
Pierwszego dnia lubuska delegacja spotkała się także w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE z Aleksandrą Kisielewską, Koordynator Wydziału Polityki Regionalnej i Polityki Spójności SP oraz Filipem Chybalskim, odpowiedzialnym w polskim Stałym Przedstawicielstwie za kwestie EWT. Tadeusz Jędrzejczak przedstawił Wspólne Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP z dnia 27 czerwca 2018 r. ws. programów współpracy terytorialnej na lata 2021-2027.
Wskazał także, iż Województwo Lubuskie wraz z innymi regionami transgranicznymi opowiada się za kontynuacją trzech programów współpracy na granicy polsko-niemieckiej, sprzeciwia się centralizacji zarządzania programami sprzecznej z zasadą subsydiarności, a opowiada się za zarządzaniem na poziomie regionalnym. Województwo Lubuskie opowiada się również za dążeniem do rozwijania nowych instrumentów współpracy UE umożliwiających współpracę ponadregionalną. W trakcie spotkania omówiono aspekty polityki spójności w nowym okresie programowania również w szerszym kontekście wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Drugiego dnia wizyty rozmawiała z przedstawicielami instytucji UE: Komisji Europejskiej, Europejskiego Komitetu Regionów oraz Parlamentu Europejskiego. W czasie spotkania z przedstawicielem Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Krzysztofem Wójcikiem omówiono kwestie przyszłego okresu programowania w kontekście Wieloletnich Ram Finansowych.
Z kolei w Europejskim Komitecie Regionów (KR), delegacja spotkała się z Dyrektorem ds. Legislacji Thomasem Wobbenem, który przedstawił prace prowadzone przez KR w odpowiedzi na propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą rozporządzeń polityki spójności w tym Europejskiej Współpracy Terytorialnej.
Europejski Komitet Regionów będący organem doradczo-konsultacyjnym w skład którego wchodzą przedstawiciele europejskich władz szczebla lokalnego i regionalnego, sprzeciwia się zmniejszaniu alokacji środków polityki spójności, w tym INTERREG. Nie zgadza się także na powoływanie nowych instrumentów, kosztem tych już istniejących np. kosztem wsparcia dla współpracy transgranicznej.
Członek zarządu Tadeusz Jędrzejczak przedstawił w czasie spotkania sytuację na granicy polsko-niemieckiej oraz sposób zarządzania programów transgranicznych Interregu, wskazując, że jest to efektywny model, w którym uczestniczą zarówno władze regionalne: polskie województwa oraz niemieckie kraje związkowe, jak i euroregiony, co pozwala na uwzględnienie specyfiki polsko-niemieckiego pogranicza.
Lubuska delegacja udała się również z wizytą do Parlamentu Europejskiego, gdzie spotkała się z Wiceprzewodniczącym PE prof. Bogusławem Liberadzkim. Przedyskutowano najbardziej problematyczne kwestie wniosku KE ws. przepisów szczegółowych dotyczacych celu „Europejska Współpraca Terytorialna” (Interreg).
Wskazano m.in., że propozycja dotycząca zmniejszenia alokacji na EWT, a także wysokości jej współfinansowania przez UE (z obecnego poziomu 85% do 70%) odbierze niektórym beneficjentom programów współpracy transgranicznej możliwość korzystania z funduszy Interreg, a co za tym idzie spowoduje zahamowanie tempa integracji i pogłębiania relacji z sąsiadami z drugiej strony granicy. Omówiono również kwestię propozycji nowego komponentu nr 5 - międzyregionalne innowacyjne inwestycje oraz konsekwencji jego wprowadzenia do gamy narzędzi INTERREG.