
8 marca br. odbyła się nadzwyczajna sesja Sejmiku Województwa Lubuskiego zwołana na wniosek klubu radnych Koalicji Obywatelskiej. Zgodnie z wnioskiem porządek obrad obejmował: podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian uchwały budżetowej Województwa Lubuskiego na 2021, podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Lubuskiego na lata 2021-2033 oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Słubickiemu pomocy finansowej. Zaproponowano także rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Międzyrzeckiemu. Rozszerzenie porządku obrad zostało przegłosowane (za głosowało 18 radnych, 8 radnych było przeciw, a 4 radnych wstrzymało się od głosu). Następnie radni przyjęli porządek obrad wraz ze zmianą (za głosowało 18 radnych, 5 radnych było przeciw, a 7 radnych wstrzymało się od głosu). Przewodnicząca Sejmiku po przedstawieniu przez Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów pozytywnej opinii do projektu uchwały będącej przedmiotem obrad oddała głos przedstawicielowi Klubu Samorządowe Lubuskie, który zamiast odnieść się do projektu uchwały zaprezentował „autorski” projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej, co było niezgodne z obowiązującymi aktami prawnymi, w tym: ustawą o samorządzie województwa (w przypadku sesji nadzwyczajnej to wnioskodawcy określają porządek obrad i przedkładają projekty uchwał), ustawą o finansach publicznych (inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego oraz zarządowi województwa przysługuje wyłączne prawo zgłaszania propozycji zmian w budżecie województwa) i Statutem Województwa Lubuskiego (przedmiotem wystąpień na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad). Wystąpienie przedstawiciela Klubu Samorządowe Lubuskie było niezgodne z przyjętym porządkiem obrad i wymagało niezwłocznej reakcji Przewodniczącej Sejmiku.
Brak reakcji Przewodniczącej Sejmiku na wystąpienie radnego niezgodne z przyjętym porządkiem obrad jest równoznaczne nie tylko z naruszeniem § 25 ust. 4 Statutu, ale również § 24 ust. 1 Statutu w myśl którego Przewodniczący prowadzi obrady Sejmiku zgodnie z uchwalonym porządkiem, a ewentualna zmiana może dotyczyć kolejności rozpatrywania poszczególnych punktów porządku obrad, a i to tylko w uzasadnionych przypadkach i jeżeli nie sprzeciwi się temu Sejmik. Zachowanie Przewodniczącej Sejmiku nie reagującej na wystąpienie radnego niezgodne z porządkiem obrad sesji stanowi również naruszenie wyżej przywołanych przepisów. Zadaniem Przewodniczącego Sejmiku województwa jest wyłącznie organizowanie pracy Sejmiku oraz prowadzenie obrad Sejmiku.