Lubuskie: region z rowerowym potencjałem

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
W ostatnich dniach (27-29 sierpnia) lubuska delegacja, której przewodził członek zarządu Tadeusz Jędrzejczak, odwiedziła Brukselę, gdzie prowadziła rozmowy w sprawach przyszłości programów Interreg. Niemniej ważnym punktem wyjazdu było spotkanie dotyczące rozwoju systemu turystyki rowerowej w naszym regionie. O możliwościach w tym zakresie rozmawiano z przedstawicielem European Cyclists Federation Edem Lancasterem.

European Cyclists’ Federation to organizacja odpowiedzialna m.in. za politykę regionalną oraz turystykę rowerową, a także projekt europejskich dróg rowerowych EuroVelo. Tematem rozmów była m.in. możliwość wykorzystania doświadczeń organizacji w lubuskich projektach tras rowerowych. Podczas spotkania dyskutowano też o turystyce rowerowej oraz jej wpływie na rozwój lokalnych gospodarek. W przeciwieństwie do innych rodzajów turystyki np. rejsów statkiem, świadczenie usług korzystającym z turystyki rowerowej oparte jest głównie na lokalnych przedsiębiorstwach i działaniu, a nie dużych firmach. 

Coraz więcej osób w Europie i na świecie jest zainteresowanych taką formą spędzania czasu wolnego, a jazda rowerem to coraz częściej wybierany sposób dojazdu do pracy. Sama turystyka rowerowa staje się również bardziej dostępna i włączająca dzięki technologii np. systemom rowerów miejskich czy też rosnącej liczbie rowerów elektrycznych. Te ostatnie pozwalają np. na wspólną turystykę osobom z różnych pokoleń czy też o różnej kondycji fizycznej. 

W kontekście przygranicznego położenia województwa lubuskiego, szansą na rozwój turystyki rowerowej są turyści z Niemiec, który to kraj ma największy rynek turystyki rowerowej na świecie, a co za tym idzie ogromną liczbę użytkowników rowerów i turystów rowerowych. W czasie spotkania rozmawiano także o projekcie europejskich dróg rowerowych EuroVelo – sieci 14 tras przecinających cały kontynent, których infrastruktura jest wykorzystywana nie tylko do celów turystycznych, ale służy także lokalnym społecznościom w codziennej mobilności.

Zobacz również