Lubuskie otwarte na świat. Nowa Sól eMiastem

Pobierz PDF
Uwaga: Wiadomość archiwalna. Nie wszystkie załączniki i linki mogą działać poprawnie.
Najbardziej „internetowym” miastem w województwie lubuskim pod względem aktywności małych i średnich przedsiębiorców w sieci została Nowa Sól. Tym samym, jako 1 z 16 miast w Polsce liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, zyskał prestiżowe miano Google eMiasta. Nagrodę wręczono we wtorek, 1 października br., podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze. To kolejny dowód na to, że Lubuskie z sukcesami buduje społeczeństwo informacyjne.  

Nagroda jest wyróżnieniem dla przedsiębiorców działających na rynku małych i średnich przedsiębiorstw, którzy coraz aktywniej korzystają z internetu w swojej codziennej pracy. – Działamy od 10 lat i od początku jesteśmy w sieci. Jeśli firmy nie ma w internecie, to tak jakby jej nie było. Musimy być widoczni, by być konkurencyjni, bo podobnych do nas na rynku nie brakuje – podkreślał Tomasz Maciejewski, koordynator ds. sytemów CAP w New Tech Solutions w Nowej Soli. Firma, którą reprezentuje może być przykładem, jak wykorzystać potencjał internetu, by zaistnieć globalnie.

Nowa Sól z kolei może być wzorem do naśladowania dla innych miast w regionie pod kątem rozwoju małych i średnich firm w internecie. Jako zdobywca nagrody Google eMiasta, należy do ścisłej czołówki miast w Polsce liczących poniżej 100 tysięcy mieszkańców, które wyróżniają się wysokim poziomem aktywności przedsiębiorców w sieci. To kolejny dowód na to, że Lubuskie konsekwentnie i z sukcesami buduje społeczeństwo informacyjne. Wiosną br. zostaliśmy za to nagrodzeni prestiżową Złotą Anteną, którą podczas gali w Warszawie odebrała marszałek Elżbieta Polak. – Mamy plany i warunki do skutecznej cyfryzacji. W nowej perspektywie możliwości są jeszcze większe, bo takie jest ukierunkowanie polityki spójności. Już teraz tworzymy ku temu podstawy. W latach 2007-2013 zakontraktowaliśmy 17 dużych projektów – marszałek Polak przedstawiła na konferencji, dlaczego to Lubuskie jest liderem w kraju jeśli chodzi o rozwój społeczeństwa informacyjnego. Nasze sztandarowe projekty to Szerokopasmowe Lubuskie (całkowita wartość projektu dofinansowywanego z LRPO to 151 mln zł), dzięki któremu 52 tys. osób uzyska dostęp do internetu, Lubuski e-Urząd (25 mln zł), który stanie się przyjazny dla obywatela, bo ten będzie mógł swoje sprawy załatwić szybko, łatwo i nowocześnie, oraz Lubuskie e-Zdrowie (6 mln zł), czyli szybki dostęp do lekarskiej diagnozy.

Marszałek podkreśliła też, że Nowa Sól otrzymała nagrodę Google eMiasta zasłużenie, bo jej gospodarz zrobił wiele, by miasto było w sieci widoczne. Prezydent Wadim Tyszkiewicz za wyróżnienie podziękował nowosolskim przedsiębiorcom. – Staramy się wykorzystywać nowoczesne technologie i wspierać tych, którzy idą w kierunku cyfryzacji. Nasz urząd też jest pod tym względem zaawansowany. Ta nagroda to dla nas mobilizacja. Mamy świadomość tego, że by się rozwijać, to musimy znaleźć się w e-usługach – mówił prezydent.

W jaki sposób wyłoniono laureatów nagrody Google eMiasta?

Badanie Google eMiasta przeprowadzono w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców we wszystkich województwach w Polsce, mierząc poziom aktywności w internecie lokalnych firm z sektora MŚP. Kryteria uwzględnione w badaniu to m.in. posiadanie własnej strony internetowej, również w wersji na urządzenia mobilne (np. smartfony, tablety), prowadzenie działań sprzedażowych za pośrednictwem sklepu internetowego, prowadzenie działań reklamowych w internecie, posiadanie własnego bloga czy obecność w serwisach społecznościowych. Na podstawie odpowiedzi uzyskanych od przedsiębiorców stworzono ranking eMiast. Te, które uzyskały najwyższą łączną punktację i, tym samym, znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu, otrzymają nagrodę i tytuł eMiasta.

Dodatkowo, poza małymi miastami do 100 tys. mieszkańców przebadano również miasta wojewódzkie, wyłaniając w osobnym rankingu najbardziej „internetowe pod względem przedsiębiorczości” wojewódzkie eMiasto.

 

Dlaczego Google przyznaje nagrodę eMiasta?

Google od wielu lat angażuje się w działania edukacyjne na temat internetu skierowane do małych i średnich firm w całej Polsce. W ramach akcji Internetowa Rewolucja Google wraz z partnerami organizuje bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Dotychczas w akcji wzięło udział ponad 50 tys. firm, a ponad 7,5 tys. przedsiębiorców i studentów z 23 miast z całej Polski wzięło udział w szkoleniach Internetowej Rewolucji. Potrzeby prowadzenia działań edukacyjnych na temat możliwości, jakie daje firmom internet, są jednak nadal duże. Zwłaszcza w mniejszych miastach. Zaledwie połowa małych i średnich firm w Polsce posiada stronę internetową. Jeszcze mniej przedsiębiorców sprzedaje swoje produkty i usługi przez internet lub prowadzi działania promocyjne w sieci. Również niewielu z nich postrzega internet jako narzędzie ekspansji zagranicznej. Dlatego w 2013 roku, poza kontynuacją projektu pod hasłem Internetowa Rewolucja bez Granic, Google zdecydowało się na uhonorowanie tych miast, które mogą być wzorem dla innych w obszarze przedsiębiorczości online.

 

 

  

 

Galeria: Nagrody Google i „Szerokopasmowe Lubuskie”

Zobacz również