Jest umowa na dokumentację dla obwodnicy Słubic

Pobierz PDF
Fot: Paweł Wańczko/lubuskie.pl
– Wspólnie staramy się zrobić wszystko, by przyspieszyć proces wpisania tej inwestycji na listę podstawową – podkreślał marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński podczas podpisania umowy na prace przygotowawcze dla obwodnicy Słubic.

11 lutego 2025 r. w siedzibie oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze podpisano umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obwodnicy Słubic. Dokument jest niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej i przygotowania szczegółowych wariantów przebiegu drogi. Koszty opracowania pokryje gmina Słubice. Umowa na wykonanie studium opiewa na kwotę prawie 5 mln złotych.

Budowa obwodnicy była planowana wiele lat wcześniej – już wówczas powstało studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. – Z różnych powodów, nie wnikając już w szczegóły, nie doszło jednak do realizacji tej inwestycji. Zabrakło determinacji, nie zapadły odpowiednie decyzje, ale od tego czasu pojawiało się coraz więcej powodów, dla których ta obwodnica powinna powstać. Kulminacją jest sytuacja widoczna od kilku miesięcy na drogach polsko-niemieckiego pogranicza. Staramy się przekonać wszystkich interesariuszy, żeby podjęli decyzje, które doprowadzą do tego, by obwodnica znalazła się na podstawowej liście inwestycji o znaczeniu ogólnokrajowym – mówił marszałek województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Obwodnica Słubic to część większej koncepcji

– Próbujemy zjednoczyć siły. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, lubuscy parlamentarzyści, ale przede wszystkim burmistrz Słubic i starosta powiatu słubickiego, także starają się zrobić wszystko, żeby przyspieszyć proces wpisania obwodnicy na listę podstawową. W tym celu odwiedziliśmy w Ministerstwie Infrastruktury wiceministra i pełnomocnika rządu ds. wykluczenia komunikacyjnego, Stanisława Bukowca i będziemy próbowali ponawiać te wizyty. Będziemy budować argumentację, żeby w przewidywalnym czasie doprowadzić do zbudowania tej obwodnicy. Samorząd województwa jest tym zainteresowany także z tego powodu, że od lat próbuje przeprowadzić prace planistyczne związane z budową obwodnicy Kunowic, która musi się wpinać w drogę krajową. Bez wiedzy o tym, jak będzie przebiegać obwodnica krajowa, samorząd nie może podjąć żadnych prac i przygotowań związanych z budową obwodnicy na drodze wojewódzkiej. Przy okazji obchodów 20-lecia Polski w Unii Europejskiej pojawił się także temat kolejnego mostu w okolicach Słubic i Frankfurtu. Ministrowie spraw zagranicznych Polski i Niemiec z dużym entuzjazmem mówili o potrzebie budowy takiego obiektu – podkreślił znaczenie inwestycji marszałek województwa lubuskiego.

Inwestycja wpłynie na jakość życia na pograniczu

Kluczowym argumentem za powstaniem obwodnicy Słubic jest także potrzeba poprawy sytuacji komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej spowodowanej wzmożonymi kontrolami na polsko-niemieckiej granicy. – To ważny problem społeczny do rozwiązania. Sytuacja uniemożliwia codzienne życie nie tylko mieszkańcom Słubic i Frankfurtu, ale całego powiatu. Mnóstwo ludzi próbuje się dostać do Niemiec, bo podjęli tam naukę na uniwersytecie, wysłali dzieci do przedszkoli i szkół i tak samo działa to w drugą stronę. Wymiana gospodarcza Polski i Niemiec jest gigantyczna – po stronie importu z Niemiec do Polski sięga ponad 90 mld dolarów, jeśli chodzi o eksport – ponad 80 mld euro. Każdego dnia przez granicę przepływa ok. 0,5 mld euro. Sytuacja spowodowana kontrolami ma negatywny wpływ na relacje społeczne i gospodarcze w Polsce i Niemczech. Dlatego powinniśmy używać mocnych argumentów, że ta obwodnica ma ogromne znaczenie i mam nadzieję, że wspólnie skutecznie doprowadzimy do jej powstania – zwrócił uwagę marszałek Marcin Jabłoński.

– To jest historyczny moment dla słubiczan i dla nas wszystkich. Mamy na co dzień sytuację, która wiąże się z korkami, przekraczaniem granicy i tranzytem samochodów. Słubice nie funkcjonują bez Frankfurtu, a Frankfurt bez Słubic. Jesteśmy dwumiastem, które musi mieć swoją przestrzeń dla naszych mieszkańców. Obwodnica jest bardzo istotnym krokiem, dlatego że wyprowadzi nam samochody ze Słubic i pomoże wyjechać poza obręb naszej gminy – dodała burmistrzyni Słubic Marzena Słodownik. – Zależy nam na tym, żeby obwodnica powstała, jesteśmy zdeterminowani, mówimy „nie” korkom i kontroli na granicy, która bardzo mocno utrudnia nasze życie. Nasi mieszkańcy muszą mieć przestrzeń miejską dla siebie. Obwodnica i drugi most to nasza przyszłość. Chodzi o to, by pozwolić nam żyć i cieszyć się tym życiem – zaznaczyła burmistrzyni.

Droga ważna w kraju i Europie

Henryk Janowicz, dyrektor oddziału GDDKiA w Zielonej Górze mówił o zaangażowaniu wielu stron w proces powstania obwodnicy. – Od samorządu wyszła propozycja, że będzie on pomagać, by zadanie z listy rezerwowej stało się realne i żeby znaleźć na to środki. Muszę podkreślić zaangażowanie parlamentarzystów, przede wszystkim posła Stanisława Tomczyszyna i determinację pana marszałka Marcina Jabłońskiego. Wiele razy rozmawialiśmy na ten temat. W momencie, kiedy zacząłem zarządzać oddziałem GDDKiA, zdawałem sobie sprawę, że jest realizowany plan budowy obwodnic, ale nie można zapominać o takich miejscowościach jak Słubice. Miałem mnóstwo pytań o niedrożności komunikacyjne. Obwodnica pozwoli nam udrożnić drogi krajowe nr 31 i 29, ale też autostradę, która wyprowadza nas w głąb Europy zachodniej. To zadanie, które w przyszłości będzie służyć nam wszystkim – mówił dyrektor Henryk Janowicz.

– Dzisiaj jest dobry dzień dla Słubic. Skoro miasto znalazło się na liście rezerwowej projektu 100 obwodnic dla Polski, to jest szansa na przyspieszenie realizacji inwestycji – mówił poseł na Sejm RP Stanisław Tomczyszyn. – Dlatego dziękuję władzom samorządowym, dyrektorowi oddziału GDDKiA i pani burmistrz, która zdecydowała się wspomóc tę inwestycję, przeznaczając pieniądze na dokumentację – dodał poseł i przekonywał, że parlamentarzyści będą zabiegać o kolejne wsparcie na zadania realizowane na terenie województwa lubuskiego.

Projektanci liczą na dalszą współpracę

Dokumentację dla obwodnicy Słubic wykona Biuro Projektów TRASA z Poznania. – Przed projektantem na pewno jest duże wyzwanie i dużo pracy, bo konieczne będzie ustalenie nowego przebiegu drogi, uzyskanie decyzji środowiskowej i przeprowadzenie konsultacji społecznych. A to oznacza, że można spodziewać się trudności. Dlatego chciałbym państwa prosić o dobrą współpracę, ponieważ bez tego będzie nam trudniej osiągnąć cel, którym jest wykonanie prac koncepcyjnych – mówił prezes zarządu firmy Grzegorz Grabowski.

W podpisaniu umowy na sporządzenie dokumentacji dla obwodnicy Słubic uczestniczył również starosta powiatu słubickiego Leszek Bajon.

Galeria: Coraz bliżej budowy obwodnicy Słubic

Powiązane wiadomości

Zobacz również