Kolej - będzie szybciej i bezpieczniej

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Będziemy jeździć szybciej i bezpieczniej. A to za sprawą modernizacji linii kolejowych nr 358 na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk oraz nr 203 na odcinku Krzyż - Gorzów Wlkp. - W ramach poprzedniej perspektywy sfinansowaliśmy modernizację 164 km linii kolejowych. Jako pierwszy region w Polsce wspólnie z PKP PLK przystąpiliśmy do modernizacji. Uważamy, że niskoemisyjny, ekologiczny transport publiczny jest ważny. Chcemy żeby mieszkańcy przesiadali się do pociągów – mówi marszałek Elżbieta Anna Polak.

Na modernizację linii kolejowej nr 203 czekają mieszkańcy północnej części regionu. W poprzedniej perspektywie zmodernizowany został odcinek Krzyż-Kostrzyn. Teraz czas na kolejny odcinek Krzyż-Gorzów Wlkp. Jak podkreślała podczas uroczystego podpisania umów z PKP PLK SA marszałek Elżbieta Anna Polak, to niezwykle ważna inwestycja dla mieszkańców północnej części regionu. - Dziś podpiszemy umowę na przygotowanie pełnej dokumentacji, czyli jest to taki start. Będzie dokumentacja, będzie modernizacja. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie korzystać z tego połączenia. Tam odnotowujemy największe natężenie ruchu, więc bardzo nam zależy na modernizacji i elektryfikacji tej linii - wyjaśniła. O remont linii zabiegali także lubuscy parlamentarzyści. - Mam nadzieję, że doczekamy się elektryfikacji tej linii w najbliższej przyszłości – mówiła poseł Krystyna Sibińska.  Całkowita wartość projektu to 10,9 mln zł. Dofinansowanie UE: 7,6 mln zł.

Modernizacji doczeka się także linia kolejowa nr 358 Zbąszynek – Gubin na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Realizowany projekt polegać będzie na rewitalizacji infrastruktury liniowej oraz dostosowaniu jej do obsługi i bezpieczeństwa podróżnych. Jego zakres zakłada wykonanie robót obejmujących częściową wymianę nawierzchni, częściową wymianę rozjazdów, lokalne wzmocnienie podtorza, przebudowę mostu i wiaduktów, przebudowę peronów z zabudową małej architektury, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych, roboty towarzyszące w branżach srk i elektroenergetycznej. Całkowita wartość projektu to 85,8 mln zł. Dofinansowanie UE: 59,2 mln zł.

Jak podkreślał członek zarządu Marcin Jabłoński to łącznie blisko 100 mln zł na zapewnienie Lubuszanom dostępności transportowej. W tegorocznym budżecie przeznaczamy prawie 50 mln zł na wsparcie przewozów regionalnych, 20 mln na wsparcie transportu kołowego. To pokazuje jak ważne jest zapewnienie Lubuszanom dostępności do wszystkich miejsc, do których chcieliby się udać. Musimy pamiętać, że samochód nie dla wszystkich jest dostępnym środkiem komunikacji. Uważamy ze środki dla przewozów są adekwatne do potrzeb i możliwości. To są dla nas bardzo ważne linie i wiele osób czeka na ich zakończenie ich modernizacji – zaznaczył.

O realizacji inwestycji mówił Zbigniew Miliński, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego PKP PLK SA. – Inwestycje, na które dziś podpisujemy umowy polegać będą na poprawie parametrów i komfortu przewozów. Linia nr 358 będzie realizowana w systemie zaprojektuj-wybuduj. Zasadnicze roboty będą realizowane przy pewnych utrudnieniach. Więc wykonanie robót torowych wymagać będzie zamknięcia linii na ok. 4 miesiące. Będzie funkcjonować komunikacja zastępcza. Prace zakończą się w 2021 roku. Chcemy dostosować parametry linii kolejowych do prędkości 120 km/h. Dodatkowo zmodernizujemy stacje Sulechów i Babimost. Zmodernizowane zostaną m.in. perony. Podobnie jeżeli chodzi o linię 203 – wyjaśnił.

Zobacz opis inwestycji  

Galeria: Modernizacja linii kolejowych w woj. lubuskim

Powiązane wiadomości

Zobacz również