
21 sierpnia 2025 r. na placu budowy IV etapu obwodnicy Drezdenka odbyła się wizyta robocza z udziałem przedstawicieli władz województwa, parlamentarzystów, władz lokalnych i wykonawcy. To największa inwestycja drogowa w regionie, współfinansowana w ogromnym stopniu z budżetu województwa lubuskiego. Oddanie obwodnicy do użytku planowane jest jeszcze w tym roku.
Obwodnica Drezdenka od lat jest określana jako inwestycja niezbędna dla mieszkańców i przedsiębiorców – jak tlen dla miasta. Jej realizacja odciąży centrum z uciążliwego tranzytu, poprawi bezpieczeństwo i otworzy nowe możliwości rozwoju regionu.
Podczas wizyty na budowie IV etapu obecni byli m.in.: marszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski, wicemarszałek Hubert Harasimowicz, poseł Waldemar Sługocki, przewodnicząca Sejmiku Anna Synowiec, przewodniczący klubu radnych KO w sejmiku Sławomir Kotylak, radny Tomasz Gierczak, dyrektor biura Zamiejscowego UMWL z siedzibą w Gorzowie Wlkp. i członkini zarządu powiatu strzelecko-drezdeneckiego Natalia Burdz, burmistrz Drezdenka Adam Kołwzan, p.o. dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze Marcin Ogorzałek oraz przedstawiciel wykonawcy – firmy Budimex SA – Grzegorz Jas.
Drezdenko odetchnie
– Znajdujemy się w na obiekcie mostowym – moście przez rzekę i starą Noteć w ciągu budowanej obwodnicy miasta Drezdenko, w ciągu Drogi Wojewódzkiej 160. Jest to inwestycja dofinansowana z budżetu państwa z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dla zadań obwodnicowych. Z udziałem budżetu województwa – podział tych kosztów jest 50 na 50. Budżet województwa wspólnie z dofinansowaniem gminy w wysokości 8 milionów zabezpiecza tę połowę kosztów. W tej chwili zaawansowanie robót jest na poziomie około 80 procent. Można powiedzieć, że jesteśmy na etapie finalnym. Dziękuję władzom województwa i gminy, że wspólnie zabezpieczyły te środki i że mogę dziś mówić o finiszu tej inwestycji – podkreślił Marcin Ogorzałek, p.o. dyrektora ZDW.
Marszałek województwa Sebastian Ciemnoczołowski wskazał, że obwodnica ma kluczowe znaczenie dla północnej części regionu: – Jesteśmy przy bardzo ważnej dla tej części województwa lubuskiego inwestycji. To jedno z większych przedsięwzięć drogowych w historii regionu. Dzięki niemu Drezdenko wreszcie odetchnie. Otwieramy także bezkolizyjny przejazd w kierunku Międzychodu, rozwiązując najtrudniejszy problem związany z ogromnym obciążeniem ruchem. Szczególne podziękowania należą się prof. Waldemarowi Sługockiemu, który skutecznie zabiegał o środki rządowe, bez których ta inwestycja nie mogłaby powstać. Dziękuję także przewodniczącej sejmiku Annie Synowiec, wicemarszałkowi Hubertowi Harasimowiczowi, radnym Tomaszowi Gierczakowi i Sławomirowi Kotylakowi, całemu zespołowi naszego biura na północy województwa, a także firmie Budimex, która realizuje prace przed czasem.
Przewodnicząca sejmiku Anna Synowiec zwróciła uwagę, że to właśnie sejmik od lat zabezpieczał środki na kolejne etapy tej strategicznej inwestycji: – To mieszkańcy są głównymi beneficjentami tej budowy. Od lat przeznaczaliśmy środki w budżecie województwa na kolejne etapy obwodnicy Drezdenka. Teraz realizujemy najtrudniejszy i najdroższy etap, ale inwestycja przebiega terminowo i już wkrótce znacząco poprawi komfort życia mieszkańców oraz komunikację w regionie. Dziękuję wszystkim radnym sejmiku, którzy wspierali tę inwestycję swoimi głosami w uchwałach budżetowych, a także burmistrzowi Drezdenka Adamowi Kołwzanowi za ścisłą współpracę z samorządem województwa.
Poseł Waldemar Sługocki podkreślił wyjątkową skalę inwestycji: – To największa inwestycja, jaką realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w imieniu województwa lubuskiego. Samorząd zabezpieczył aż 52 miliony złotych, do tego 8 milionów przekazała gmina Drezdenko. Nigdy wcześniej województwo nie angażowało tak dużych środków w budowę drogi. To dowód, że dobra współpraca samorządu województwa, gminy, parlamentarzystów i mieszkańców przynosi konkretne efekty. Dziękuję marszałkowi Sebastianowi Ciemnoczołowskiemu, przewodniczącej Annie Synowiec, radnym sejmiku i burmistrzowi Adamowi Kołwzanowi za determinację i zaangażowanie. Dzięki temu dziś możemy mówić o historycznym przedsięwzięciu. Firma Budimex zapowiada, że jeszcze w tym roku inwestycja zostanie oddana do użytku.
Głos zabrał także gospodarz miasta, burmistrz Adam Kołwzan: – Codziennie nie wierzę własnym oczom, że ta inwestycja doszła do skutku, bo to przecież ogromne środki dla województwa i trafiły właśnie tu, do Drezdenka. Mieszkańcy czekali na ten moment ponad 20 lat, bo wtedy powstawały pierwsze projekty. Chcę podziękować marszałkowi Sebastianowi Ciemnoczołowskiemu, posłowi Waldemarowi Sługockiemu, przewodniczącej Annie Synowiec, radnym sejmiku oraz wszystkim mieszkańcom, którzy cierpliwie wspierali tę inicjatywę przez lata.
Kierownik budowy z Budimex SA, Grzegorz Jas, dodał: – Chcemy dotrzymać słowa i skończyć tę inwestycję przed terminem. Obecnie koncentrujemy się na rondzie w miejscowości Klesno, gdzie kończymy prace ziemne i przygotowujemy się do układania nawierzchni asfaltowych. Wszyscy mieszkańcy odetchną z ulgą, kiedy obwodnica zostanie ukończona. Bardzo dziękuję władzom województwa, burmistrzowi Drezdenka i mieszkańcom za wsparcie i słowa uznania, które naprawdę motywują nasz zespół. Jesteśmy przekonani, że uda się to jeszcze w tym roku.
Krok po kroku:
ETAP I – początek obwodnicy i wyprowadzenie ruchu z centrum
W 2015 r. zrealizowano pierwszy odcinek obwodnicy Drezdenka (720 m), łączący drogi wojewódzkie nr 158 i 160. Powstały dwa ronda, przejścia dla pieszych, rowerzystów i zwierząt, a także nowa infrastruktura odwodnieniowa i oświetleniowa. Inwestycja kosztowała ok. 9 mln zł i została w 99% dofinansowana z LRPO 2007–2013.
ETAP II – dalsze połączenie dróg i poprawa bezpieczeństwa
Kolejny fragment obwodnicy (1,85 km) połączył drogi wojewódzkie nr 160 i 181. Zakres robót obejmował m.in. budowę ronda, przejść dla zwierząt, przejazdu gospodarczego, ekranów akustycznych oraz nasadzeń zieleni. Realizacja zakończyła się w 2017 r. przy koszcie ok. 21 mln zł, współfinansowanym z RPO – Lubuskie 2020.
ETAP IV – kluczowa inwestycja z mostem nad Notecią
Największy i najdroższy etap przewiduje budowę 3,56 km nowego odcinka drogi klasy G, łączącego skrzyżowania DW 156/160/164 z DW 158. Inwestycja obejmuje m.in. most i estakadę nad doliną Noteci (345 m), wiadukt kolejowy, rondo, chodniki oraz urządzenia BRD. Koszt zadania to ok. 120 mln zł, finansowany po połowie z RFRD i środków samorządowych. Prace realizuje Budimex S.A. w latach 2024–2026.