreacji (WOSIR) w Drzonkowie, w tym zapewnione zostaną:
- noclegi dla uczniów i nauczycieli uczestniczących w warsztatach (spoza terenu Zielonej Góry),
- wyżywienie na warsztaty 2 dniowe dla uczniów i opiekunów oraz na warsztaty 5 dniowe dla nauczycieli,
- sale warsztatowe w obiekcie dedykowanym wyłącznie na potrzeby Centrum (4 sale dydaktyczne, przestrzeń wypoczynkowa i magazynowa), sportowe obiekty WOSIR z odpowiednią obsługą (w tym: organizacją zajęć sportowych), opieka medyczna - 24/h telefon oraz dyżur medyczny z ubezpieczeniem NW.
Tematyka warsztatów skupiać się będzie na rozwijaniu kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej i nauk przyrodniczych. Warsztaty prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu i technologii, zapewniając przestrzeń do eksperymentowania oraz aktywnego uczenia się. Dzieci uczestniczące w zajęciach, będą wykorzystywały nowoczesne technologie, takie jak energia odnawialna, robotyka czy badanie zanieczyszczeń powietrza. Zestawy do eksperymentów pozwolą dzieciom na obserwację zjawisk przyrodniczych, rozwijając kreatywność i krytyczne myślenie.
Dodatkowo, w ramach wyposażenia Centrum przewidziano zestawy klocków STEAM, które umożliwiają budowanie urządzeń wytwarzających energię odnawialną. Warsztaty obejmą również zajęcia z robotami, co pozwala na naukę programowania i rozwijanie umiejętności technologicznych. Eksperymenty z wykorzystaniem technologii wodorowych pokażą, jak wodór może być używany jako przyjazne środowisku źródło energii, stając się częścią zielonej transformacji.
W ramach projektu opracowane zostały programy edukacyjne w dwóch wariantach:
- 16 godz./2 dni dla uczniów wraz z opiekunami (grupa warsztatowa to 15 uczniów i jeden opiekun, średnio na szkołę przypadają 2 grupy warsztatowe). Koszty uczestników w warsztatach 2- dniowych nie występują. Dla opiekunów przewidziane jest wynagrodzenie.
- 40 godz./5 dni dla nauczycieli planowane w 2025 r. (liczba uczestników grupy to 15 osób - proponuje się 2 nauczycieli z 1 szkoły, warsztaty są przewidziane w sesjach 2 i 3 dni lub 5 dni).