Odpowiedź na słowa radnego Kazimierza Łatwińskiego ws. modernizacji linii kolejowej nr 358

Pobierz PDF
Logo Lubuskie Warte Zachodu
Fot: Lubuskie.pl
W odpowiedzi na słowa radnego województwa Kazimierza Łatwińskiego dotyczące modernizacji linii kolejowej nr 358 (wypowiedziane w Radiu Zachód 13 września br. i opublikowane w Gazecie Lubuskiej 14 września br.) przedstawiam fakty:
  • 11 grudnia 2018 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyznał dokładnie 59 276 960 zł dofinansowania na realizację projektu pt. „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek -Czerwieńsk - II etap”, którego beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt miał zostać zrealizowany do 31 marca br.
  • W sierpniu 2019 r. został podpisany aneks do w/w umowy, który zwiększył dofinansowanie projektu na 90 404 659,34 zł, przy jednoczesnym zachowaniu terminu zakończenia jego realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • W marcu br. został ponownie podpisany aneks do umowy, ponownie zwiększający kwotę dofinansowania już do 111 007 465,51 zł! Jednocześnie wydłużono termin zakończenia inwestycji do 31 grudnia br.

Te fakty pokazują, jak ogromną elastycznością i pełnym zaangażowaniem w powodzenie realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a kluczowego dla naszego regionu projektu, wykazał się samorząd województwa lubuskiego. Wszystkie do tej pory - wnioskowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zwiększenia środków dla projektu były akceptowane. PKP PLK S.A. otrzymał zwiększenie dofinansowania w kwocie prawie dwukrotnie większej od pierwotnie przyznanej! Oprócz tego Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o przekazaniu oszczędności wynikających z przeprowadzonych postępowań przetargowych przez innych beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie z LRPO do dyspozycji PKP PLK S.A. Szacowana kwota tych oszczędności to około 1 mln zł.

Należy podkreślić, że to PKP PLK S.A. jest zarządcą infrastruktury kolejowej i tylko on odpowiada za jej utrzymanie oraz modernizację. To także beneficjent odpowiada za wybór wykonawcy remontu linii 358 oraz za nadzór na inwestycją. Województwo Lubuskie nie ma wpływu na wybór wykonawcy inwestycji. Jednak przedstawiciele Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego na bieżąco monitorowali przebieg inwestycji poprzez cykliczne wizje lokalne na miejscu oraz uczestniczyli w spotkaniach z wykonawcą. Od 2019 r. przedstawiciele urzędu niejednokrotnie wyrażali swoje zaniepokojenie brakiem postępu prac oraz zaniedbaniami, które zostały spostrzeżone podczas wizyt na remontowanej linii.

Karygodne zaniechania w nadzorze nad inwestycją doprowadziły do kradzieży 23-kilomterowego odcinka trakcji.

Dodatkowo trzeba wspomnieć, że zwiększenie finansowania projektu umożliwiło wymianę szyn na linii 358, czego wcześniej PKP PLK S.A. nie uwzględniło. Wymiana szyn natomiast skutkować będzie zwiększeniem prędkości pociągów na remontowanym odcinku.

Paweł Kozłowski

Rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego

Powiązane wiadomości

Zobacz również