W rozmowach uczestniczyli także ze strony Lubuskiego wicemarszałek Romuald Gawlik, członek zarządu Alicja Makarska, a ze strony delegacji Landu Brandenburgia - Kathrin Schneider minister infrastruktury i planowania przestrzennego, Stefan Ludwig minister sprawiedliwości, Europy i konsumentów, Jörg Vogelsänger minister rozwoju obszarów wiejskich, środowiska i rolnictwa, dr Martina Münch minister nauki, badań i kultury, Karl-Heinz Schröter minister spraw wewnętrznych Landu Brandenburgia oraz Martin Gorholt pełnomocnik ds. współpracy zagranicznej.
Gospodarzem spotkania był burmistrz Guben Fred Mahro, który niedawno wygrał kolejne wybory lokalne na burmistrza. Podkreślił on znaczenie 20 rocznicy wspólnej oczyszczalni ścieków dla miast Gubin i Guben, która stanowi przykład wspólnej udanej inwestycji obu miast. – Niebawem, w czerwcu tego roku uruchomimy wspólną linię autobusową dla obu miast – poinformował burmistrz Mahro. – Ruszyliśmy też z modernizacją naszego dworca kolejowego, a razem z partnerami z Polski chcemy promować ten dworzec, żeby służył on nie tylko transportowi towarowemu, ale także pasażerskiemu.
Ten temat podchwyciła członek zarządu Alicja Makarska, która przypomniała, że w przypadku zwiększenia oferty przewozów kolejowych finansowanych z budżetu samorządu województwa, wśród linii przewidzianych do reaktywacji jest odcinek Czerwieńsk – Guben. – Dlatego jesteśmy jak najbardziej zainteresowaniem promowaniem stacji kolejowej Guben. Dworzec w Gubinie jest bowiem w nienajlepszym stanie, a ponadto jest zlokalizowany na peryferiach miasta – podkreśliła. - Chcemy korzystać z dworca w Guben.
Znaczenie wspólnych przedsięwzięć obu miast – polskiego Gubina i niemieckiego Guben – podkreślał premier Woidke. – Guben jako „podwójne miasto” ma szczególne znaczenie, z uwagi na dobre wieloletnie doświadczenia w zrastaniu się obu miast – powiedział premier Brandenburgii. – Po obu stronach granicy są te same interesy i te same oczekiwania mieszkańców. Tylko działając ponad granicami jesteśmy w stanie rozwiązywać wspólne problemy naszych mieszkańców.
Premier Woidke podziękował stronie lubuskiej za wieloletnie zaufanie i dotychczasową współpracę na wysokim poziomie merytorycznym. Również Tadeusz Jędrzejczak podziękował stronie niemieckiej za owocną współpracę. – Nasza współpraca jest modelowa, projekt wspólnej transgranicznej komunikacji autobusowej otrzymał dofinansowanie na Komitecie Monitorującym w ramach Interregu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszej współpracy w ramach Interregu, a transgraniczne inwestycje po stronie polskiej odbywają się wzorcowo – podkreślił T. Jędrzejczak.
Podczas spotkania rozmawiano o połączeniach kolejowych obu lubuskich stolic z Berlinem. W marcu 2016 roku uruchomiono długo oczekiwane, zarówno przez mieszkańców Lubuskiego jak również Brandenburgii, bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Gorzowem Wlkp. a Berlinem. Połączenie udało się uruchomić we współpracy polskiego i niemieckiego operatora (PR i NEB) a także organizatorów po obu stronach granicy (UMWL i VBB). Pociąg do Berlina odjeżdża w dniu robocze we wczesnych godzinach porannych i wraca po południu, gdyż na takie połączenie było największe zapotrzebowanie po polskiej stronie. Z punktu widzenia całego regionu niezwykle istotna jest kwestia połączenia obu stolic województwa z Berlinem, dlatego w kwietniu 2016 r. uruchomiono pociąg z Zielonej Góry do Berlina. W tym przypadku wydłużono kurs istniejącego pociągu Zielona Góra - Frankfurt nad Odrą do stacji Berlin Lichtenberg. Finansowanie dodatkowego kursu na terenie Niemiec zapewniła Brandenburgia. Z uwagi na konieczność dzierżawy pojazdu od DB Regio połączenie jest relatywnie drogie w utrzymaniu dla obu stron i w dotychczasowej formie mało efektywne. Istnieje jednak możliwość wjazdu do Frankfurtu nad Odrą lubuskimi pojazdami "Link", które w grudniu 2015 roku miały uzyskać niemiecką homologację. Choć wykonawca nie wywiązał się z obowiązku zapewnienia niemieckiej homologacji, to pojazdy są wyposażone w systemy bezpieczeństwa wymagane w Niemczech. Zgodnie z Miejscowym Porozumieniem Granicznym posiadanie takiego systemu przez pojazd, wystarczy do wjazdu na stację Frankfurt (Oder). Z tego względu, w uzgodnieniu z VBB, w przyszłym rozkładzie jazdy 2018/2019 postanowiono zrezygnować z dzierżawy pojazdu od DB Regio i wprowadzić zamiast tego więcej połączeń na trasie Zielona Góra - Frankfurt (Oder) przy zachowaniu promocyjnej taryfy dla podróżujących do Berlina. Dodatkowo trwają rozmowy nad możliwością wykorzystania pojazdu NEB z homologacją polsko-niemiecką do prowadzenia weekendowego kursu relacji Berlin Lichtenberg - Zielona Góra - Wrocław z czasem przejazdu poniżej 4 godziny. Ponadto, od przyszłego rozkładu jazdy PKP Intercity uruchomi bezpośredni pociąg relacji Berlin - Zielona Góra - Wrocław - Budapeszt/Wiedeń.
Kolejnym kolejowym tematem podczas spotkania było połączenie Wrocław - Żary - Forst - Cottbus – Berlin. W uzgodnieniu z VBB i województwem dolnośląskim zoptymalizowano połączenia na tej trasie, przez co w przyszłym rozkładzie jazdy 2018/2019 kursować będą w weekendy dwie pary pociągów bezpośrednich w relacji Wrocław - Żary - Forst. Połączenie użyteczności publicznej stanowić będzie tanią alternatywę dla podróży na trasie Wrocław - Berlin z przesiadką w Forst i Cottbus, w tym również dla mieszkańców południa województwa lubuskiego.
Rozmawiano też o elektryfikacji linii Piła - Krzyż - Kostrzyn - Berlin Lichtenberg. Decyzja PKP PLK SA o rozpoczęciu przygotowań projektu elektryfikacji polskiego odcinka tej historycznej linii prowadzącej do Berlina, zwiększa szanse na podjęcie takich samych decyzji po stronie niemieckiej. Elektryfikacja odcinka Kostrzyn – Berlin Lichtenberg, wydaje się bowiem nieodzowna w sytuacji, gdy zelektryfikowany miałby zostać odcinek znajdujący się w obecnych granicach Polski. Elektryfikacja całego odcinka Piła – Krzyż – Kostrzyn – Berlin Lichtenberg w większym stopniu wpłynęłaby na usprawnienie przewozów międzynarodowych.
Jak poinformował Tadeusz Jędrzejczak na wspólnej konferencji prasowej z premierem Woidke, na 11 czerwca uzgodniono termin roboczego „szczytu kolejowego”, na którym transgraniczne tematy kolejowe, będą szczegółowo omówione.
Podczas spotkania poruszono też tematy wzajemnego informowania się o zdarzeniach zagrażających środowisku, które mogłyby mieć wpływ na stan środowiska w sąsiednim kraju, a także o opiece zdrowotnej obywateli. Burmistrz Mahro podkreślił, że granica nie powinna być tutaj przeszkodą. – Wiemy, że po stronie polskiej szpital został zamknięty, stąd też coraz więcej obywateli polskich chce korzystać ze służby zdrowia i ze szpitala w Guben – stwierdził.
Wicemarszałek Romuald Gawlik i minister Martina Münch omówili polsko-niemieckie wydarzenia kulturalne i przedsięwzięcia w zakresie turystyki. Była mowa m.in. o festiwalu Pol-And-Rock Festiwal w Kostrzynie (dawny Przystanek Woodstock), jako imprezie łączącej młodzież obu krajów. – Europę muszą dalej budować młodzi ludzie, dlatego takie imprezy jak Woodstock w Kostrzynie są dla nas bardzo ważne – powiedziała minister Martina Münch.
Spotkanie zakończyła konferencja prasowa z udziałem Dietmara Woidke i Tadeusza Jędrzejczaka.