Urząd marszałkowski nie remontuje linii kolejowej

Pobierz PDF
Szynobusy
Fot: Lubuskie.pl
W nawiązaniu do wypowiedzi prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego w audycji Radia Index pt. Prezydent na 96FM z 19 października 2022 r. informujemy, że:
  • nieprawdą jest, że to samorząd województwa lubuskiego jest odpowiedzialny za remont linii kolejowej nr 358. W audycji Janusz Kubicki zarzucił bowiem władzom Województwa Lubuskiego, że w przeciągu 3,5 roku nie potrafią wyremontować linii kolejowej pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem, stanowiącej dojazd z Zielonej Góry do Poznania i Warszawy. Tymczasem infrastruktura kolejowa nie jest własnością Województwa Lubuskiego, tylko Skarbu Państwa - a jej zarządcą jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która realizuje tę inwestycję. Zarząd Województwa Lubuskiego jest jedynie dysponentem środków finansowych Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020, które zostały przekazane PKP PLK jako dofinansowanie tego projektu - w sumie ponad 112 mln zł! (należy również dodać, że linia została zamknięta dla ruchu pociągów w marcu 2020 r., tj. nieco ponad 2,5 roku temu, a nie jak twierdzi Janusz Kubicki - 3,5 roku). Tak długi czas modernizacji linii wynika z faktu, że spółka PKP PLK rozwiązała umowę z dotychczasowym wykonawcą, który m.in. nie wykazywał większego zaangażowania w realizację zadania. Według naszej oceny zabrakło również - ze strony PKP PLK - właściwego nadzoru nad wykonawcą;
  • w audycji prezydent Janusz Kubicki wykazał się także brakiem wiedzy na temat zasad organizacji publicznego transportu zbiorowego, który przecież sam organizuje na terenie Zielonej Góry (komunikacja miejska). Twierdzi, że Województwo Lubuskie musi zakupić tabor kolejowy do obsługi połączeń w ramach planowanej do uruchomienia kolei aglomeracyjnej Nowa Sól - Zielona Góra - Sulechów, ponieważ Zielonej Górze to się należy, bo jest stolicą województwa. Tymczasem zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym takie połączenia kolejowe mogą być organizowane i finansowane (także w formie zakupu taboru) również przez związki powiatów czy związki powiatowo-gminne. Przerzucenie ciężaru uruchomienia połączeń kolejowych w ramach kolei aglomeracyjnej na Województwo Lubuskie spowodowałoby konieczność likwidacji znacznej części pociągów kursujących obecnie na terenie naszego regionu. Województwo Lubuskie nie ma bowiem nieograniczonych możliwości finansowych, a wydatki na transport zbiorowy służą ogółowi mieszkańców regionu a nie tylko wybranym jego obszarom.

Powiązane wiadomości

Zobacz również