
- To ważne przedsięwzięcie drogowe z punktu widzenia całego regionu, ponieważ dotyczy miejsca, które odgrywa sporą rolę jeśli chodzi o rozwój gospodarczy – mówi Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński. – Dlatego - mimo trudności, które wynikły w trakcie realizacji inwestycji - Samorząd Województwa Lubuskiego z determinacją i konsekwencją robił wszystko, by ten projekt miał szczęśliwy finał. I tak się stało. Znaleźliśmy dodatkowe środki na dokończenie inwestycji, doprowadziliśmy również do uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.
Samorząd województwa dokłada 27 mln zł
Aneks dotyczy zwiększenia wydatków na dwa zadania, które będą współfinansowane z budżetu Województwa Lubuskiego, a które są częścią całego projektu. Oprócz samej budowy obwodnicy miasta Trzciel to m.in. przebudowa drogi powiatowej nr 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy. Obecnie podział wydatków na te zadania wygląda następująco:
- ponad 10 mln zł będzie pochodzić z budżetu państwa (z programu Fundusz Dróg Samorządowych)
- ponad 37 mln zł to wkład własny, na który składa się współfinansowanie z:
- Województwa Lubuskiego – ponad 27 mln zł,
- Powiatu Międzyrzeckiego – ponad 4,7 mln zł,
- Gminy Trzciel – również ponad 4,7 mln zł.
Pozostałe elementy projektu związanego z obwodnicą Trzciela to budowa skrzyżowania obwodnicy z drogą krajową nr 92 oraz przebudowa odcinka drogi powiatowej nr 1358F (poza projektowanym pasem drogowym drogi krajowej nr 92). Te zadania będą finansowane kolejno z budżetu państwa oraz ze środków budżetu powiatu międzyrzeckiego i gminy Trzciel. W przypadku budowy skrzyżowania kwota również została zwiększona – do ponad 19,4 mln zł.
Wzrost kwot przeznaczonych na zadania związane z budową obwodnicy wynika z aktualizacji kosztorysów, waloryzacji w wysokości 10 proc. kosztów realizacji robót budowalnych oraz nieprzewidzianych wydatków.
Prace nad budową obwodnicy znów ruszają. Ogłoszono nowy przetarg
Budowa obwodnicy rozpoczęła się już pod koniec 2021 r., kiedy na terenie inwestycji wbito pierwszą łopatę. W ostatnich kwartałach prace były już realizowane, jednak zostały przerwane. Na przeszkodzie stanęły kwestie związane ze stabilnością gruntów. Konieczne były poprawki w dokumentacji projektowej. Po uzyskaniu poprawionej dokumentacji powiat międzyrzecki wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy i budowy obwodnicy miasta Trzciel”. Nowy przetarg na realizację prac ogłosił właśnie Zarząd Dróg Powiatowych w Międzyrzeczu.
Co zmieni obwodnica Trzciela?
Cały projekt dotyczący obwodnicy Trzciela oraz budowy i przebudowy dróg, które będą z nią sąsiadować, pozwoli nie tylko komunikacyjnie odciążyć miasto. Trzciel będzie miał również lepsze połączenie z autostradą A2. Obwodnica będzie miała 1,4 kilometra długości, a szerokość pasa ruchu wyniesie 3,5 metra. Wykonawca będzie także odpowiedzialny za budowę i przebudowę odwodnienia, wykonanie nasadzeń kompensacyjnych, regulację rowów drogowych, wykonanie poboczy, czy przebudowę zjazdów. Na przecięciu planowanej obwodnicy z istniejącym przebiegiem drogi powiatowej nr 1339F i drogi gminnej powstanie nowe rondo. W ramach inwestycji oprócz wykonania nowych warstw wierzchnich planowane jest poszerzenie jezdni do 6 metrów.
Planowany termin realizacji inwestycji to koniec 2026 r.
Trzciel to ważny punkt na komunikacyjnej mapie województwa lubuskiego. Przez miasto przebiega droga krajowa nr 92 w kierunku Świebodzina i granicy polsko-niemieckiej, omijająca miasto od strony północnej. Nieopodal Trzciela znajduje się również węzeł autostrady A2 o tej samej nazwie. W mieście ma także swój początek droga wojewódzka nr 137 do Słubic przez Międzyrzecz i Sulęcin. O ile Trzciel posiada obwodnicę północną w przebiegu „starej dwójki”, o tyle brakuje połączenia autostrady A2 ze wspomnianą drogą wojewódzką z pominięciem centrum miasta. Dziś konieczny jest przejazd ulicami Zbąszyńską, Grunwaldzką i Kościuszki przez zabudowę mieszkaniową.