
W piątek, 26 kwietnia 2024 r. w zielonogórskim Hotelu FoRRest spotkało się ok. 130 pracowników Zarządu Dróg Wojewódzkich, by świętować jubileusz 25-lecia działalności przedsiębiorstwa.
Dla rozwoju, bezpieczeństwa i płynności ruchu
- Zabraliśmy się dziś tutaj z okazji 25-lecia istnienia Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze, ale jest też dziś Dzień Drogowca i Transportowca, wiec mamy podwójny powód do świętowania. To radość być tu dziś z wami, by wspólnie celebrować moment ważny w historii naszej instytucji - powiedział Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder, któremu towarzyszyli Zastępca Dyrektora ZDW ds. Zarządzania Drogami i Dokumentacji Krzysztof Kocik i Zastępca Dyrektora ZDW ds. Inwestycji i Zarządzania Mostami Marcin Ogorzałek.
– Przez ostatnie ćwierćwiecze Zarząd Dróg Wojewódzkich wraz z władzami województwa odegrał wielką rolę w zapewnieniu rozwoju, bezpieczeństwa oraz płynności ruchu na drogach naszego regionu – przypomniał dyr. Paweł Tonder. – Wspólnie za Zarządem Województwa podejmowane są kluczowe przedsięwzięcia dotyczące inwestycji drogowych, modernizacji infrastruktury. Chciałbym podziękować wszystkim pracownikom Zarządu Dróg Wojewódzkich za wasze zaangażowanie, profesjonalizm i ciężką pracę, którą wkładacie w realizację naszych celów. To praca niezwykle ważna dla rozwoju naszego regionu. Patrząc wstecz możemy być dumni z tego, co udało nam się zrealizować przez ostatnie 25 lat. A patrząc w przyszłość wiem, że jeszcze wiele przed nami. Musimy być gotowi na wyzwania, jakie niesie ze sobą dynamicznie zmieniający się świat.
Każda droga prowadzi do lepszego jutra Województwa Lubuskiego
- Nie mam wątpliwości, że Zarząd Dróg Wojewódzkich od 1999 r. skutecznie buduje i dba o drogi w naszym regionie – powiedział Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga. – Te 25 lat to okres, który stanowić może formę swego rodzaju podsumowania państwa działalności, a jednocześnie, o którym powiedzieć możemy, że był czasem budowy dróg i mostów do naszych wspólnych sukcesów i osiągnięć.
Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Grzegorz Potęga przekazał na ręce dyrektora ZDW Pawła Tondera list gratulacyjny od Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego.
- Z tematyką Zarządu Dróg spotykałem się przez ostatnie pięć i pół roku w czasie minionej kadencji Sejmiku, najpierw jako Przewodniczący Komisji Gospodarki i Rozwoju Województwa, a następnie jako członek Zarządu, który odpowiada za bieżącą współpracę z ZDW – przypomniał Grzegorz Potęga. - To bardzo ciekawe i wartościowe doświadczenie. Mówi się bowiem, że każda droga prowadzi do Rzymu, ale w naszym przypadku możemy z pewnością ogłosić: każda droga prowadzi do lepszego jutra Województwa Lubuskiego! A to lepsze jutro staje się równoprawnym udziałem państwa pracy i zaangażowania oraz naszych decyzji związanych z możliwościami, które otrzymujecie, i które tak skutecznie i odpowiedzialnie wykorzystujecie.
Most w Milsku, obwodnice w Nowej Soli, droga w Miodnicy…
- Dzięki pracy Zarządu Dróg Wojewódzkich, dzięki państwa pracy przez te 25 lat, mieszkańcy Województwa Lubuskiego mogą podróżować szybciej i bezpieczniej. A same inwestycje stają się coraz większe, coraz bardziej odważne i infrastrukturalnie wzmacniające nasz region – stwierdził członek Zarządu Województwa Grzegorz Potęga. - Oczywiście w pierwszej chwili przychodzi nam do głowy most w Milsku, dla mnie olbrzymie znaczenie mają nitki obwodnic w Nowej Soli, remont drogi w Miodnicy czy Tylewicach. Jednak myślę, że każdy z obecnych na tej sali mógłby wymienić inne projekty i realizacje, które zapadły mu w pamięć. I bardzo dobrze! Bo całość państwa pracy i zaangażowania świadczy o dużym profesjonalizmie i skutecznej realizacji wyznaczanych bardzo konkretnych i realnych celów, z których realizacji jako radni, jako samorządowcy jesteśmy po prostu dumni.
Ponad 1,63 mld zł – tyle w ciągu 25 lat wydatkowano na realizację inwestycji drogowych prowadzonych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich
- Całej jednostce Zarządu Dróg Wojewódzkich życzę jednocześnie kolejnych lat pełnych sukcesów, pomyślnych inwestycji, świetnej i skutecznej pracy na rzecz mieszkańców województwa lubuskiego, naszego kraju i kontynentu, zawsze z wiarą i świadomością w końcowy sukces realizowanego przedsięwzięcia – dodał Grzegorz Potęga. - I na koniec oczywiście: jak najmniej dziur w drogach, takiego profilowania zakrętów, żeby zawsze można było z nich bezpiecznie wyjechać i przede wszystkim, ale to życzenia również dla nas jako samorządowców - żeby nasze drogi nie były takie drogie.
Zarząd Dróg Wojewódzkich zarządza siecią dróg o łącznej długości ponad 1495 km
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną. Przedmiotem działania ZDW jest prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem, budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wojewódzkich oraz zarządzaniem ruchem na drogach wojewódzkich w województwie lubuskim, z wyjątkiem dróg tej kategorii położonych w granicach miast na prawach powiatu (Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra).
Zarząd Dróg Wojewódzkich to kilkanaście jednostek położonych na terenie całego województwa lubuskiego. Oprócz zielonogórskiej siedziby, instytucję tworzą również Rejony Dróg Wojewódzkich w Kłodawie, Kożuchowie i Zielonej Górze oraz 11 Obwodów Drogowych.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zatrudnia 190 pracowników, z których podczas jubileuszu uhonorowano zostanie ponad 20 osób, pracujących w Zarządzie od ćwierć wieku.
ZDW zakresem swego działania obejmuje obszar administracyjny województwa lubuskiego, zarządza m.in. siecią dróg o łącznej długości 1495,184 km, utrzymuje
121 mostów o łącznej długości 4,12 km, 29 wiaduktów o łącznej długości 527,44 m, 801 przepustów i 3 przeprawy promowe (Pomorsko, Brody, Połęcko).
Podstawowymi zadaniami Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze są:
1) zarządzanie w imieniu Zarządu Województwa Lubuskiego drogami wojewódzkimi,
2) tworzenie warunków do utrzymania dróg wojewódzkich w stanie zapewniającym bezpieczeństwo ruchu drogowego,
3) inicjowanie, podejmowanie i organizowanie niezbędnych przedsięwzięć i działań, zapewniających techniczny i eksploatacyjny rozwój wojewódzkiej sieci dróg,
4) przygotowywanie i wydawanie zgodnie z pełnomocnictwami decyzji administracyjnych i zarządzeń dotyczących zakresu działania Zarządu Dróg Wojewódzkich,
W ciągu 25 lat działalności Zarządu Dróg Wojewódzkich funkcje Dyrektora pełnili:
- Marek Włodarczak w latach 1999 - 2004
- Helena Włodarczyk w latach 2005 – 2011
- Henryk Napierała w latach 2011 - 2016
- Paweł Tonder – od 2016 – do teraz
Informacja o inwestycjach drogowych
Ilość przebudowanych i wybudowanych dróg ZDW w latach 1999 - 2023:
· przebudował ok. 960 km dróg,
· wybudował ok. 76,5 km nowych dróg.
Na realizację ww. inwestycji drogowych wydatkowana została kwota ponad 1,63 mld zł.
Źródła finansowania inwestycji
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze realizował inwestycje drogowe z udziałem środków unijnych w ramach:
- programów przedakcesyjnych PHARE CBC oraz PHARE SSG,
- Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006,
- Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA 2004- 2006,
- Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013,
- Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020.
A także środków krajowych:
- Kontrakt Wojewódzki dla Województwa Lubuskiego,
- Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach „GAMBIT”,
- Środki z rezerwy MSWIA na usuwanie skutków klęsk żywiołowych,
- Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- Rezerwa subwencji ogólnej,
- Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej – Mosty dla Regionów,
- Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024,
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (w tym na zadania obwodnicowe, wojewódzkie, mostowe oraz obronne).
Wybrane obwodnice zrealizowane z udziałem środków UE:
1) Budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap I
· LRPO 2007 – 2013
· lata realizacji: 2012-2014.
· Całkowita wartość projektu - 46,93 mln zł.
· Wartość dofinansowania – 44,05 mln zł.
Początkowy odcinek zlokalizowany jest koło miejscowości Lubieszów, zaś końcowy obwodnicy przebiega równolegle do ul. Poprzecznej m. Nowa Sól.
W ramach projektu wybudowana została obwodnica o długości 4,86 km.
2) Budowa obwodnicy Ośna Lubuskiego w ciągu drogi woj. nr 137 i 134
· LRPO 2007 – 2013
· lata realizacji: 2010-2011.
· Całkowita wartość projektu - 28,67 mln zł.
· Wartość dofinansowania – 23,92 mln zł.
Początek obwodnicy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 137(wylot na Słubice), zaś koniec znajduje się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 134 (wylot na Krzeszyce).
W ramach projektu wybudowana została obwodnica o długości 5,75 km.
3) Budowa obwodnicy m. Drezdenko – etap I (w ciągu dróg wojewódzkich nr 158-160)
· LRPO 2007 – 2013
· lata realizacji: 2014 – 2015
· Całkowita wartość projektu – 9,00 mln zł
· Wartość dofinansowania – 6,85 mln zł
W ramach projektu wykonana została budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap I (w ciągu dróg woj. nr 158-160), na długości 0,72 km.
4) Budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap II
· RPO 2014 – 2020
· lata realizacji: 2016 – 2017
· Całkowita wartość projektu – 12,12 mln zł
· Wartość dofinansowania – 10,93 mln zł
W ramach projektu wybudowano odcinek obwodnicy w ciągu DW 160 i 181 o dł. 1,84 km wraz z budową ronda, oświetlenia, przejazdu gospodarczego, przejść dla zwierząt, kanalizacji deszczowej, ciągu pieszego przy rondzie, wykonaniem ekranów akustycznych i przebudową kolizji z urządzeniami obcymi.
5) Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 - Etap II
· RPO 2014 – 2020
· lata realizacji: 2017-2022
· Całkowita wartość projektu – 91,15 mln zł
· Wartość dofinansowania – 81,59 mln zł
Przedsięwzięcie polegało na budowie mostu przez rzekę Odrę (o dł. ok. 380 m) wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 282 (dł. ok. 9,2 km), która stanowi obwodnice miejscowości Łaz, Zabór i Milsko oraz po drugiej stronie mostu Przewóz.
6) Budowa obwodnicy m. Podmokle Wielkie, Kosieczyn i Chlastawa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 302 - dojazd do węzłów na autostradzie A-2
w Trzcielu oraz Nowym Tomyślu
· Inwestycja zrealizowana w latach 2019-2023.
· Całkowita wartość projektu – 57,72 mln zł.
· Wartość dofinansowania – 47,36 mln zł
Przedsięwzięcie polegało na budowie obwodnicy m. Podmokle Wielkie, Kosieczyn i Chlastawa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 302. Inwestycja zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Zaprojektowano i wybudowano drogę woj. klasy G
o dł. ok.7,3 km o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu 115 kN wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Nowe wyzwania
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na zadania obwodnicowe ZDW realizuje:
1) Budowa obwodnicy Nowej Soli - Etap III
Szacunkowy koszt realizacji zadania 46,13 mln zł w tym:
· dofinansowanie RFRD (50%) – 23,06 mln zł
· dofinansowanie Gmina Nowa Sól – Miasto – 8,00 mln zł
· Planowane zakończenie zadania – IV kw. 2024 r.
· Obwodnica stanowić będzie ciąg drogi wojewódzkiej nr 315, powstanie droga klasy G o łącznej długości 1,72 km.
2) Budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap IV
Szacunkowy całkowity koszt realizacji zadania 119,93 zł, w tym:
· dofinansowanie RFRD (50%) – 59,96 mln zł
· dofinansowanie Gminy Drezdenko – 8,00 mln zł
· planowane zakończenie zadania IV kw. 2024 r.
· Zrealizowane zadanie stanowić będzie ciąg drogi wojewódzkiej nr 160, powstanie droga klasy G o łącznej długości 3,56 km.
3) Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w m. Pomorsko
· ZDW w dniu 27.03.2024 r. złożył do Ministerstwa Infrastruktury wniosek
o dofinansowanie zadania mostowego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
· w przypadku przyznania dofinansowania inwestycja będzie realizowana
w latach 2025-2027.
· szacunkowa wartość inwestycji w Pomorsku to 295 mln zł, wnioskowane dofinansowanie 80% tj. 236 mln zł.
· początek nowego odcinka drogi będzie zlokalizowany pomiędzy miejscowościami: Pomorsko i Brody w ciągu DW 278, natomiast koniec będzie się dowiązywał do DW 279.
· cała inwestycja będzie miała prawie 5 kilometrów długości, z czego sam obiekt przez Odrę będzie liczył 425 metrów i będzie o kilkadziesiąt metrów dłuższy
od obiektu w Milsku.