Region zyska nową infrastrukturę i połączenia na północy

Pobierz PDF
Fot: Marta Jamińska/Lubuskie Centrum Informacyjne
Nowe połączenia kolejowe stają się coraz bliższe. 5 września 2025 r. na stacji Gorzów Wielkopolski Województwo Lubuskie i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji na linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna-Międzychód.

To jedna z kluczowych inwestycji transportowych w północnej części województwa lubuskiego. Będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus.

– To wielki dzień dla naszego regionu. Dzięki determinacji samorządów i wsparciu ministerstwa udało się doprowadzić do podpisania umowy, która otwiera drogę do modernizacji linii Gorzów-Skwierzyna-Międzychód. Chcę bardzo podziękować ministrowi Piotrowi Malepszakowi za decyzje, które sprawiły, że projekt obejmuje także możliwość elektryfikacji i podniesienie parametrów prędkości. To są strategiczne, odważne rozwiązania, które zmieniają perspektywę całego północnego Lubuskiego – stwierdził marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

Przeciw komunikacyjnemu wykluczeniu północy

Plany na nową infrastrukturę i rozwój połączeń kolejowych w województwie zostały nakreślone we wrześniu 2024 r. Teraz – jak deklaruje wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak – czas na realizację kolejnych kroków. Linia, nieużytkowana w przewozach pasażerskich od wielu lat, ma stać się częścią większego projektu przywracającego połączenie Gorzowa z Poznaniem przez Szamotuły. – Już w grudniu tego roku Gorzów i Poznań połączy 10 szybkich pociągów w 90 minut – to oferta, jakiej nigdy wcześniej nie było. Kolejnym etapem jest inwestycja w infrastrukturę: nowoczesne parametry linii Gorzów-Skwierzyna-Międzychód-Szamotuły-Poznań. W 2028 roku chcemy mieć pozwolenia na budowę, a potem wejść w etap prac budowlanych – zapowiedział wiceminister.

– To wielkie otwarcie dla województwa lubuskiego i Gorzowa, który dotąd borykał się z wykluczeniem komunikacyjnym. 14 przystanków, przygotowanie pod elektryfikację i szybkie połączenie z Poznaniem – to inwestycja przełomowa w skali całego regionu – dodał wojewoda lubuski Marek Cebula.

Projekt ma również znaczenie gospodarcze – połączy strefę ekonomiczną Gorzowa Wielkopolskiego z południową i wschodnią częścią województwa oraz Wielkopolską.

Linia Gorzów-Międzychód-Poznań zostanie przygotowana do osiągania prędkości 160 km/h. – Dzięki współpracy samorządów i rządu inwestycja z projektu rezerwowego stała się jednym z kluczowych elementów programu Kolej Plus – podkreślił Paweł Pleśniar, przedstawiciel spółki PKP PLK.

Projekt, który łączy samorządy 

Szacunkowa wartość projektu to 328,3 mln złotych, a 15% tej sumy stanowi wkład własny samorządu Województwa Lubuskiego w wysokości 49,1 mln zł. Połowę wkładu własnego zadeklarowały samorządy z północy regionu: miasto Gorzów Wlkp., powiat gorzowski, międzyrzecki i międzychodzki oraz gminy Międzychód, Skwierzyna, Przytoczna oraz Deszczno. Samorządy te włączyły się już w koszty wykonania studium planistyczno-prognostycznego o wartości 709 710 zł na zlecenie Województwa Lubuskiego. 

Inwestycja na linii kolejowej nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód obejmuje m.in.:

  • modernizację linii kolejowej nr 363 na długości około 29,4 km;
  • remont, budowę nowych i korektę istniejących lokalizacji przystanków na linii kolejowej nr 367 i 203;
  • odbudowę oraz częściowo budowę w nowym śladzie linii nr 415 (około 6,6 km).

„Kolejowa S3” zintegruje województwo

W trakcie konferencji podpisano także porozumienie dotyczące dokumentacji dla tzw. magistrali zachodniej – kolejowego odpowiednika trasy S3. Ta inwestycja skomunikuje dwie lubuskie stolice – Gorzów i Zieloną Górę.

Jak wskazuje PKP PLK, magistrala ta stanowić będzie efektywną sieć połączeń pasażerskich na osi Szczecin-Kostrzyn nad Odrą-Gorzów Wielkopolski (dodatkowa koncepcja na odcinku Szczecin-Myślibórz- Gorzów Wielkopolski)-Skwierzyna-Międzyrzecz-Świebodzin-Sulechów-Zielona Góra (i dalej w kierunku miast Wrocław / Bolesławiec / Jelenia Góra).

Celem współpracy jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej, czyli studium wykonalności z perspektywą uruchomienia osobnego działania na rzecz przygotowania dokumentacji projektowej dla tzw. magistrali zachodniej zakładającej modernizację istniejących linii kolejowych, ich elektryfikację oraz budowę nowych odcinków linii kolejowych umożliwiających prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h (z geometrią umożliwiającą osiągnięcie prędkości 200km/h, na wybranych odcinkach).

Planowane elementy przedsięwzięcia to m.in.:

  • modernizacja linii kolejowej nr 375 na odcinku Międzyrzecz-Gościkowo (-Łagów);
  • poprawa przepustowości linii kolejowych nr 358 i 379 na odcinku Sulechów-Czerwieńsk Wschód-Czerwieńsk oraz Sulechów – wiadukt drogowy S3 (odcinek dwutorowy);
  • budowa nowej linii kolejowej na odcinku Gościkowo-Świebodzin o długości około 15 km;
  • modernizacja stacji Świebodzin;
  • budowa nowej linii kolejowej na odcinku Świebodzin-Łęgowo Sulechowskie o długości około 17 km – wraz z dodatkową zmianą „trasowania” linii kolejowej nr 358 na odcinku Łęgowo Sulechowskie-Babimost w celu stworzenia możliwości obsługi Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost z wykorzystaniem transportu kolejowego;
  • działania inwestycyjne Ministerstwa Obrony Narodowej do 2029/2030 r. na stacji Międzyrzecz;
  • budowa lub odbudowa linii kolejowych na odcinku Szczecin-Myślibórz-Gorzów Wielkopolski w nowym śladzie bądź z wykorzystaniem odcinków linii kolejowych nr 411, 415, 422.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych i rządowych, w tym prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki, posłanka na Sejm Krystyna Sibińska, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, a także przedstawiciele lubuskich oraz wielkopolskich powiatów i gmin.

Galeria zdjęć

Galeria: Podpisanie umowy ws. modernizacji linii kolejowej Skwierzyna-Międzychód

Powiązane wiadomości

Zobacz również