Zbliża się remont linii kolejowej nr 275. Za 5 lat ruszą bezpośrednie pociągi z Lubska do Zielonej Góry

Pobierz PDF
Marcin Jabłoński, członek Zarządu Województwa Lubuskiego, podpisał umowę w imieniu województwa lubuskiego
Fot: Marek Pych/Lubuskie.pl
Linia kolejowa nr 275 na odcinku Bieniów-Lubsko doczeka się rewitalizacji. W środę, 22 lutego 2023 r., podpisano umowę na realizację tej inwestycji w ramach programu Kolej Plus.

– To fragment historycznego szlaku prowadzącego onegdaj z Wrocławia do Berlina. Kiedyś pociągi na tej trasie jeździły z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę. To było blisko 100 lat temu. Mamy nadzieję, że także w najbliższej przyszłości pociągi w Polsce będą jeździć z taką prędkością – powiedział członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

– Samorząd województwa zdecydował się przystąpić do programu Kolej Plus po to, żeby wesprzeć rządowe inwestycje, ale też i pokazać swoją determinację w rozwoju sieci kolejowych w naszym regionie. Rzeczywiście mieszkańcy takich miast jak Lubsko bardzo na to czekają – dodał M. Jabłoński.

Gmina Lubsko dziękuje za porozumienie ws. kolei

– Wykluczenie komunikacyjne i gospodarcze bardzo nas boli. Do niektórych nawet nie przemawia to, że kiedyś ruch funkcjonował tu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku – stwierdził burmistrz Lubska Janusz Dudojć. – Ale dzisiaj bardzo serdecznie dziękuję za program Kolej Plus. Czujemy się objęci opieką, zrównoważonym rozwojem całego kraju. Panie marszałku, dziękuję za porozumienie rząd-samorząd i również porozumienie między naszymi samorządami. Mam nadzieję, że ta współpraca zaowocuje tym, że w niedługim czasie spotkamy się i odjedziemy pociągiem czy to do Zielonej Góry, czy do Żagania, czy jeszcze dalej. Jest to dla nas bardzo ważny dzień w historii naszej gminy – mówił burmistrz.

Połączenia kolejowe z Lubska zostaną przywrócone po ponad 30 latach – ostatni rozkładowy pociąg pasażerski odjechał ze stacji w tym mieście w 1995 roku.

Do Zielonej Góry w nieco ponad godzinę

Odnowienie linii kolejowej Bieniów-Lubsko umożliwi mieszkańcom także bezpośrednią podróż do Zielonej Góry i z powrotem. Czas przejazdu ma wynosić ok. 65 minut. – Chcemy umożliwiać codzienne podróżowanie: do pracy, do szkół, na uczelnie. Ta interakcja nastąpi w obie strony – mieszkańcy Lubska ze swoich trzech przystanków (Lubsko Zachód, Lubsko i Lubsko Wschód) będą mieli możliwość dojechania do aglomeracji, do Zielonej Góry. Ale również mieszkańcy Zielonej Góry i województwa lubuskiego będą mieli możliwość przyjechania tutaj w celach rodzinnych, turystycznych czy gospodarczych – powiedział Mirosław Skubiszyński, członek zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zakończenie modernizacji linii kolejowej na odcinku Bieniów-Lubsko jest planowane na 2028 rok. W ciągu doby ma kursować tam co najmniej 8 par pociągów – w tym 4 pary pociągów w bezpośredniej relacji do i ze stacji Zielona Góra Główna. Połączenia uruchomi i sfinansuje Województwo Lubuskie.

Lubuskie dokłada 15 proc. do inwestycji. Ale na tym nie koniec

Szacunkowa wartość rewitalizacji linii kolejowej nr 275 to 65,9 mln zł15 proc. z tej kwoty stanowi wkład własny samorządu województwa lubuskiego w wysokości blisko 9,9 mln złotych. Połowa z tych środków pochodzić ma od gminy Lubsko, gminy Jasień oraz od powiatu żarskiego. A to jeszcze nie wszystkie inwestycje w kolej w regionie. – Chciałbym podkreślić w imieniu zarządu województwa, sejmiku województwa lubuskiego, że przykładamy ogromną wagę do rozwoju komunikacji zbiorowej. Chciałbym przypomnieć, że jeszcze 5 lat temu nakłady województwa lubuskiego na wsparcie przewozów regionalnych to była kwota niespełna 50 milionów złotych. W budżecie w roku 2023 jest to kwota 120 milionów złotych. To ogromny wzrost. Wszystko to dlatego, iż rozumiemy, że zmieniający się świat, negatywne zmiany klimatyczne, konieczność ochrony środowiska, przekierowywania ruchu pasażerskiego na komunikację zbiorową wymaga takich wysiłków i takich nakładów. W tym roku przeznaczymy także 20 mln złotych na remont szynobusów, które poruszają się po naszych torach – wyliczał członek zarządu województwa.

Marcin Jabłoński wspomniał także o planowanej modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 203 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W 2018 r. pociągi regionalne pokonały około 2 mln 700 tys. kilometrów, teraz są to 4 mln 300 tys. kilometrów rocznie.

Program Kolej Plus poprawia jakość życia Lubuszan

– Program Kolej Plus ma na celu przywracanie połączeń kolejowych tam, gdzie one zanikły (tak jak tutaj, w Lubsku), podnoszenie parametrów istniejącej infrastruktury lub też budowę nowych linii kolejowych – przypomniał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. – Dziękuję wszystkim samorządowcom, którzy zechcieli wejść do programu i zabezpieczyć 15 proc. środków niezbędnych do tego, żeby w nim uczestniczyć. Mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na realizację tego przedsięwzięcia, więc w niedługim czasie powinniśmy się dowiedzieć, jakie będą ostatecznie koszty i harmonogram realizacji tej inwestycji. Jestem pewien, że ta linia kolejowa po rewitalizacji będzie dobrze służyła mieszkańcom Lubska, Jasienia, mieszkańcom innych miejscowości na tym szlaku kolejowym – dodał A. Bittel.

Galeria: Konferencja prasowa - Kolej +

Powiązane wiadomości

Zobacz również