Głos w różnych odsłonach w Filharmonii Gorzowskiej

Pobierz PDF
Fot: Marta Czernicka/LCI
11 października 2024 r. w Filharmonii Gorzowskiej rusza XI edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. Tym razem festiwal poświęcony będzie głosowi ludzkiemu.

XI edycja festiwalu ukaże rozmaite sposoby i formy obecności głosu ludzkiego w twórczości kompozytorów XX i XXI wieku, a także wyrosłe z niej fascynujące relacje muzyki i słowa, traktowane także w kategoriach muzycznego eksperymentu. W tym celu sięgniemy po dzieła wykorzystujące różnorodne techniki wokalne (śpiew operowy, śpiew alikwotowy, śpiew in crudo) oraz przeróżne gatunki i konwencje – od monodramu operowego przez współczesne rekompozycje tradycyjnych utworów ludowych po śpiewy rytualne i muzykę religijną.

– Festiwal otworzy koncert „Energia Głosu”. Usłyszymy utwory Wojciecha Kilara (Ricordanza na orkiestrę smyczkową), Zygmunta Krauzego (Poemat Apollinaire`a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i dowolne instrumenty) a także Francisa Poulenca (Głos ludzki – monodram operowy na sopran i orkiestrę). Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Michał Klauza, a monodram „Głos ludzki” wykona sopranistka Magdalena Łaszcz – zapowiada dyrektor artystyczny festiwalu Przemysław Fiugajski.

Pięciokrotni laureaci Fryderyków na gorzowskiej scenie

W niedzielę 13 października 2024 r. filharmonia zaprasza na wydarzenie, jakiego w niej jeszcze nie było – koncert „Scena na scenie”, podczas którego na scenie koncertowej Filharmonii Gorzowskiej zaprezentuje się sekstet wokalny proModern, który w ciągu 12 lat istnienia stał się synonimem najlepszych wykonań muzyki wokalnej. Zespół wydał cztery wielokrotnie nagradzane albumy płytowe i nagrał muzykę do dwóch innych. Zdobył aż pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk: dwie w 2015 roku, dwie w 2018 roku i jedną w 2020 roku. W 2018 roku otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku za kreację Stimmung Karlheinza Stockhausena podczas festiwalu KODY w Lublinie. Wersja proModern tego pomnikowego dla muzyki współczesnej dzieła, wydana na płycie przez Polskie Radio, uzyskała nominację do Fryderyka 2020. I właśnie ten utwór zabrzmi w Filharmonii Gorzowskiej.

Muzyczna podróż w czasie

Wyjątkowo zapowiada się też koncert „Ślady” Grzegorza Tobisa zaplanowany na 16 października 2024 r. To autorski projekt związanego z Filharmonią Gorzowską klarnecisty, kompozytora i aranżera, pomost łączący pokolenia, którym artysta zabiera słuchaczy w osobistą podróż w czasie, wykorzystując w warstwie dźwiękowej wykonywanych kompozycji głos swojej babci – Ireny Tobis, znanej artystki ludowej, zmarłej w 2021 roku. Nagrania jej głosu artysta dokonał latem 2015 roku.

Nieznane oblicze Kory Jackowskiej

W ramach koncertu z cyklu „Light” (18 października 2024 r.) filharmonicy zapraszają na wydarzenie muzyczne pod tytułem „Kora – nieskończoność”. – To solowy debiut fonograficzny Michała Pepola – twórcy nowej muzyki, wizjonera i wiolonczelisty. „Kora – nieskończoność” jest zbiorem 15 nowych kompozycji, zawierających kilkadziesiąt nieznanych nagrań legendarnej Kory Jackowskiej. Płyta powstała przy wykorzystaniu prywatnych, nieznanych dotąd, nigdy niewydanych materiałów fonograficznych Kory, które Michał Pepol otrzymał od Kamila Sipowicza. W kompozycjach głos charyzmatycznej wokalistki uobecnia się nie tylko w śpiewie, ale i w mowie, szepcie, śmiechu, są intymnym i wzruszającym muzycznym spotkaniem dwojga artystów, którzy w życiu nigdy się nie spotkali – mówi Joanna Pisarewicz, dyrektorka Filharmonii Gorzowskiej.

Oprócz tego w programie festiwalu jest przewidziany koncert na scenie familijnej w niedzielę 20 października 2024 r., gra edukacyjna, wystawa plakatów oraz spotkanie z kompozytorką i śpiewaczką Agatą Zubel.

Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara potrwa do 25 października 2024 r.

Powiązane wiadomości

Zobacz również