
Rozpatrując petycję: NIE dla SMOGU – TAK dla WĘGLA, złożoną przez Izbę Gospodarczą Sprzedawców Polskiego Węgla z Katowic dotyczącą:
1) skutecznego egzekwowania zakazu spalania śmieci na terenie województw, jak również podjęcia we wszystkich województwach działań edukacyjnych, szkoleniowych i informacyjnych na temat zakazu spalania śmieci;
2) podjęcia przez wszystkie sejmiki wojewódzkie wspólnych działań i prac, celem ujednolicenia przez wszystkie województwa zarówno uchwalonych jak i planowanych uchwał antysmogowych, zgodnie z przedstawionymi postulatami w punkcie 2 lit. a-g) petycji;
3) podjęcia we wszystkich województwach działań edukacyjnych, szkoleniowych i informacyjnych na temat prawidłowej obsługi i utrzymania domowych instalacji grzewczych, stosowania ekologicznych i nowoczesnych technik palenia węglem i drewnem, postanawia się nie uwzględniać zawartego w petycji żądania podjęcia przez Sejmik Województwa Lubuskiego wraz z innymi sejmikami województw wspólnych działań i prac celem przyjęcia jednolitej uchwały antysmogowej.
23 listopada 2017 r. do Sejmiku Województwa Lubuskiego wpłynęła petycja: NIE dla SMOGU – TAK dla WĘGLA, Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla, w której wnoszący żąda: skutecznego egzekwowania zakazu spalania śmieci na terenie województw, jak również podjęcia we wszystkich województwach działań edukacyjnych, szkoleniowych i informacyjnych na temat zakazu spalania śmieci; podjęcia przez wszystkie sejmiki wojewódzkie wspólnych działań i prac, celem ujednolicenia przez wszystkie województwa zarówno uchwalonych jak i planowanych uchwał antysmogowych, podjęcia we wszystkich województwach działań edukacyjnych, szkoleniowych i informacyjnych na temat prawidłowej obsługi i utrzymania domowych instalacji grzewczych, stosowania ekologicznych i nowoczesnych technik palenia węglem i drewnem.
Zakaz spalania odpadów wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r., poz. 21 ze zm.). Sejmik województwa nie jest organem właściwym do egzekwowania zakazu spalania odpadów przez osoby fizyczne poza instalacją do tego przystosowaną. W uchwalonych przez Sejmik Województwa Lubuskiego programach ochrony powietrza, które stanowią akty prawa miejscowego, wskazuje się na potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych, szkoleniowych i informacyjnych mających na celu uświadamianie społeczeństwa w zakresie szkodliwości spalania odpadów w paleniskach domowych.
Art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017r., poz. 519 ze zm.) umożliwia sejmikom województw wprowadzanie ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w drodze aktów prawa miejscowego. Przepis ten daje możliwość sejmikom przyjmowanie uchwał antysmogowych z zachowaniem odrębności zapisów, wynikających ze stanu jakości powietrza oraz z uwarunkowań społecznych i gospodarczych, które mają wpływ na jakość powietrza w regionie, jednak przy zachowaniu zakresu uchwały, określonego w art. 96 ust. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska. Dlatego też ujednolicenie zapisów uchwał antysmogowych we wszystkich województwach jest niemożliwe.
Obecnie Zarząd Województwa Lubuskiego, zgodnie z uchwałą z 14 listopada 2017r. przystąpił do opracowania projektów uchwał Sejmiku Województwa Lubuskiego w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa lubuskiego ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.