Most w Pomorsku będzie miał 425 metrów długości

Pobierz PDF
Fot: Paweł Wańczko/Lubuskie.pl
- To największa inwestycja w historii Zarządu Dróg! – podkreśla członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga dodając, że chodzi w sumie o budowę mostów, wiaduktu, 5 km drogi, ścieżki rowerowej...

- Mamy bardzo radosną informację! 25 marca 2024 r. wojewoda lubuski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w miejscowości Pomorsko” – ogłosił podczas środowej (3 kwietnia 2024 r.) konferencji prasowej członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga.

Odrzański Układ Komunikacyjny nabiera kształtów

- Musimy pamiętać, że rozmawiając o moście w Pomorsku, mówimy o szerszym układzie komunikacyjnym, czyli o Odrzańskim Układzie Komunikacyjnym, powiązanym z Zieloną Górą i mającą powstać zachodnią obwodnicą tego miasta, która włącza się w dojazd do mostu oraz planowanym przebiegiem po nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 278 Pomorsko – Sulechów – przypomniał członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Dla tych inwestycji związanych z mostem i drogami nr 281 i 278 Zarząd Dróg Wojewódzkich jest operatorem i zlecił opracowanie koncepcji wraz z decyzją środowiskową.

- Szacunkowa wartość inwestycji w Pomorsku to dziś 295 mln złotych. Z czego wartość dofinansowania na poziomie 80 procent to 236 mln złotych, a wkład własny ze środków Województwa Lubuskiego to 59 mln złotych - podkreślił Grzegorz Potęga i dodał: - Zarząd Dróg Wojewódzkich jeszcze nie realizował tak dużej inwestycji!

2.jpg [1057x390]

Sejmik Województwa Lubuskiego zabezpieczył środki

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder powiedział, że przełomowym momentem było wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).

- To się wiązało z tym, że w styczniu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nabór wniosków o dofinansowanie zadań mostowych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – przypomniał dyr. Paweł Tonder.

Zgodnie z ustawą o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie może być przekazane wyłącznie na zadania mostowe, na które wcześniej udzielono dofinansowania kosztów przygotowania inwestycji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej - Mosty dla Regionów. Termin naboru mijał 31 marca 2024 r. – Do tego dnia musieliśmy złożyć wniosek o dofinansowanie. I to się udało – dodał dyr. Tonder.

Inwestycja w Pomorsku – jeśli zostanie przyznane dofinansowanie – będzie realizowana w latach 2025-2027.

Konieczne było zabezpieczenie bardzo wysokich środków na lata 2025-2027, o łącznej wysokości 68,1 mln zł. Pieniądze zostały zabezpieczone na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 18 marca 2024 r.

- Cała inwestycja będzie miała prawie 5 kilometrów długości, z czego sam obiekt przez Odrę będzie liczył 425 metrów i będzie o kilkadziesiąt metrów dłuższy od obiektu w Milsku – podkreśla dyr. ZDW Paweł Tonder. – Wybudujemy też obiekt mostowy nad Zimnym Potokiem i duży obiekt inżynierski nad linią kolejową, gdzie powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie. Zaprojektowana jest ścieżka rowerowa wzdłuż całej inwestycji.

Zakres inwestycji

Początek nowego odcinka drogi będzie zlokalizowany pomiędzy miejscowościami: Pomorsko i Brody w ciągu DW 278, natomiast koniec będzie się dowiązywał do DW 279.

3.jpg [1108x237]

Planowana przeprawa mostowa w m. Pomorsko umożliwi wyeliminowanie promu, jako przeprawy międzybrzegowej, co wpłynie na skrócenie przejazdu ruchu pojazdów ciężarowych, osobowych, pieszych i rowerzystów. Zapewniona zostanie płynna komunikacja z istniejącą siecią drogową regionu.

Zakres zadania obejmuje m.in.:

  • budowę mostu na rzece Odrze w Pomorsku o długości 425,50 m
  • budowę w nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 o długości 4,730 km
  • rozbudowę istniejących dróg wojewódzkich nr 279 i 278 w zakresie dowiązania do projektowanej drogi wojewódzkiej nr 281 poprzez skrzyżowania typu rondo
  • budowę mostów nad Zimnym Potokiem
  • budowę wiaduktu nad linią kolejową
  • budowę przejazdu gospodarczego nad drogą gminną nr 001297F
  • rozbudowę dróg gminnych
  • budowę jezdni dróg dodatkowych i zjazdów
  • budowę ścieżki rowerowej oraz ciągu pieszo-rowerowego
  • budowę MOR – Miejsca Obsługi Rowerzystów
  • budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy oraz obiekty inżynierskie (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, ścieki skarpowe, przepusty)
  • przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej,
  • budowę oświetlenia drogowego w obszarze rond.

Trzeba nadrobić dwa lata zaniechań minionej władzy

Dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej UMWL Sławomir Kotylak zwrócił uwagę na fakt, iż już w styczniu 2022 r. prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki ogłaszał na łamach „Łącznika Zielonogórskiego”, iż są „potwierdzone” środki na budowę mostu w Pomorsku i drogi z Pomorska do Sulechowa z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

– Do dzisiaj, pomimo próśb, pism, nie otrzymaliśmy ani jednego potwierdzenia źródła finansowania wskazanego przez prezydenta dla tegoż odcinka drogi – powiedział dyr. Sławomir Kotylak. - Mało tego, Ministerstwo Infrastruktury i ówczesny minister Waldemar Buda również nie przedstawił żadnej inżynierii finansowej pozwalającej zabezpieczyć środki finansowe pod realizację inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie istniejącego odcinka drogi i budowie jej nowej części wpinającej się w węzeł południowy w Sulechowie. Co to oznacza? To oznacza, że pomimo starań Zarządu Dróg Wojewódzkich o realizację inwestycji mostowej, istnieje duże ryzyko, iż ruch skończy się na rondzie w Pomorsku. To oznacza bardzo duże komplikacje jeśli chodzi o stworzenie całościowego systemu drogowego w województwie lubuskim, zwanego Odrzańskim Układem Komunikacyjnym.

- Co nam pozostaje? Pozostaje nam zakasać rękawy i podjąć działania naprawcze tegoż stanu rzeczy. Jako radni Miasta Zielona Góra i radni Województwa Lubuskiego będziemy mocno naciskać na przyspieszenie prac związanych ze stworzeniem inżynierii finansowej – zadeklarował dyr. Kotylak, radny Miasta Zielona Góra. - Liczymy tutaj na pełną współpracę z obecnym rządem, bo z poprzednim się nie dało współpracować. Liczymy mocno na wsparcie naszych parlamentarzystów w celu uzyskania potwierdzenia finansowania inwestycji drogowej na odcinku Pomorsko – Sulechów drogi wojewódzkiej nr 278. Ubolewam, że przez poprzednią opcję rządzącą zostały zmarnowane dwa lata. A przecież Zarząd Dróg Wojewódzkich był tutaj bardzo aktywny. Dyrektor Paweł Tonder przygotował już cały proces inwestycyjny jeśli chodzi o przygotowanie projektowe. Za chwilę będą wydawane poszczególne pozwolenia i zgody na realizację inwestycji drogowej.

Galeria zdjęć

Galeria: Budowa mostu w Pomorsku - konferencja prasowa

Powiązane wiadomości

Zobacz również