
Konferencję zorganizował Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze w ramach projektu „Umiejętności tworzą możliwości”, inwestycji A3.1.1 KPO – „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”. Założenia projektu zostały pokrótce przedstawione na początku spotkania, aby pokazać, jak istotne działania będą w ramach niego podjęte w naszym województwie.
Konferencja skierowana do przedstawicieli szkół podstawowych, branżowych, technicznych i placówek edukacyjnych, w tym dyrektorów, nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych, osób z branży career design oraz przedstawicieli organów prowadzących szkoły i placówki edukacyjne. Frekwencja pokazała, że poruszane tematy cieszą się dużym zainteresowaniem i są bardzo ważne z punktu widzenia edukacyjnego i zawodowego.
Kompetencje cyfrowe pomagają w edukacji
Pierwszym tematem podjętym podczas konferencji były kompetencje cyfrowe jako praktyczne narzędzia wsparcia edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Przedstawiła go Agata Czerwińska – kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Zielonej Górze, autorka podręcznika „Kompetencje cyfrowe”, koordynatorka projektu pn. „Akcja Firma”. Jak podkreślała prelegentka, podnoszenie kompetencji cyfrowych ma na celu zmniejszenie różnic kompetencyjnych powstałych na skutek transformacji cyfrowej. Zdobywanie umiejętności w zakresie nowoczesnych technologii jest istotne, ponieważ umożliwia skuteczne funkcjonowanie w dzisiejszym cyfrowym społeczeństwie.
Do czego wykorzystujemy sztuczną inteligencję?
Daniel Pawłowski – właściciel firmy Amazonway & Partners, której domeną jest kompleksowa obsługa platform e-commerce na rynku międzynarodowym, scharakteryzował uczenie maszynowe i głębokie w ramach sztucznej inteligencji (AI). Podał przykłady zastosowania AI w kraju i na świecie: generowanie tekstu, samochody (taksówki) autonomiczne, diagnostyka medyczna, rozpoznawanie obrazów. Wskazał możliwości zastosowania AI w nauce, tj.
- personalizacja nauki, czyli dostosowanie poziomu nauczania,
- spersonalizowana pomoc w czasie rzeczywistym,
- rozszerzona rzeczywistość poprzez symulacje i wirtualne środowisko np. symulator lotów,
- ocena skuteczności i efektywności nauczania,
- inteligentne systemy oceny,
- gry edukacyjne.
Szczególną uwagę uczestników zwrócił przykład zastosowania sztucznej inteligencji na bezpłatnym czacie ARIA.
Wpływ rozwoju technologii na rynek pracy
Monika Halasz – socjolożka, coach, trenerka, dyrektorka operacyjna spółki Atlasus opowiedziała na podstawie raportu „Workforce of the future: The competing forces shaping 2030”, jak zmieni się rynek pracy, zarówno w przypadku pracownika, jak i pracodawcy. Raport określa 4 kierunki rozwoju świata. Jeden ze światów to świat czerwony, w którym będą rządzić innowacje. Procesy kadrowe będą realizowane poprzez outsourcing lub automatyzację. W świecie niebieskim niepodzielnie będzie rządzić kapitalizm. Korporacje staną się potężniejsze niż instytucje państwowe.
W świecie żółtym priorytetem będzie interes pracowników. Firmy poprzez społecznie zaangażowane i przestrzeganie norm etycznych, zapewnią swoim pracownikom elastyczny czas pracy, autonomię i możliwość realizacji potencjału. W świecie zielonym będzie obowiązywać społeczna odpowiedzialność biznesu oraz wysokie standardy etyczne.
Ponadto prelegentka określiła czynniki, które wpływają obecnie na kształtowanie rynku pracy, tj.
· szybki postęp w dziedzinie innowacji technologicznych,
- zmiany demograficzne: liczebność, rozkład i wiek populacji,
- gwałtowna urbanizacja,
- zmiana układu sił między krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się,
- niedobór surowców i zmiany klimatyczne.
Na zakończenie Monika Halasz przestawiła możliwości zastosowania sztucznej inteligencji na przykładzie funkcjonowania systemu DRIM, opartego na rozpoznawaniu obrazów.
Jakie będą zawody przyszłości?
Radosław Grech, prezes zarządu Centrum Energetyki Odnawialnej sp. z o.o. w Sulechowie (ośrodka badawczo-rozwojowego działającego przy Uniwersytecie Zielonogórskim) przedstawił zawody przyszłości związane z transformacją energetyczną. Ponadto wskazał zawody, na które wzrośnie zapotrzebowanie w takich branżach jak budownictwo, energetyka (lądowa i morska, fotowoltaika i energetyka oparta na paliwach kopalnych), wydobycie węgla, transport zbiorowy, indywidualny i mikromobilność. Są to np. projektanci i producenci elementów morskich i lądowych farm wiatrowych, specjaliści utylizacji baterii, doradcy energetyczni czy doradcy i monterzy fotowoltaiki.
Na zakończenie Tomasz Madej, dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie omówił zawody przyszłości, wśród których znalazł się m.in.: specjalista ds. cyberbezpieczeństwa, specjalista ds. marketingu internetowego, kierownik projektów IT, projektant systemów autonomicznych, programista sztucznej inteligencji. Co szczególnie podkreślił, sztuczna inteligencja będzie miała znaczący wpływ na rynek pracy. Z jednej strony niektóre z zawodów mogą zniknąć lub ulec znacznym zmianom w wyniku automatyzacji i robotyzacji, a z drugiej strony sztuczna inteligencja stwarza nowe możliwości zawodowe, chociażby w dziedzinie analizy dużych zbiorów danych czy tworzenia nowych aplikacji związanych z AI. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do wielu branż i sektorów wymusi zmianę kompetencji i umiejętności pracowników. Umiejętności miękkie takie jak elastyczność, kreatywność, szybkie uczenie się i adaptacyjność będą miały coraz większe znaczenie na rynku pracy.
Uczenie się przez całe życie jest nieuniknione, a inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski – tak można podsumować kilkugodzinne, owocne spotkanie.