
W piątek, 20 grudnia 2024 r. marszałek Marcin Jabłoński, radni województwa Hubert Harasimowicz i Tomasz Gierczak, burmistrz Drezdenka Adam Kołwzan, Radosław Świekatowski, starosta powiatu strzelecko-drezdeneckiego, dyrektor Biura Zamiejscowego Urzędu Marszałkowskiego w Gorzowie Wlkp. Natalia Burdz i społecznicy zapoznali się z postępem prac czwartego etapu budowy obwodnicy Drezdenka. Obecny był dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marcin Ogorzałek.
Marszałek podkreśla determinację mieszkańców
Marszałek Marcin Jabłoński podkreślał, że to, co wydawało się jakiś czas temu niemożliwe, dziś jest rzeczywistością. – Wszyscy jesteśmy zdumieni, jak wielkie jest tempo i postęp prac przy budowie jednej z najbardziej oczekiwanych w województwie obwodnic, która jest owocem wielkiej determinacji przed wszystkim mieszkańców Drezdenka, ich gigantycznego zaangażowania, długotrwałych zabiegów zbierania tysięcy podpisów, apelowania do wszystkich, którzy mogli się zaangażować w to przedsięwzięcie. Dzięki tej wspólnej pracy i determinacji udało nam się zbudować finansowanie dla tej dużej inwestycji. To umowa za łączną kwotę 110 mln zł. Połowa środków pochodzi z funduszy centralnych, pozostałą część zgromadziliśmy z budżetu województwa przy dużym zaangażowaniu Gminy Drezdenko, która zdecydowała się dołożyć do tej inwestycji 8 mln złotych – mówił marszałek.
Marszałek podkreślał, że Drezdenko potrzebowało tego nowego rozwiązania komunikacyjnego. Podniesie to radykalnie bezpieczeństwo mieszkańców, komfort życia i stworzy nowe możliwości rozwojowe w tej części województwa. – Wszystkie części województwa są dla mnie równie ważne. Chcieliśmy, żeby mieszkańcy Drezdenka i okolic poczuli się potraktowani bardzo poważnie. Mam nadzieję, że za kilkanaście miesięcy spotkamy się tutaj i będziemy cieszyć się przy uroczystości otwarcia tego wspaniałego przedsięwzięcia – dodał marszałek Marcin Jabłoński.
Drezdenko potrzebowało obwodnicy jak powietrza
Radosław Świekatowski, starosta powiatu strzelecko-drezdeneckiego podkreślał, że trzyma kciuki za to, aby obwodnica została dokończona i żeby postępy były nadal tak widoczne i tak szybkie. – Odniosę się do naszej 1,5-rocznej walki, do naszego spotkania, gdzie często słyszeliśmy, że to się nie uda. Słyszeliśmy, że to nic nie da, że zbieramy podpisy, jeździmy do posłów. A jednak dzieje się to, o czym marzyliśmy i to będzie wielki sukces i wielka radość dla wszystkich mieszkańców – mówił.
Na miejscu budowy obwodnicy wraz z radnym wojewodztwa Tomaszem Gierczakiem pojawił się także radny województwa Hubert Harasimowicz. – To inwestycja bardzo oczekiwana przez mieszkańców. Drezdenko rzeczywiście potrzebowało tej obwodnicy jak powietrza. Cieszę się bardzo, że w budżecie na przyszły rok przegłosowaliśmy środki w kwocie powyżej 40 mln złotych na czwarty etap tej inwestycji. Widać efekty. Jestem naprawdę pod dużym wrażeniem – przyznał radny.
– Jest to kluczowa inwestycja dla Drezdenka z tego względu, że miasto jest zajeżdżane przez ciężki sprzęt, który jedzie przez stare centrum miasta. To naprawdę bardzo trudne miejsce do pokonania. Kiedy ten odcinek obwodnicy zostanie oddany do użytku, miasto odetchnie – podkreślił burmistrz Drezdenka Adam Kołwzan.
Pomysł na budowę obwodnicy zrodził się na początku lat dwutysięcznych, zaś fragment, który właśnie został wybudowany, to efekt działań w ciągu ostatnich 5 lat – w tym zaangażowania strony społecznej.
Społecznicy: udało nam się! Spełniło się nasze marzenie
Mieszkańcy Drezdenka nie kryją radości z zakończenia kolejnego etapu budowy. Pod petycją w sprawie zadania zebrali ponad 5,5 tys. podpisów. – W imieniu osób, które zbierały podpisy, powiem, że czuję satysfakcję, że nam się udało. Jadąc tą obwodnicą, jestem po prostu w szoku, że jest tak piękna, bo inaczej nie da się tego określić. Spełniło się nasze marzenie, marzenie wszystkich mieszkańców Drezdenka. Osoby takie jak Wioletta Libera czy Jolanta Con i inne przyczyniły się do tego, że zebraliśmy ponad 5,5 tys. podpisów w ciągu 2 tygodni w pandemii. To dało efekt i myślę, że także przyczyniło się do tego, że władze województwa się za nami wstawiły, aby zrealizować to nasze wielkie marzenie. I będziemy to mieć wkrótce, ale to, co już widzimy, robi przeogromne wrażenie. Będziemy liczyć na przychylność województwa przy kolejnym etapie inwestycji. Na razie czujemy satysfakcję z tego, że nam się udało – mówi Iwona Świekatowska, społeczniczka.
IV etap jest kontynuacją działań podjętych we wcześniejszych latach
W celu rozwiązania problemu komunikacyjnego w powiecie strzelecko-drezdeneckim, związanego z brakiem drogi krajowej w okolicy m. Drezdenko, która mogłaby przejąć część ruchu tranzytowego, zaplanowana została budowa obwodnicy m. Drezdenko od drogi woj. nr 160 do drogi woj. nr 174.
Główny układ transportowy opiera się na drodze woj. nr 160 oraz drogach nr 174, 158 i 181. Jednakże z uwagi na wysokie koszty inwestycji, zadanie zostało podzielone na cztery etapy.
W roku 2015 zakończony został I Etap łączący drogi woj. nr 158 i 160 o łącznej wartości 9 mln zł, zrealizowany ze środków LRPO 2007-2013.
Budowa II Etapu, w ciągu dróg woj. nr 160 - 181, rozpoczęta została w 2016 roku i zakończyła się w grudniu 2017 roku. Zadanie realizowane było ze środków RPO – Lubuskie 2020 i kosztowało 12,12 mln zł.
Budowa IV Etapu obwodnicy Drezdenka jest kontynuacją działań podjętych we wcześniejszych latach. Wykonanie tego etapu pozwoli na wyprowadzenie ze ścisłego centrum znacznej części ruchu pojazdów kołowych, a w szczególności pojazdów ciężarowych. W chwili obecnej drogi wojewódzkie przebiegają w obrębie zwartej, często zabytkowej zabudowy, co powoduje, iż okoliczni mieszkańcy są narażeni na nadmierny hałas, emisję spalin, a budynki na drgania. Planowany termin zakończenia inwestycji: IV kwartał 2026 r.
Zadanie pn. „Budowa obwodnicy m. Drezdenko - Etap IV” dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla zadań obwodnicowych. Wartość zadania wynosi 119 925 000,00 zł, w tym:
- dofinansowanie RFRD (50%) – 59 962 500,00 zł,
- wkład własny Województwa Lubuskiego – 51 962 500,00 zł,
- dofinansowanie Gminy Drezdenko – 8 000 000,00 zł.
Wykonawcą robót budowlanych jest firma BUDIMEX SA z siedzibą w Warszawie, a kierownikiem budowy – Grzegorz Jas. W ramach inwestycji powstał wiadukt kolejowy nad linią 203, most stalowy o długości 346 metrów nad Notecią i Starą Notecią, 4 przejazdy gospodarcze i 5 przejść dla zwierząt. To 50% wykonania robót. Prowadzone są roboty ziemne związane z zasypką obiektu. Trwają również prace związane z wykonaniem ronda w miejscowości Klesno, z którego wjedzie się na obwodnicę. Po drugiej stronie tego odcinka od miejscowości Osowo rozpoczęły się roboty bitumiczne. Zakończenie prac zgodnie z umową to październik 2026 roku, jednak jak zapewnia wykonawca, dołoży wszelkich starań, żeby wykonać tę inwestycję szybciej.
Inżynierem projektu jest firma "EKOCENTRUM - WROCŁAWSKI OŚRODEK USŁUG EKOLOGICZNYCH" sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
Inwestycja przebiega na odcinku od skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 156 i 160 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 158. Zrealizowane zadanie stanowić będzie ciąg drogi wojewódzkiej nr 160, powstanie droga klasy G o łącznej długości 3,56 km.
Co już zostało ukończone?
Wykonany zakres rzeczowy wynosi 50%. Wykonano następujące prace:
- zakończono roboty przygotowawcze (m.in. wycinki z karczowaniem, odhumusowanie, drogi technologiczne),
- wykonano wymiany gruntów,
- trwają roboty ziemne na trasie głównej oraz przy obiektach inżynierskich,
- rozpoczęto umacnianie skarp na trasie głównej,
- zakończono przebudowę kolizji gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej oraz wodno-kanalizacyjnej,
- w trakcie prac wykonywana jest kanalizacja deszczowa,
- zabetonowano przejścia dla zwierząt oraz przejazdy gospodarcze,
- w trakcie wykonywane są zasypki obiektów inżynierskich,
- na obiekcie mostowym MG-3 wykonano: fundamenty, podpory oraz przyczółki, zamontowano łożyska,
- na obiekcie mostowym MG-3 w trakcie prac jest: deskowanie, zbrojenie, betonowanie pomostów oraz montaż konstrukcji stalowej,
- na wiadukcie WG-2 wykonano: fundamenty, podpory oraz przyczółki, zamontowano łożyska, ułożono belki typu KUJAN,
- na wiadukcie WG-2 w trakcie prac jest zasypka przyczółków.