Na początku spotkania wicemarszałek Maciej Szykuła omówił krótką charakterystykę naszego regionu. - Lubuskie w 50 proc. stanowią lasy, mamy piękne jeziora i rzeki. Turystycznie jesteśmy atrakcyjni. Obecnie pracujemy nad Strategią Rozwoju Turystyki na lata 2014-2020, w najbliższym czasie na rzece Odrze powstanie 10 przystani - powiedział wicemarszałek M. Szykuła. Zwrócił uwagę również na fakt, że jednym z priorytetów zarządu województwa jest tworzenie parków technologicznych oraz budowa gospodarki opartej na wiedzy.
Piotr Bartosiak – Naczelnik Wydziału Inicjatyw Europejskich Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Ministerstwie Edukacji Narodowej omówił zmiany w szkolnictwie zawodowym. Celem wprowadzonej reformy była poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego oraz zwiększenie jego atrakcyjności poprzez systemowe powiązanie szkolnictwa zawodowego z rynkiem pracy. Celem było także zwiększenie dostępności i elastyczności kształcenia zawodowego oraz sytemu potwierdzania kwalifikacji. - Zmiany w kształceniu zawodowym zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Wdrażanie zmian rozpoczęło się 1 września 2012 r. – powiedział Piotr Bartosiak.
W swoim wystąpieniu podkreślił rolę i znaczenie szkół zawodowych w polskim systemie szkolnictwa. Zwrócił uwagę na fakt większego zainteresowania szkołami zawodowymi. W roku szkolnym 2006/2007 naukę w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych rozpoczęło 47,5 proc. gimnazjalistów, w 2012 r. roku do szkół zawodowych zgłosiło się już 54,5 proc. absolwentów gimnazjów.
Piotr Bartosiak wymienił też najważniejsze działania w nowej perspektywie UE na lata 2014-2020 dotyczące kształcenie zawodowego:
1. Doposażenie szkół zawodowych
2. Współpraca szkół zawodowych z otoczeniem, większy udział pracodawców na poziomie centralnym i lokalnym
3. Doradztwo zawodowe dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych
oraz w kształceniu ustawicznym osób dorosłych:
1. Rozwój nowych form organizacyjnych – program realizowany na poziomie centralnym
2. Centra kształcenia zawodowego i ustawicznego
Zofia Hryhorowicz - Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu omówiła prezentację pn. „Pomiar osiągnięć absolwenta szkoły typu zawodowego według kwalifikacji”
Na posiedzenie Komisji przybyli m.in.: Bogna Ferensztajn - Lubuski Kurator Oświaty, Zofia Hryhorowicz – Dyrektor OKE w Poznaniu, Grażyna Osicka – Dyrektor KOWEZiU w Warszawie, dyrektorzy szkół zawodowych oraz przedstawiciele 16 województw.
Komisje problemowe Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej są powoływane przez Zgromadzenie Ogólne Związku Województw RP. W skład poszczególnych Komisji wchodzą przedstawiciele szesnastu polskich regionów. Samorządy województw we własnym zakresie podejmują decyzję o delegowaniu swoich przedstawicieli do prac w poszczególnych Komisjach. W ramach Związku Województw RP funkcjonuje osiem Komisji problemowych.
Zadania Komisji
Komisje pełnią rolę opiniodawczo-doradczą Związku Województw RP, w sprawach związanych m.in. z:
reprezentowaniem interesów województw na forum ogólnopaństwowym i międzynarodowym w zakresie wdrażania funduszy europejskich,
inicjowaniem i opiniowaniem projektów aktów prawnych w takich obszarach, jak finanse publiczne, obszary wiejskie, żywność, nauka i edukacja, infrastruktura czy też kultura i dziedzictwo narodowe,
inspirowaniem i podejmowaniem wspólnych inicjatyw, mających wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy regionów,
reprezentowaniem Związku Województw RP w pracach nad długookresowymi i średniookresowymi krajowymi dokumentami strategicznymi.
Do zadań Komisji ds. Nauki, Edukacji i Sportu należy w szczególności:
- Projektowanie oraz inicjowanie ponadregionalnych przedsięwzięć z zakresu nauki, edukacji i sportu.
- Reprezentowanie interesów województw w obszarze nauki, edukacji i sportu na forum krajowym i międzynarodowym.
- Współpraca z Komisją ds. Kultury, Edukacji i Badań Naukowych (EDUC) Komitetu Regionów UE.
- Inicjowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, dotyczących nauki, edukacji i sportu.
- Wzmacnianie, promowanie oraz organizowanie wymiany doświadczeń pomiędzy regionami w zakresie nauki, edukacji i sportu.
- Prowadzenie działalności informacyjnej, konsultacyjnej i programowej umożliwiającej w szczególności wspólne rozwiązywanie problemów z obszaru nauki, edukacji i sportu.
- Zamawianie ekspertyz dotyczących zakresu działania Komisji.