
Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński podkreślił, że przymiarki do tego ważnego przedsięwzięcia drogowego, jakim jest obwodnica Trzciela, mają historię kilkunastoletnią. - Długo trwały różnego rodzaju kontredanse, poszukiwania rozwiązania, ale w tej kadencji rzeczywiście wzięliśmy byka za rogi. I tu chcę państwu pogratulować – mówił Marcin Jabłoński w czwartek, 30 grudnia 2021 r., podczas symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję. - Kluczową kwestię odegrała determinacja lokalnych władz – burmistrza Trzciela i pani starosty powiatu międzyrzeckiego. Dziękuję państwu, że byliście otwarci na nasze propozycje. Spotykaliśmy się wiele razy w Zielonej Górze, w Międzyrzeczu. Zbudowaliśmy formułę, w jaki sposób możemy ubiegać się o pieniądze. Ona w stu procentach zafunkcjonowała - tak jeśli chodzi o rządowy program budowy dróg lokalnych, wsparcie sporą kwotą przez samorząd województwa, a także państwa udział. I dzisiaj - także przy współpracy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – w symboliczny sposób inicjujemy realizację tego ważnego przedsięwzięcia drogowego.
- Ważnego z punktu widzenia całego regionu – podkreślił M. Jabłoński - bo to jest takie miejsce, które odgrywa sporą rolę jeśli chodzi o rozwój gospodarczy i myślę, że to, co pan burmistrz sobie wymarzył, ziści się i niedługo wszyscy będziemy beneficjentami kolejnego miejsca, które będzie się rozwijać i rozkwitać także gospodarczo.
- Samorząd województwa, powiat czekają na zwiększone podatki CIT od działalności gospodarczej, która oby tutaj rozkwitała. Pan burmistrz pewnie będzie się cieszył z wpływów podatkowych z obiektów, które tutaj powstaną, z osób, które podejmą tu pracę i także będą tutaj, w gminie, płacić podatki do państwa budżetu. I wszyscy będziemy w jakiś sposób beneficjentami szczęśliwego finału naszych wspólnych poczynań – dodał Marcin Jabłoński. - Liczę na dobrą współpracę także w kolejnych latach. Będziemy mieli jeszcze do dyspozycji spore środki z funduszy europejskich, więc przed nami, mam nadzieję, jeszcze dobry okres dla gminy, powiatu, województwa.
Zarówno starosta powiatu międzyrzeckiego Agnieszka Olender (powiat jest inwestorem), jak i burmistrz Trzciela Jarosław Kaczmarek nie kryli satysfakcji z realizowanej inwestycji.
- Odczuwam ogromną satysfakcję, że to właśnie w tej kadencji udało nam się przejść do kolejnego etapu realizacji inwestycji – mówiła starosta Agnieszką Olender. - Przez dwa lata tej kadencji prowadziliśmy negocjacje i udało nam się osiągnąć wspólnie konsensus w kwestii współfinansowania tego ogromnego przedsięwzięcia, jakim jest budowa obwodnicy Trzciela. Życzę sobie i państwu, żeby ta inwestycja przebiegła zgodnie z harmonogramem i abyśmy zgodnie z planem w 2023 roku spotkali się w tym gronie i dokonali uroczystego przecięcia wstęgi i otwarcia drogi.
- To bardzo znacząca dla nas inwestycja, a wiąże się ona z dużymi inwestycjami gospodarczymi, które pojawią się na terenie przy obwodnicy. Mamy właśnie tutaj pod działalność gospodarczą przekwalifikowane ponad 100 hektarów gruntów – mówił burmistrz Trzciela Jarosław Kaczmarek.
W symbolicznym wbiciu pierwszej łopaty pod obwodnicę Trzeciela wziął udział także dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego Sławomir Kotylak.
Zadanie „Przebudowa DP Nr 1339F na odcinku od węzła A2 do planowanej obwodnicy i budowa obwodnicy miasta Trzciel wraz z budową skrzyżowania na DK Nr 92” jest realizowane przez powiat międzyrzecki (inwestor) w zakresie poniższych inwestycji stanowiących techniczną całość:
- przebudowa drogi powiatowej nr 1339F na odcinku od węzła „Trzciel” autostrady A2 do planowanej obwodnicy;
- budowa obwodnicy miasta Trzciel w ciągu drogi powiatowej nr 1339F;
- budowa skrzyżowania obwodnicy z drogą krajową Nr 92.
Realizowane przedsięwzięcie polega na budowie południowo – zachodniej obwodnicy Trzciela na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 92 relacji Świecko – Poznań do skrzyżowania z drogą powiatową nr 1339F relacji Trzciel – Lutol Mokry, wraz z przebudową tej drogi aż do węzła „Trzciel” autostrady A-2, która ma za zadanie włączenie w sieć TEN-T. Wartością dodaną projektu będzie m.in. poprawa infrastruktury transportowej, stanu technicznego drogi, zmniejszenie kosztów utrzymania i emisji hałasu.
Inwestycja swym zakresem obejmuje rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 92 z drogą powiatową nr 1358F oraz projektowaną obwodnicą do formy ronda dużego. W związku z powyższym konieczna jest rozbudowa odcinków drogi krajowej nr 92 oraz drogi powiatowej nr 1358F w celu dostosowania wlotów do ronda. Ponadto zaprojektowano wykonanie skrzyżowania obwodnicy z droga powiatową nr 1339F oraz drogą gminną nr 006337F w formie ronda średniego. Z trasą planowanej obwodnicy krzyżuje się droga gminna nr 006301F. Zaplanowano jej rozbudowę na odcinku 130 m i poprowadzenie pod obiektem w ciągu obwodnicy. Przebudowa drogi powiatowej w ciągu projektowanej obwodnicy ma na celu wykonanie wzmocnionej nawierzchni drogi wraz z wykonaniem poszerzenia jezdni do 6 m.
Na mocy Porozumienia z 3 lutego 2021 r. Województwo Lubuskie, Gmina Trzciel i GDDKiA Oddział Zielona Góra współuczestniczą w przygotowaniu zadania w zakresie organizacyjnym i finansowym. Zadanie będzie realizowane przy udziale środków z Funduszu Dróg Samorządowych jako zadanie wieloletnie.
Wartość inwestycji wynosi ponad 31 mln złotych, z czego:
- Województwo Lubuskie – 13 mln zł
- Powiat Międzyrzecki – 2 mln zł
- Gmina Trzciel – 2 mln zł
- środki z Funduszu Dróg Samorządowych – 14 mln zł
Dodatkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze przeznaczyła 13 mln zł na realizację skrzyżowania obwodnicy z drogą krajową Nr 92, które obecnie jest na ukończeniu budowy.