IV Lubuski Sejmik Turystyczny

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
17 października br. w ramach lubuskich obchodów Światowego Dnia Turystyki z hasłem przewodnim „Turystyka dla każdego - promocja powszechnej dostępności ” odbył się IV Lubuski Sejmik Turystyczny - „Odra – lubuskie okno na świat”. - Mamy markę „Lubuskie warte Zachodu”. Wszyscy wiedzą, że możemy otwarcie, bez kompleksów zdobywać świat. Nasz wizerunek jest pozytywny, kojarzony z winem. Na wszystkich targach goście chętnie odwiedzają nasze stoisko – mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.

- To IV Lubuski Sejmik Turystyczny, który ma wielu partnerów. Dziękuję za organizację spotkania Lubuskiej Organizacji Turystycznej. My w regionie Lubuskim nie mamy gór, nie mamy morza, ale mamy to coś, czego nie mają inne regiony. Wszystko zależy od tego, jakie działania zrealizujemy, gdzie zainwestujmy, żeby świat się o tym dowiedział. Ja jestem przekonana, że możemy być zagłębiem turystycznym i możemy wykreować wspaniałe produkty turystyczne, a mamy już takie sukcesy. Połowę powierzchni naszego regionu zajmują lasy, mamy ponad 500 jezior, jedyny taki Szlak Wina i Miodu w Polsce. To już jest nasza marka, ponieważ konsekwentnie przez wiele lat prowadziliśmy intensywną promocję Szlaku Wina i Miodu. Mamy tradycje winiarskie, które sięgają XIII wieku. Dziś mamy winnice na 35 hektarach w Zaborze, Lubuskie Centrum Winiarstwa, winiarzy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, to jest co najmniej 40 winnic i oczywiście stolicę polskiego wina w Zielonej Górze - mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.

Marszałek przypomniała o naszych dwóch skarbach wpisanych na listę UNESCO. – Prowadziliśmy bardzo aktywnie kampanię „Zaparkuj w Lubuskiem” nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W październiku odbyła się w Londynie wystawa Parku Mużakowskiego zorganizowana przez Saksonię, naszego partnera. Warto promować region lubuski. Jestem przekonana, że nigdzie tak fantastycznego regionu nie ma, z takim zagłębiem produktów turystycznych: 252 zamki, pałace i dwory, szlak pocysterski, jedyny taki szlak kościołów drewnianych w Europie z najstarszym kościołem drewnianym w Klępsku - mówiła.
- Pamiętam, jak mieliśmy 5 produktów regionalnych z certyfikatem. Zatrudniliśmy pracownika, który pomaga przygotowywać wnioski. Dziś mamy 80 produktów regionalnych. Na ostatniej sesji sejmiku zdecydowano o powstaniu Centrum Produktów Regionalnych. Nasi rodzice przyjechali do regionu lubuskiego z całego świata. Tu stworzyliśmy razem nasz wspólny region lubuski, który ma już 20 lat i w którym czujemy się dobrze i chcemy się  czuć jeszcze lepiej - mówiła marszałek Elżbieta Anna Polak.

Jak mówiła prezes LOTURu Jadwiga Błoch Sejmik Turystyczny to idealna okazja, aby się spotkać, rozmawiać, zintegrować i współpracować dla dobra rozwoju lubuskiej turystyki. - Mamy dziś okazję świętować Międzynarodowy Dzień Turystyki, a program spotkania jest naprawdę ciekawy. Przed nami panele dotyczące lubuskich smaków, lubuskich lasów i na koniec wręczenie Lubuskich Pereł Turystycznych. Oprócz turystyki wodnej w ramach paneli dyskusyjnych, poruszymy następujące aspekty: różnorodność lubuskich smaków, planowanie  i działanie wspierające rozwój produktów turystycznych oraz to, czego lubuskie ma pod dostatkiem, czyli lasy i ich wpływ na turystykę w naszym regionie – mówiła prezes. 

- Cieszę się, że mogę po raz kolejny uczestniczyć w Lubuskim Sejmiku Turystycznym, nie tylko dlatego, że dziś obchodzimy krajowe obchody Światowego Dnia Turystyki w województwie Lubuskim. Temat dzisiejszego spotkania jest niezwykle istotny. Badania pokazują, że mamy coraz mniej czasu wolnego i chcemy go coraz intensywniej spędzać. Coraz mniej czasu mamy na życie towarzyskie i coraz mniej czasu na przeglądanie środków masowego przekazu, a coraz więcej mamy świadomości do tego by uprawiać sport, do życia aktywnego, do wypoczynku, do rekreacji itd. Chcemy poświęcać więcej czasu na nasze zamiłowania i miejsca, które chcemy odwiedzać. Na to mamy czas. To prawda, że region lubuski przyciąga winiarstwem i winem. To są magnesy, które przyciągają i wokół nich powinny się tworzyć oferty turystyczne – mówił Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej.

Podkreślał, że obserwuje się modę na Polskę, coraz więcej polskich turystów chce jeździć po kraju, chce wypoczywać, chce spędzać dłuższe bądź krótsze weekendy i urlopy w Polsce. Dziękował Lubuskiej Organizacji Turystycznej za bardzo udana współpracę i zaangażowanie. - Dziękuję za udział w naszym najważniejszym projekcie – konkurs na najlepszy produkt turystyczny, gdzie kilkanaście certyfikatów otrzymało województwo lubuskie. Są one taką prestiżową nagroda dla produktów, które mają swoją renomę i które są brane pod uwagę przy promocji Polski. Są takim magnezem, który przyciąga do naszego kraju - mówił Jacek Janowski.     

Przewodniczący sejmiku Czesław Fiedorowicz mówił, że turystyka jest naszą bardzo dobra marką. - Bez was, bez osoby, która związana jest z danym miejscem i dziedziną, ta turystyka byłaby dosyć anonimowa. Obiecuję, że jeśli tylko będziemy mieli taką możliwość to na turystykę w najbliższych latach będziemy łożyć więcej środków – mówił przewodniczący.     

W tym roku odbyły się trzy panele tematyczne. Pierwszy dotyczył rozwoju produktów turystycznych. Zaprezentowano możliwości tworzenia nowych produktów turystycznych związanych z Odrą oraz odbyła się prezentacja i promocja produktów turystycznych zgłoszonych do konkursu na najlepszy produkt turystyczny.

Panel Lubuskie lasy – obejmował działania wspierające turystykę. Celem panelu była integracja ze środowiskiem lubuskich nadleśnictw, próby połączenia wspólnych działań na rzecz rozwoju lubuskiej turystyki.

Trzeci panel dotyczył „lubuskich smaków".  Celem panelu jest stworzenie nowego szlaku kulinarnego w naszym regionie.

Na koniec wręczono Lubuskie Perły Turystyczne, które otrzymały:

- „Kostrzyńskie Pompeje” – Stare Miasto Kostrzyn

Nad prawym brzegiem Odry rozciąga się jedyna w swoim rodzaju dzielnica Kostrzyna nad Odrą – Stare Miasto. Przez stulecia to tutaj właśnie leżało serce Kostrzyna – w marcu 1945 r. obrócone w popiół i zgliszcza. Stare Miasto ze swoim zamkiem, ratuszem, kościołem parafialnym i rynkiem miało niepowtarzalny urok. Wojna spowodowała, ze miasto zamarło na 60 lat. Dziś spod hałd wywiezionej ziemi wyłoniły się ruiny starych kamienic, bruki uliczek im chodniki.

- Anielskie Ogrody

To ekologiczne gospodarstwo rolne z pięknym ogrodem przydomowym w Budachowie. Część terenów Anielskich Ogrodów leży na Natura 2000. We wsiach na terenie których leży gospodarstwo od ponad 20 lat odbywają się znane festyny: „Ruskich Pierogów” w Budachowie i „Pieczonego Ziemniaka” w Dobrosułowiu.   

- Szlaki Turystyczne w Rzeczpospolitej Ptasiej

Wykorzystują niezwykle wartościowe walory przyrodnicze Ujścia Warty. Od 2002 r. produkt ten wzbogacony został o kolejne atrakcje skierowane m.in. do turystów zainteresowanych przyrodą, obserwacją ptaków i fotografowaniem. Od. 2010 r. wytyczono i oznakowano 6 ptasich szlaków turystycznych o łącznej dł. 72 km wiodących przez tereny chronione – Park Krajobrazowy, Natura 2000 i sąsiedztwo Parku Narodowego „Ujście Warty”        

W obradach wzięli udział: poseł Katarzyna Osos, wicemarszałek Romuald Gawlik, Joanna Malon – Dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Strategii Marki, Łukasz Porycki – Dyrektor Departamentu Infrastruktury Społecznej oraz wszyscy, którym sprawy turystki i promocji regionu są bliskie.        

Galeria: IV Lubuski Sejmik Turystyczny

Zobacz również