• Przejdź do treści
  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube
  • Ikona elementu - Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Ikona elementu - Skrzynka podawcza Skrzynka podawcza
Logo Lubuskie Warte zachodu

Portal Województwa Lubuskiego

  • Dla mieszkańca
    • Zdrowie
      • Aktualności
      • Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
      • Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
      • Przymus bezpośredni
      • Staże podyplomowe lekarzy
      • Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
      • Programy zdrowotne
      • Programy w zakresie ochrony zdrowia
      • Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
      • Konsultacje społeczne
      • Polub nas na FB
      • Kontakt
    • NGO
      • Aktualności
      • Otwarte konkursy ofert
      • Tryb pozakonkursowy (małe granty)
      • Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
      • Współpraca z NGO - kontakty
      • Konsultacje społeczne
      • Generator ofert
      • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
      • Nabór do KM FEL 2021-2027
    • Współpraca zagraniczna
      • Aktualności
      • Priorytety Współracy Zagranicznej
      • Partnerzy Województwa Lubuskiego
      • Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
      • Inne formy współpracy
      • Kontakt
      • Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
    • Środowisko
      • Aktualności
      • POMOC DE MINIMIS
      • BDO i opłaty produktowe
      • Dostęp do informacji o środowisku
      • Ekopłatnik
      • Opłaty za korzystanie ze środowiska
      • Rejestr informacji o środowisku
      • Środowisko BIP
      • Zużyte baterie i akumulatory
    • e-lubuskie
      • Aktualności
      • MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
      • Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
      • Lubuskie kontra Wirus
      • Lubuski e-Urząd II
      • Lubuskie e-Zdrowie
      • Park technologii kosmicznych
      • Termomodernizacja Budynku UMWL
      • Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
    • Kultura i dziedzictwo
      • Aktualności
      • Dotacje na zabytki
      • Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
      • Lubuskie Pomniki Historii
      • Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
      • Instytucje kultury
      • Strategie i Programy
      • Szlak Kościołów Drewnianych
      • Zamki, pałace i dwory
      • Nagrody Kulturalne Marszałka
      • Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
    • Sport i edukacja
      • Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
      • Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
      • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
      • Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
      • Infrastruktura boisk piłkarskich
      • Jednostki oświatowe
      • Informacje oświatowe
      • Informacje o naborach do szkół i placówek
      • Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
      • Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
      • Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
    • Turystyka
      • Aktualności
      • Enoturystyka
      • Atrakcje Lubuskie
      • Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
      • Ewidencja Obiektów Hotelarskich
      • Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
      • Kontakt
    • Rozwój Regionu
      • Aktualności
      • Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
      • Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
      • Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
      • Polityka spójności
      • Rewitalizacja
      • Szkolnictwo wyższe
      • Kontakt
    • Informacja przestrzenna i nieruchomości
      • Aktualności
      • Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
      • Geoportale lokalne
      • Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
      • Nieruchomości na sprzedaż
      • Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
      • Główny Urząd Geodezji i Kartografii
      • Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
      • Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
    • Transport i Infrastruktura
      • Publiczny Transport Zbiorowy
      • Aktualności
      • Transport Lotniczy
      • Infrastruktura Drogowa
      • Infrastruktura Energetyczna
      • Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
      • Projekt RailBLu
      • Projekt OdraVelo
    • Stypendia Marszałka
      • Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
      • Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
      • Stypendia dla studentów kierunków medycznych
      • Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
      • Stypendia sportowe
      • Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
    • Gospodarka
      • Zainwestuj w Lubuskiem
      • Zostań eksporterem
      • Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
      • Publikacje
      • Informacje o gospodarce Województwa
      • Inteligentne specjalizacje
      • Akredytacja Regionalna
      • Program Rozwoju Innowacji
      • Prezentacja Gospodarcza
    • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Poprzednie edycje
    • Lubuski Lider Biznesu
    • Promocja Województwa
      • Aktualności
      • Filmy promocyjne
      • Materiały On-Line
      • Logo i Herb Województwa
      • Patronaty Marszałka Województwa
      • Atrakcje Lubuskie
      • Lubuskie Centrum Winiarstwa
    • Zamówienia publiczne
    • Fundusze Europejskie
      • Aktualności
      • Interreg
      • Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
      • Zapytaj o Fundusze Europejskie
      • RODO w PIFE
      • Rzecznik Funduszy Europejskich
    • Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
      • Aktualności
      • Informacje o nowej inwestycji
    • Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
    • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
      • Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
      • Sprawozdawczość
      • Kontakt
  • Urząd
    • Kontakty
    • Petycje
    • Standardy ochrony małoletnich
    • System Zarządzania Jakością
    • System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  • Samorząd
    • Zarząd Województwa
    • Sejmik
      • Aktualności
      • Radni
      • Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
      • Z prac Komisji Sejmiku
      • Kompetencje Sejmiku
      • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
      • Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
      • Radni poprzednich kadencji
      • Młodzieżowy Sejmik WL
    • WRDS
      • Aktualności
      • Prezydium WRDS
      • Członkowie WRDS
      • Stanowiska
      • Uchwały
      • Opinie
      • Apele
  • Region
    • Lubuskie media
    • Parlamentarzyści
    • Rady i organy doradcze
  • Kontakt
Wyszukiwarka główna
Dla mieszkańca
Urząd
Samorząd
Region
Kontakt
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Aktualności
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
Przymus bezpośredni
Staże podyplomowe lekarzy
Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
Programy zdrowotne
Programy w zakresie ochrony zdrowia
Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
Konsultacje społeczne
Polub nas na FB
Kontakt
Aktualności
Otwarte konkursy ofert
Tryb pozakonkursowy (małe granty)
Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
Współpraca z NGO - kontakty
Konsultacje społeczne
Generator ofert
Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
Nabór do KM FEL 2021-2027
Aktualności
Priorytety Współracy Zagranicznej
Partnerzy Województwa Lubuskiego
Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
Inne formy współpracy
Kontakt
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Aktualności
POMOC DE MINIMIS
BDO i opłaty produktowe
Dostęp do informacji o środowisku
Ekopłatnik
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Rejestr informacji o środowisku
Środowisko BIP
Zużyte baterie i akumulatory
Aktualności
MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
Lubuskie kontra Wirus
Lubuski e-Urząd II
Lubuskie e-Zdrowie
Park technologii kosmicznych
Termomodernizacja Budynku UMWL
Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
Aktualności
Dotacje na zabytki
Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
Lubuskie Pomniki Historii
Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
Instytucje kultury
Strategie i Programy
Szlak Kościołów Drewnianych
Zamki, pałace i dwory
Nagrody Kulturalne Marszałka
Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
Infrastruktura boisk piłkarskich
Jednostki oświatowe
Informacje oświatowe
Informacje o naborach do szkół i placówek
Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
Aktualności
Enoturystyka
Atrakcje Lubuskie
Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
Ewidencja Obiektów Hotelarskich
Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
Kontakt
Aktualności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
Polityka spójności
Rewitalizacja
Szkolnictwo wyższe
Kontakt
Aktualności
Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
Geoportale lokalne
Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
Nieruchomości na sprzedaż
Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
Publiczny Transport Zbiorowy
Aktualności
Transport Lotniczy
Infrastruktura Drogowa
Infrastruktura Energetyczna
Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Projekt RailBLu
Projekt OdraVelo
Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
Stypendia dla studentów kierunków medycznych
Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
Stypendia sportowe
Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
Zainwestuj w Lubuskiem
Zostań eksporterem
Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
Publikacje
Informacje o gospodarce Województwa
Inteligentne specjalizacje
Akredytacja Regionalna
Program Rozwoju Innowacji
Prezentacja Gospodarcza
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Poprzednie edycje
Aktualności
Filmy promocyjne
Materiały On-Line
Logo i Herb Województwa
Patronaty Marszałka Województwa
Atrakcje Lubuskie
Lubuskie Centrum Winiarstwa
Aktualności
Interreg
Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
Zapytaj o Fundusze Europejskie
RODO w PIFE
Rzecznik Funduszy Europejskich
Aktualności
Informacje o nowej inwestycji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
Sprawozdawczość
Kontakt
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Aktualności
Radni
Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
Z prac Komisji Sejmiku
Kompetencje Sejmiku
Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
Radni poprzednich kadencji
Młodzieżowy Sejmik WL
Aktualności
Prezydium WRDS
Członkowie WRDS
Stanowiska
Uchwały
Opinie
Apele
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Wyszukiwarka mobilna
  • Strona główna
  • Dla mieszkańca
  • Transport i Infrastruktura
  • Transport i Infrastruktura
  • Samorząd województwa dokłada...
17 lutego 2023

Samorząd województwa dokłada po równo do kolei w regionie. Z wielu zadań wyręcza rząd

Katarzyna Kozińska

Autor

17 lutego 2023 r. Konferencja prasowa w Biurze Zamiejscowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego z siedzibą w Gorzowie Wlkp.
Fot: LCI

Udostępnij

X.com Facebook.com LinkedIn.com Pinterest.com

- Nakłady samorządu województwa na przewozy regionalne to w tym roku 120 mln zł. Rozumiemy konieczność rozwijania transportu publicznego – podkreśla Marcin Jabłoński, członek Zarządu Województwa Lubuskiego.

Co z linią 203? Jakie są plany jej modernizacji? Po której stronie jest teraz piłeczka? Ile samorząd dokłada do kolei w regionie i na co idą te pieniądze? O to pytali dziennikarze podczas konferencji prasowej, która odbyła się w piątek, 17 lutego 2023 r. w Biurze Zamiejscowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego z siedzibą w Gorzowie Wlkp. Na pytania odpowiadali: Marcin Jabłoński – Członek Zarządu Województwa Lubuskiego, Piotr Tykwiński – Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL, Krystyna Sibińska – Poseł na Sejm RP, a o komunikacyjnych frustracjach młodych mówiła Natalia Łotocka ze Stowarzyszenie Młodzi Demokraci.

Koszty rosną

Nakłady na samo dofinansowanie połączeń kolejowych rosną z roku na rok tj. z 42,6 mln zł w roku 2017 do ponad 80 mln zł w roku 2022 i 117 mln zł w roku 2023. Jest to dotacja dla spółki POLREGIO wykonującej przewozy na zlecenie samorządu województwa. Aż 23,2 mln zł samorząd dołoży do przeglądów i napraw okresowych taboru kolejowego. Zwiększono liczbę regularnych połączeń.

Albo dofinansowanie rządowe albo… zwrot unijnych środków

– Cieszę się, że spotykamy się w Gorzowie, by wyjaśnić państwu sporne kwestie i podawać wiarygodne i rzetelne informacji. Tym razem ws. połączeń kolejowych. Samorząd wojewódzki jest tylko organizatorem przewozów, a nie właścicielem i zarządcą infrastruktury kolejowej. Z tego względu jesteśmy skazani na oczekiwanie, jeśli chodzi o sprawność realizowanych przedsięwzięć i zadań w tym zakresie przez władze rządowe. Dotyczy to również elektryfikacji linii 203, gdzie opracowanie dokumentacji kosztowało 6,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego - ze środków unijnych. Mam nadzieję, że rząd podejmie te inwestycje. Inaczej stanie w obliczu zagrożenia zwrotu tych nakładów, takie są zasady finansowania projektów ze środków Unii Europejskiej. My nie czekamy na to, robimy swoje. Podwoiliśmy liczbę przewożonych pasażerów w stosunku do 2021 r., nakłady samorządu województwa na przewozy regionalne to w tym roku 120 mln, kolejne 20 mln to naprawy szynobusów. To również prawie trzykrotny wzrost do środków z roku 2017 i 2018 gdzie było to niespełna 50 mln zł. To są fakty, naprawdę robimy wszystko, żeby spełniać oczekiwania mieszkańców. Rozumiemy zmiany klimatyczne i konieczność rozwijania transportu publicznego, ale do tego potrzebni są partnerzy po stronie spółek takich, jak POLREGIO, jak również wsparcie z budżetu państwa. My dokładamy w ramach programu Kolej plus na inwestycje rządowe 15% jak w przypadku Lubska i gotowi jesteśmy dołożyć 15% na wartą ponad 300 mln inwestycję dotyczącą Gorzowa. Czekamy na zaakceptowanie tego projektu, bo jest na liście rezerwowej. Pokazujemy czyny i fakty, że transport kolejowy jest dla nas bardzo ważny. Rozumiemy oczekiwania mieszkańców, próbujemy im sprostać, lecz sami nie jesteśmy w stanie. Muszą stanąć po naszej stronie partnerzy z POLREGIO, rząd i spółki kolejowe – mówi Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa lubuskiego.

Członek zarządu województwa lubuskiego odpowiadał także na pytania, ile kar naliczył samorząd przewoźnikowi za niedogodności w związku z przewozami. Ta kwota to ponad 7 mln zł.

Bijemy rekordy

– Chcę zwrócić uwagę na zestawienie cyfr. One czasami są nudne, ale mogą bardzo dużo pokazać. Jeżeli rząd Polski mówi: zrealizujmy program Kolej plus i prosi o dołożenie 15% na infrastrukturę - to brzmi pięknie w liczbach. Ale jeśli projekt jest wart 300 mln, to my musimy dołożyć 50 mln. Skoro zadaniem województwa jest organizacja połączeń, to za 50 mln wolimy przewieźć mieszkańców do Poznania, Berlina czy w stronę Kostrzyna czy Krzyża, albo stworzyć nowe połączenia z Zieloną Górą. To obowiązkiem państwa jest wybudowanie infrastruktury, po której marszałek zorganizuje połączenia kolejowe. Tymczasem to wszystko przerzucone jest na nasze barki. My to robimy, bo jest taka konieczność i nie uchylamy się od tego zadania – tłumaczy Piotr Tykwiński, zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL. - Jakie są efekty? Przewieźliśmy w roku 2022 rekordową liczbę pasażerów. 3 280 000 - tyle osób skorzystało z połączeń organizowanych przez samorząd województwa lubuskiego. W porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy skorzystało 1 600 000 osób, to absolutny rekord, a w porównaniu z czasami przed pandemią to 500 000 ludzi więcej. Nasza praca daje efekty, jednakże jesteśmy dalecy, aby uciekać od odpowiedzialności za niedociągnięcia. Staramy się i widać, że Lubuszanie korzystają coraz chętniej z kolei – mówi P. Tykwiński.

Interwencje na razie bez echa

- Napisałam bardzo dużo interpelacji dotyczących modernizacji kolei, połączeń i rewitalizacji. To wszystko jest niezwykle ważne i wynika z interwencji mieszkańców. W ostatnim czasie coraz więcej interwencji dotyczy spóźnień, odwoływania pociągów, braku komunikacji zastępczej. W związku z tym wystosowałam oddzielnie pismo do prezesa POLREGIO, ale również poprosiłam podczas Komisji Infrastruktury przedstawicieli Urzędu Transportu Kolejowego o przeprowadzenie kontroli i weryfikację tego, co się dzieje na linii kolejowej 203. Mieszkańcy Drezdenka, Starego Kurowa, Santoka, Witnicy , Bogdańca, Kostrzyna zgłaszają problemy, podobnie mieszkańcy Gorzowa i Zbąszynka korzystający z linii 367. Połączenia te, które nawet istnieją, są niedostosowane do godzin rozpoczęcia pracy czy nauki oraz do tego, żeby ludzie bezpiecznie i o normalnych godzinach podróżowali. Mam nadzieję, że te interwencje przyniosą skutek – mówi Krystyna Sibińska, Poseł na Sejm RP.

Natalia Łotocka ze Stowarzyszenia Młodzi Demokraci podkreśla, że mieszkańcy Gorzowa są wykluczeni komunikacyjnie. - Nie możemy się nigdzie dostać. Problemem jest, żeby pojechać na jakiekolwiek wydarzenia, uroczystości czy imprezy z Gorzowa do okolicznych miejscowości. Żeby do pracy czy szkoły dojechać w normalnych godzinach - to się nie da. Albo opóźnienia, albo odwołania pociągów i brak komunikacji zastępczej. Studiuję w Poznaniu. Pociąg o 20:50 do Gorzowa jest zawsze spóźniony. Jako stowarzyszenie staramy się nagłaśniać nasze problemy z transportem, zwracamy się do posłów o pomoc, zbieramy podpisy pod petycjami – mówi N. Łotocka.

Dane mówią same za siebie

Ze wzrostem dotacji dla operatora POLREGIO zwiększana jest liczba pociągów objętych umową z Województwem Lubuskim. Od grudnia 2021 roku zwiększono liczbę połączeń regionalnych na odcinku Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż i Gorzów Wlkp. – Zbąszynek. W sumie na odcinku Kostrzyn – Gorzów Wlkp. w dni robocze kursuje aż 14 par pociągów, a na odcinku Gorzów Wlkp. – Krzyż - 12 par pociągów. Z Gorzowa Wlkp. do Zbąszynka kursuje 7 par pociągów, w tym część po zakończeniu remontu linii pojedzie ponownie do Zielonej Góry.

Do obsługi trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań samorząd przeznaczył najnowszy tabor kolejowy, w tym dwa trójczłonowe zespoły trakcyjne produkcji NEWAG SA, które zakupiliśmy w 2020 roku za ponad 43 mln zł, przy 85-procentowym dofinasowaniu UE w ramach RPO – Lubuskie 2020.

Obecnie trwają prace nad uruchomieniem sezonowych połączeń z Gorzowa Wlkp. do Pszczewa.

Budowa i utrzymanie linii kolejowych, po których kursują pociągi organizowane przez Marszałka Województwa to zadanie Państwa. Liniami kolejowymi zarządza państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która otrzymuje środki finansowe na utrzymywanie linii kolejowych, jak również jest beneficjentem środków unijnych przeznaczonych na modernizację infrastruktury. Tak jest również w przypadku Regionalnego Programu Operacyjnego, w ramach którego PKP PLK SA otrzymała w bieżącej perspektywie dofinansowanie na własne projekty. Z RPO Lubuskie 2020 dofinansowano m.in. kwotą 4,4 mln zł wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji linii nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. Opracowana dokumentacja jest konieczna do realizacji przez PKP PLK SA prac inwestycyjnych na linii ze środków centralnych. Na rozpoczęcie tych prac samorząd województwa czeka z niecierpliwością i jest gotowy z dokumentacją.

Sytuację zmienił jednak rządowy Program Kolej+, w którym samorządy mogły zawnioskować o inwestycje na wskazanych przez siebie liniach pod warunkiem zapewnienia 15% wkładu własnego. W ten sposób finansowanie dokumentacji studialnej i projektowej dla budowy i modernizacji linii kolejowych, a nawet części fizycznych robót przerzucono na barki samorządów. Opracowanie tej dokumentacji nie daje jednak gwarancji dalszej realizacji projektów. Należy zwrócić uwagę, że te 15% wkładu przy wielomilionowych projektach kolejowych generuje kwoty rzędu dziesiątek milionów złotych, co przy ograniczonych budżetach jest nie do udźwignięcia dla samorządów.

Choć program Kolej+ jest adresowany do samorządów każdego szczebla, w naszym regionie jedynie Samorząd Województwa Lubuskiego złożył wnioski do tego Programu, a siedem naszych propozycji projektów spełniło jego kryteria i cele oraz zakwalifikowano je do II etapu naboru.

Z uwagi na spodziewany bardzo duży koszt realizacji (ponad 1 mld zł) oraz rezygnację Województwa Zachodniopomorskiego odstąpiono jedynie od dalszego procedowania projektu obejmującego odbudowę linii nr 415 na odcinku Gorzów Wlkp. – Myślibórz.

Dla pozostałych projektów przeprowadzono rozmowy ze wszystkimi samorządami z poziomu miast i powiatów, którzy są potencjalnymi beneficjentami projektów Kolej+. Rozmowy prowadzono w kierunku uzyskania deklaracji finansowego wsparcia w realizacji Studium Planistyczno-Prognostycznego na poziomie 50% kosztów, a także dalszego wsparcia na tym samym poziomie w przypadku realizacji projektów na dalszym etapie. Konsensus wśród samorządów uzyskano dla dwóch projektów obejmujących połączenia Zielona Góra – Lubsko oraz Gorzów Wlkp. – Międzychód.

Mając powyższe na uwadze Zarząd Województwa Lubuskiego zdecydował o dalszej realizacji projektu obejmującego odcinek Międzychód – Skwierzyna, który we współpracy z Wielkopolską obejmie odtworzenie korytarza transportowego Gorzów Wielkopolski – Międzychód – Poznań, a także możliwość rozszerzenia tego połączenia o odcinek miejski na terenie Gorzowa Wlkp. w kierunku Strefy Ekonomicznej. Ponadto do dalszej realizacji przyjęto projekt rewitalizacji linii nr 275 do Lubska.

25 kwietnia 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że projekt dotyczący Lubska o wartości ok. 66 mln zł został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach programu Kolej+, natomiast projekt pn. „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód”, o wartości ponad 328 mln z, został umieszczony na liście rezerwowej tego programu. A jego realizacja uzależniona będzie od dostępnej alokacji finansowej.

Pobierz PDF
Kategoria: Transport i Infrastruktura
  • Poprzedni wpis Droga w Bobrowicach w gminie Szprotawa - otwarta!
  • Następny wpis Kolej Plus w Lubuskiem: będą bezpośrednie pociągi z Zielonej Góry do Lubska

Galeria zdjęć

  • 17 lutego 2023 r. Konferencja prasowa w Biurze Zamiejscowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego z siedzibą w Gorzowie Wlkp.

Powiązane wiadomości

  • 19 kwietnia 2023 r. na konferencji prasowej w Biurze Zamiejscowym UMWL w Gorzowie Wlkp. członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński poinformował o gotowości realizacji kolejowego projektu we współpracy z samorządami
    Transport i Infrastruktura
    19.04.2023
    Urząd Marszałkowski gotowy na realizację projektu linii Skwierzyna...
  • Szynobus wjeżdża na dworzec PKP w Zielonej Górze
    Transport i Infrastruktura
    10.03.2023
    Nareszcie! Modernizacja linii kolejowej na odcinku Zbąszynek...
  • Dworzec kolejowy w Zielonej Górze
    Transport i Infrastruktura
    28.02.2023
    Koniec remontu linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek i udręki...
  • Transport i Infrastruktura
    8.02.2023
    Remont linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek ze 112 mln unijnego...
  • Transport i Infrastruktura
    7.10.2022
    Dodatkowe środki na zakończenie modernizacji linii nr 358 na...
  • W czwartek, 31 marca 2022 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze podpisano aneks do umowy na modernizację linii kolejowej nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk
    Transport i Infrastruktura
    31.03.2022
    Aż 111 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego...

Zobacz również

  • Transport i Infrastruktura
    8.02.2023
    Remont linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek ze 112 mln unijnego...
    Dobiega końca remont linii kolejowej na odcinku Czerwieńsk – Zbąszynek. Lubuski samorząd dofinansował...
  • Delegacja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego spotkała się w czwartek, 9 lutego 2023 r. z przedstawicielami Portu Lotniczego Berlin Brandenburg – BER
    Transport i Infrastruktura
    9.02.2023
    Lubuskie z wizytą na berlińskim Lotnisku BER
    Członek Zarządu Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński rozmawiał w Berlinie o rozwoju komunikacji i...
Zobacz więcej

Dodatkowe informacje

Logo Lubuskie Warte zachodu

Adres:

Województwo Lubuskie - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

ul. Podgórna 7

65-057 Zielona Góra

  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube

Kontakt:

tel.: +48 68 456 52 00

fax: +48 68 456 52 96

kancelaria.ogolna@lubuskie.pl

e-Doręczenia: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31

Godziny otwarcia urzędu:

pn-pt: 7:30 - 15:30

W imieniu Zarządu i Marszałka interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Województwa w każdą środę w godzinach 8.30-16.30, po uprzednim umówieniu się.
Tel. +48 68 456 55 00

Dane:


NIP: 973-05-90-332

REGON: 970770089

TERYT: 0862011 16742

Dla mieszkańca
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Urząd
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Samorząd
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Region
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • Zasady bezpieczeństwa w Internecie
  • ePuap UMWL
  • Formularz kontaktowy
© Copyright Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Realizacja: IDcom.pl