
- W czasie misji gospodarczej do Barcelony miałem okazję spotkać się z kilkunastoma firmami. Większość z nich działała w obszarze wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa. Nawiązałem bardzo ciekawy kontakt z producentem lodówek z Włoch, który do tej pory nie sprzedawał swoich produktów w Polsce. Zapowiada się ciekawa współpraca - mówi Adam Agacki, dyrektor handlowy firmy Iglotechnik. - Ponadto bardzo interesującym obszarem moich spotkań i rozmów była dystrybucja innowacji firmy Iglotechnik na terenie Hiszpanii. Moja propozycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony hiszpańskich firm - dodaje.
- Rewelacja, zaskoczyło mnie zainteresowanie drugiej strony, są chętni do współpracy – mówi z kolei Tomasz Minkiewicz z Farm Market. Przedsiębiorca zainteresowany był pozyskaniem nowych kontaktów i nowych produktów z branży rolno-spożywczej nieoferowanych na polskim rynku. - Znalazłem to, czego szukałem. Spotkania były bardzo owocne, w samej Murcji miałem ich 13 – wyjaśnia. Tomasz Minkiewicz odwiedził także przedsiębiorstwo HortoFortini Espana, gdzie obok rozmów biznesowych miał możliwość zapoznania się z technologią produkcji. - Podczas wizytacji miałem przyjemność zobaczyć proces obróbki selera naciowego, od przygotowania pola do uprawy, poprzez cięcie przy użyciu wody i pakowanie, kończąc na przygotowaniu do wysyłki. Ten produkt należy do kilku, które chcę ściągać do Polski – wyjaśnił.
Podczas misji nie tylko istniała możliwość sprzedaży bądź kupna produktów hiszpańskich, ale również nawiązania współpracy z instytutami promującymi i wdrażającymi innowacyjne rozwiązania. Szczególnie interesujące wydały się Hiszpanom rozwiązania z obszaru oszczędzania energii i wody. Zainteresowanie wzbudziło rozwiązanie firmy Iglotechnik, która wraz z Centrum Energetyki Odnawialnej opracowuje moduł do zasilania urządzeń w energię z fotowoltaiki oraz w wodę z deszczówki. Hiszpanie zaprosili firmę do zaprezentowania urządzenia przedsiębiorcom zarówno w Madrycie jak i w Barcelonie.
Lubuscy przedsiębiorcy obok programu informacyjnego o rynku hiszpańskim, uczestniczyli w spotkaniach z instytucjami hiszpańskimi wspierającymi przedsiębiorczość oraz dedykowanych spotkaniach b2b organizowanych przez Polsko - Hiszpańską Izbą Gospodarczą (PHIG). - Cieszę się bardzo, że PHIG mogła uczestniczyć w przygotowaniu misji biznesowej firm z lubuskiego do Hiszpanii – podkreślała Zuzanna Gołębiewska - Dyrektor Izby. - Główną część wyjazdu stanowiły bezpośrednie spotkania biznesowe. W proces przygotowania spotkań czynnie były zaangażowane lubuskie firmy, które dokładnie określiły profil pożądanego kontrahenta. Dzięki temu mogliśmy zapewnić dużą frekwencję firm hiszpańskich zainteresowanych nawiązaniem kontaktów – dodała.
W doborze kierunku ważnym aspektem było odpowiednie dopasowanie regionów, tak aby odpowiadały sobie wielkością i potencjałem gospodarczym.
Ponadto w przypadku województwa lubuskiego i Murcji zapowiedziano stworzenie grupy roboczrj, której zadaniem będzie kontynuacja i rozszerzenie nawiązanej współpracy. Takie instytucjonalne kontakty są bardzo ważne dla wprowadzania polskich firm na rynki zagraniczne.
Wartością dodaną był udział w międzynarodowych targach Alimentaria 2018 w Barcelonie, które należą do najważniejszych targów żywnościowych i hotelarskich na świecie. Alimentaria w liczbach: 4500 wystawców z 70 krajów, 150 000 odwiedzających, z czego 30% pochodziło ze 157 krajów.
Informacja: Departament Przedsiębiorczości i Strategii Marki UMWL