
- Cieszę się, że Lubuskie wsparło remont placówki kwotą 300 tys., ale to nie koniec naszej współpracy. Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tego miejsca serdecznie gratuluję – mówił wicemarszałek Porycki podczas uroczystości w Szkole Podstawowej SOWA w Gorzowie. Wlkp.
Przypomnijmy, w lipcu br. zarząd województwa podjął uchwałę w sprawie podziału środków budżetu województwa na wsparcie zadań publicznych w 2021 r. w obszarze działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, polegające na dofinansowaniu inwestycji na rzecz osób z autyzmem i Zespołem Aspergera. Na wsparcie przeznaczono kwotę 300 tys. zł.
W otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych wpłynęła 1 oferta od Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem na zadanie pn.: „Adaptacja pomieszczeń budynku usługowego przy ul. Młyńskiej 4 w Gorzowie Wlkp. na potrzeby Szkoły Podstawowej SOWA działającej w ramach Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem”.
Realizacja zadania przyczyni się do niwelowania deficytów motorycznych dzieci ze spektrum autyzmu oraz pozwoli na przyjęcie do placówki większej liczby uczniów, którzy w masowych szkołach nie mają szansy poprawy funkcjonowania społecznego. Dotacja i wpłynie na poprawę sytuacji dzieci niepełnosprawnych. W ramach realizacji zadania powstały pomieszczenia do pracy z uczniami – 3 gabinety edukacyjne, ciągi komunikacyjne wraz ze schodami oraz wyposażona 1 sala gimnastyczna z magazynkiem.
Działanie skierowane jest do uczniów klas I – VIII. Wszystkie dzieci uczęszczające do placówki posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera z normą intelektualną. Szkoła obejmuje uczniów edukacją i rewalidacją, realizując treści zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Zadanie będzie miało zasięg regionalny, obejmie beneficjentów pochodzących z dwóch powiatów województwa lubuskiego tj. gorzowskiego i Gorzowa Wlkp.
Szkoła Podstawowa SOWA obejmuje ośmioletni cykl kształcenia w tym: pierwszy etap edukacyjny – klasy I-III oraz drugi etap edukacyjny – klasy IV-VIII Szkoły Podstawowej.
W styczniu 2020 r. Szkoła pozyskała nowy, dwupiętrowy budynek, z przestronnymi korytarzami, dużym holem i gabinetami. Ponadto dysponuje salą gimnastyczną, bogato wyposażoną salą terapeutyczną, gabinetem logopedycznym, gabinetem pedagogicznym, stanowiskami komputerowymi oraz świetlicą. Wszystkie pomieszczenia wyposażone są w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt multimedialny i są dostosowane do potrzeb naszych uczniów.
Zapewnia uczniom realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego zgodnie z obowiązującymi programami i planami nauczania. Wyrównuje szanse edukacyjne oraz dostosowuje treści, metody i formy nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. Dla każdego ucznia opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Uczniowie objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz zajęciami rewalidacyjnymi.
Nadrzędnym celem placówki jest rozwijanie umiejętności społecznych, a co za tym idzie, zintensyfikowanie interakcji z rówieśnikami i innymi ludźmi oraz zwiększenie niezależności i autonomii. Aktywnie uczestniczymy w życiu społecznym i kulturalnym naszego miasta (współpraca z Biblioteką Wojewódzką i Pedagogiczną; wyjścia do muzeum, kina, teatru, filharmonii, zakładów pracy; organizacja wycieczek edukacyjnych). Kultywujemy zwyczaje i tradycje związane ze świętami rodzinnymi i państwowymi.
Absolwent szkoły to osoba przygotowana do pełnego i samodzielnego funkcjonowania w życiu społecznym na miarę swoich możliwości. Zna wartości i rozumie konieczność postępowania zgodnie z nimi w codziennym życiu. Ma poczucie godności i adekwatną samoocenę. Radzi sobie z niepowodzeniami. Dostrzega i unika czynników społecznych i cywilizacyjnych zagrażających zdrowiu i życiu. Potrafi w sposób właściwy i aktywny spędzać wolny czas, ma zainteresowania oraz korzysta z dóbr kultury.