
- Mamy bardzo radosną informację! 25 marca 2024 r. wojewoda lubuski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w miejscowości Pomorsko” – ogłosił podczas środowej (3 kwietnia 2024 r.) konferencji prasowej członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga.
Odrzański Układ Komunikacyjny nabiera kształtów
- Musimy pamiętać, że rozmawiając o moście w Pomorsku, mówimy o szerszym układzie komunikacyjnym, czyli o Odrzańskim Układzie Komunikacyjnym, powiązanym z Zieloną Górą i mającą powstać zachodnią obwodnicą tego miasta, która włącza się w dojazd do mostu oraz planowanym przebiegiem po nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 278 Pomorsko – Sulechów – przypomniał członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Dla tych inwestycji związanych z mostem i drogami nr 281 i 278 Zarząd Dróg Wojewódzkich jest operatorem i zlecił opracowanie koncepcji wraz z decyzją środowiskową.
- Szacunkowa wartość inwestycji w Pomorsku to dziś 295 mln złotych. Z czego wartość dofinansowania na poziomie 80 procent to 236 mln złotych, a wkład własny ze środków Województwa Lubuskiego to 59 mln złotych - podkreślił Grzegorz Potęga i dodał: - Zarząd Dróg Wojewódzkich jeszcze nie realizował tak dużej inwestycji!
Sejmik Województwa Lubuskiego zabezpieczył środki
Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder powiedział, że przełomowym momentem było wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej).
- To się wiązało z tym, że w styczniu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nabór wniosków o dofinansowanie zadań mostowych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – przypomniał dyr. Paweł Tonder.
Zgodnie z ustawą o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie może być przekazane wyłącznie na zadania mostowe, na które wcześniej udzielono dofinansowania kosztów przygotowania inwestycji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej - Mosty dla Regionów. Termin naboru mijał 31 marca 2024 r. – Do tego dnia musieliśmy złożyć wniosek o dofinansowanie. I to się udało – dodał dyr. Tonder.
Inwestycja w Pomorsku – jeśli zostanie przyznane dofinansowanie – będzie realizowana w latach 2025-2027.
Konieczne było zabezpieczenie bardzo wysokich środków na lata 2025-2027, o łącznej wysokości 68,1 mln zł. Pieniądze zostały zabezpieczone na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego 18 marca 2024 r.
- Cała inwestycja będzie miała prawie 5 kilometrów długości, z czego sam obiekt przez Odrę będzie liczył 425 metrów i będzie o kilkadziesiąt metrów dłuższy od obiektu w Milsku – podkreśla dyr. ZDW Paweł Tonder. – Wybudujemy też obiekt mostowy nad Zimnym Potokiem i duży obiekt inżynierski nad linią kolejową, gdzie powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie. Zaprojektowana jest ścieżka rowerowa wzdłuż całej inwestycji.
Zakres inwestycji
Początek nowego odcinka drogi będzie zlokalizowany pomiędzy miejscowościami: Pomorsko i Brody w ciągu DW 278, natomiast koniec będzie się dowiązywał do DW 279.
Planowana przeprawa mostowa w m. Pomorsko umożliwi wyeliminowanie promu, jako przeprawy międzybrzegowej, co wpłynie na skrócenie przejazdu ruchu pojazdów ciężarowych, osobowych, pieszych i rowerzystów. Zapewniona zostanie płynna komunikacja z istniejącą siecią drogową regionu.
Zakres zadania obejmuje m.in.:
- budowę mostu na rzece Odrze w Pomorsku o długości 425,50 m
- budowę w nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 o długości 4,730 km
- rozbudowę istniejących dróg wojewódzkich nr 279 i 278 w zakresie dowiązania do projektowanej drogi wojewódzkiej nr 281 poprzez skrzyżowania typu rondo
- budowę mostów nad Zimnym Potokiem
- budowę wiaduktu nad linią kolejową
- budowę przejazdu gospodarczego nad drogą gminną nr 001297F
- rozbudowę dróg gminnych
- budowę jezdni dróg dodatkowych i zjazdów
- budowę ścieżki rowerowej oraz ciągu pieszo-rowerowego
- budowę MOR – Miejsca Obsługi Rowerzystów
- budowę systemu odwodnienia terenu, w tym urządzeń odwadniających korpus drogowy oraz obiekty inżynierskie (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia podczyszczające, ścieki skarpowe, przepusty)
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej,
- budowę oświetlenia drogowego w obszarze rond.
Trzeba nadrobić dwa lata zaniechań minionej władzy
Dyrektor Departamentu Infrastruktury Transportowej UMWL Sławomir Kotylak zwrócił uwagę na fakt, iż już w styczniu 2022 r. prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki ogłaszał na łamach „Łącznika Zielonogórskiego”, iż są „potwierdzone” środki na budowę mostu w Pomorsku i drogi z Pomorska do Sulechowa z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
– Do dzisiaj, pomimo próśb, pism, nie otrzymaliśmy ani jednego potwierdzenia źródła finansowania wskazanego przez prezydenta dla tegoż odcinka drogi – powiedział dyr. Sławomir Kotylak. - Mało tego, Ministerstwo Infrastruktury i ówczesny minister Waldemar Buda również nie przedstawił żadnej inżynierii finansowej pozwalającej zabezpieczyć środki finansowe pod realizację inwestycji drogowej, polegającej na przebudowie istniejącego odcinka drogi i budowie jej nowej części wpinającej się w węzeł południowy w Sulechowie. Co to oznacza? To oznacza, że pomimo starań Zarządu Dróg Wojewódzkich o realizację inwestycji mostowej, istnieje duże ryzyko, iż ruch skończy się na rondzie w Pomorsku. To oznacza bardzo duże komplikacje jeśli chodzi o stworzenie całościowego systemu drogowego w województwie lubuskim, zwanego Odrzańskim Układem Komunikacyjnym.
- Co nam pozostaje? Pozostaje nam zakasać rękawy i podjąć działania naprawcze tegoż stanu rzeczy. Jako radni Miasta Zielona Góra i radni Województwa Lubuskiego będziemy mocno naciskać na przyspieszenie prac związanych ze stworzeniem inżynierii finansowej – zadeklarował dyr. Kotylak, radny Miasta Zielona Góra. - Liczymy tutaj na pełną współpracę z obecnym rządem, bo z poprzednim się nie dało współpracować. Liczymy mocno na wsparcie naszych parlamentarzystów w celu uzyskania potwierdzenia finansowania inwestycji drogowej na odcinku Pomorsko – Sulechów drogi wojewódzkiej nr 278. Ubolewam, że przez poprzednią opcję rządzącą zostały zmarnowane dwa lata. A przecież Zarząd Dróg Wojewódzkich był tutaj bardzo aktywny. Dyrektor Paweł Tonder przygotował już cały proces inwestycyjny jeśli chodzi o przygotowanie projektowe. Za chwilę będą wydawane poszczególne pozwolenia i zgody na realizację inwestycji drogowej.