Kolej: Inwestujemy w nowe pociągi

Pobierz PDF
Pociąg typu Impuls stojący na torach.
Inwestycje kolejowe, to jeden z priorytetów samorządu województwa. Od lat sukcesywnie realizowanych jest wiele działań dla poprawy komfortu podróżowania Lubuszan. Przykład, to nowy tabor.
Nowe pojazdy szynowe na lubuskich torach

Jakość i komfort podróżowania koleją w naszym regionie stale i systematycznie ulega poprawie. Zakupione przez Województwo Lubuskie trójczłonowe zespoły trakcyjne z napędem spalinowym typu 36WEhd z rodziny "Impuls 2" są jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w Polsce. Osiągają prędkość maksymalną 120 km/h, a na pokład zabierają 330 pasażerów. Pojazdy wyposażono w audiowizualny system informacji pasażerskiej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, a także gniazda USB oraz 230V do ładowania mobilnych urządzeń elektronicznych.

Dla bezpieczeństwa pasażerów składy wyposażono w monitoring oraz tzw. interkom, umożliwiający nawiązanie połączenia głosowego z maszynistą. Komfort podróży zapewniają również wygodne fotele z rozkładanymi stolikami, klimatyzacja oraz przestronna toaleta z przewijakiem dla niemowląt. Składy dostosowano do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także wyodrębniono w nich miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych i inwalidzkich.

Pojazdy zakupiono w ramach realizowanego przez Województwo Lubuskie projektu pn. "Zakup pasażerskich pojazdów kolejowych" Regionalnego Programu Operacyjnego  - Lubuskie 2020. Zakup uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej. Wartość całego projektu to 43 mln zł, w tym dofinansowanie unijne 35 mln zł. Wartość jednego pojazdu to 21,5 mln zł. Pociągi zostały włączone do obsługi regularnych połączeń od nowego rozkładu jazdy pociągów, tj. od 13 grudnia 2021 r. i kursują na linii Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż - Poznań Gł. Obsługują m.in. popularne wśród mieszkańców północnej części naszego województwa pociągi "Kłodawka", "Wilda" oraz "Ujście Warty".

Działamy konsekwentnie

Województwo Lubuskie konsekwentnie poprawia jakość regionalnego transportu kolejowego m.in. poprzez zakup nowych pojazdów, których mamy już 23 sztuki: 20 z napędem spalinowym i 3 - z elektrycznym. Łączna wartość dotychczasowych inwestycji to blisko 228 mln zł. Wszystkie pojazdy udostępniane są Lubuskiemu Zakładowi spółki POLREGIO, który realizuje na nasze zlecenie regionalne połączenia kolejowe. W ubiegłym roku na dofinansowanie połączeń kolejowych zapisano w budżecie Województwa Lubuskiego kwotę ponad 55,5 mln zł, a na 2021 rok - blisko 73,2 mln zł, z uwzględnieniem m.in. dalszego rozwoju oferty przewozowej dla mieszkańców naszego województwa.

Rozwój oferty przewozowej zapewnia wieloletnia umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o zawarciu umowy ze spółką POLREGIO na okres 10 lat, co zapewnia stabilną sytuację w funkcjonowaniu kolejowego transportu publicznego. W umowie uzgodniono, oprócz wzrostu liczby uruchamianych pociągów, również m.in. inwestycje przewoźnika w zakresie zakupu i modernizacji taboru kolejowego, obejmujące zakup trzech nowych dwutrakcyjnych pojazdów w latach 2021-2023, zakup czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2023-2024 oraz sześciu w latach 2029-2030, a także modernizację sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2021-2022. Wynegocjowano ponadto inwestycje w zaplecza techniczne, w tym kompleksową odbudowę punktu utrzymania taboru w Żaganiu oraz rozbudowę punktu utrzymania taboru w Rzepinie.

Nowa umowa przewiduje nie tylko wprowadzenie do ruchu nowego taboru kolejowego, ale także rozwój oferty przewozowej. W nowym rozkładzie jazdy pociągów, który obowiązuje od 13 grudnia 2021 r., istotnie zwiększyła się liczba uruchamianych pociągów. Praca eksploatacyjna została zwiększona w odniesieniu do planu z 2020 roku o 200 tys. „pociągokilometrów”, a w odniesieniu do roku 2011 - o ponad 1,6 mln „pociągokilometrów”. Więcej pociągów pojawiło się na liniach Kostrzyn - Gorzów Wlkp. - Krzyż, Zielona Góra Gł. - Żary - Żagań (Małomice), Żagań - Tuplice – Forst (Lausitz), Rzepin - Zbąszynek oraz Zielona Góra Gł. - Wrocław Gł.

Zobacz również