
Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze zorganizowało w Dworze Kolesin (gmina Babimost) dwudniową (4 i 5 października 2023 r.) konferencję, dotyczącą realizacji zadań projektu pod nazwą: „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez organizację kampanii promocyjnych sektora agroturystycznego i producentów regionalnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz regionalnych targów produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych”, które zrealizowały zostały w latach 2022 – 2023.
Fundusze Europejskie otwarte na produkt regionalny
W środowym otwarciu konferencji uczestniczyli wicemarszałkowie Stanisław Tomczyszyn i Łukasz Porycki oraz członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński.
- Jestem osobą, która rozumie, czuje i interesuje się takimi kwestiami, jak dziedzictwo kulinarne, dlatego z zainteresowaniem przyglądałem się realizacji tego projektu, który był niezwykle trudny, bo cały świat tego dziedzictwa kulinarnego został całkowicie rozregulowany przez pandemię COVID-19 na blisko dwa lata – powiedział Marcin Jabłoński. - Ostatni rok był trudny, było dużo wyjazdów, dlatego nie udawało mi się zbyt często brać w udziału w wydarzeniach związanych w projektem.
- Mamy co pokazać i zachęcam, żeby państwo jeździli po świecie. To też uczy – nikt wszystkiego nie wie. Warto kopiować fajne rozwiązania, podglądać je, udoskonalać. Jestem przekonany, że państwo będziecie potrafili to zrobić – mówił członek Zarządu Województwa Lubuskiego do uczestników konferencji. - Zapewniam, że będziecie mieć wsparcie, jeżeli taka inicjatywa się narodzi wskutek tego spotkania, które oprócz przyjemności poświęcone będzie w części planowaniu przyszłości.
- Myślę, że wspólnie znajdziemy rozwiązanie, żeby sfinansować taki projekt z funduszy unijnych, które są w naszej dyspozycji – zapewnił Marcin Jabłoński. - Mamy na następne lata 915 mln euro, które w części z całą pewnością możemy spożytkować na to wszystko, co się wiąże z produktami i producentami regionalnymi oraz dziedzictwem kulinarnym. Bardzo się cieszę, że jestem tutaj dzisiaj z państwem i proszę pamiętać, że jestem przyjacielem tego projektu. Bardzo mi się on podoba co do idei, a żeby porozmawiać o szczegółach, przyjdzie jeszcze czas.
Mamy czym się pochwalić! Misje gospodarcze mają sens!
- Organizacja promocji gospodarczej na arenie lokalnej, krajowej czy międzynarodowej jest niezwykle istotna – podkreślił wicemarszałek Stanisław Tomczyszyn. - Nasze województwo ma wiele do zaoferowania, co warto podkreślać i chwalić się poza granicami naszego regionu. Biorąc udział w misjach gospodarczych, organizowanych przez Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze, producenci mają możliwość nawiązania współpracy pomiędzy wytwórcami z innych państw, a także zdobycia cennych inspiracji do wprowadzenia zmian m.in. technologicznych lub marketingowych w swoich przedsiębiorstwach.
- Miałem przyjemność uczestniczenia w kilku działaniach realizowanych w ramach projektów unijnych przez LCPR – powiedział wicemarszałek Łukasz Porycki. - Byłem świadkiem wielu sytuacji, o których wspominali podczas swoich przemówień, dotyczących misji gospodarczych producenci w nich uczestniczący – nawiązania owocnej współpracy, poznawaniu metod produkcji lokalnych produktów regionalnych czy uczestnictwa w inspirujących targach branżowych. Mam świadomość jak wiele dają misje gospodarcze odbywające się, czasami w odległych krajach, mających niewiele spójności kulturowej z województwem lubuskim. Każda taka misja jest inna, ale z każdej można wynieść jedno: wyjątkowy produkt regionalny to nie tylko odpowiedni dobór składników, ale również serce, wytrwałość i wiedza wytwarzającego go producenta.
Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego zapewnia skuteczną promocję
Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego w Zielonej Górze od lat aktywnie realizuje działania, niosące ze sobą szeroką promocję produktów i producentów branży spożywczej, HORECA i e-commerce, w tym głównie producentów regionalnych. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, działania realizowane są zarówno w kręgach lokalnych, krajowych, jak również na arenie międzynarodowej. Uczestnictwo w realizacji projektu unijnego łączyło ze sobą wiele środowisk, w których podkreślano, jak ważna jest promocja gospodarcza naszego regionu województwa lubuskiego.
Na miejsce konferencji wybrano Dwór Kolesin, mieszczący się w odrestaurowanym dworku pochodzącym z XVI wieku, leżącym nad Jeziorem Wojnowskim. To tu zaplanowano wystąpienia uczestników poszczególnych misji gospodarczych, realizowanych w ramach projektu, na temat przebiegu misji oraz ich wpływie na promocję naszego regionu na arenie międzynarodowej.
Tym razem misja do Alegierii
Ostatnia misja gospodarcza realizowana w ramach omawianego projektu odbędzie się w dniach 9 – 14 października 2023 r. Uczestnicy wybiorą się wówczas do Algierii i wezmą udział w targach Horeca Expo Algier 2023.
Ponadto LCPR w ramach zadań projektu wzięło udział w trzech wydarzeniach krajowych, promując tym samym działalność naszych przedsiębiorców. Poprzez promocję tradycyjną i w mediach społecznościowych przeprowadzono kampanię pn. „Poznaj Lubuskich Producentów. Wybieraj lokalnie”. Ostatnim zadaniem było stworzenie i uruchomienie aplikacji mobilnej pn. Szlak Produktu Lubuskiego. Prezentacje tych wszystkich działań przez pracowników LCPR znalazły się w planie Konferencji w Dworze Kolesin.
Promotor Współpracy Zagranicznej
W ramach spotkania uczestnicy misji gospodarczych uhonorowani zostali tytułem ,,Promotora Współpracy Zagranicznej” za udział w misji gospodarczej oraz zaangażowanie w trakcie promowania działalności lubuskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej.
Zadanie realizowane jest w ramach projektu RPLB.01.04.01-08-0002/19 pn. „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez organizację kampanii promocyjnych sektora agroturystycznego i producentów regionalnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz regionalnych targów produktów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020, Działanie 1.4. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP, Poddziałanie 1.4.1. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.