Kolej na kolej na pograniczu

Pobierz PDF
Fot: Dariusz Chajewski
Za sprawą pandemii określenie „okrągły stół” było nieco na wyrost. Podczas zdalnego polsko-niemieckiego spotkania Partnerstwa dla Odry dyskutowano przede wszystkim o transgranicznych połączeniach kolejowych. Wszystko wskazuje na to, że podążamy właściwym torem...

Tym razem gospodarzem spotkania było województwo lubuskie, a tematem poprawa komunikacji kolejowej na polsko-niemieckim pograniczu.

- Mieliśmy zamiar witać Państwa na zielonogórskim dworcu, wysiadających z transgranicznego pociągu – powitał uczestników członek zarządu województwa Marcin Jabłoński. – Niestety na przeszkodzie stanął koronawirus. A pracy przed nami mnóstwo. Chcielibyśmy jak najszybciej włączyć naszą kolej wschodnią do sieci TEN-T. Wystąpiliśmy wraz z partnerami niemieckimi do instytucji unijnych z prośbą i argumentacją dowodzącą, że taki ruch powinien jak najszybciej się dokonać. Do nas trafiła jasna sugestia ze strony polskiego rządu, że powinniśmy bardziej zabiegać w tej sprawie o bliski kontakt z polskimi ministerstwami i rządem, bo za te działania odpowiada rząd polski, a my, jako samorząd, możemy te inicjatywy wspierać.

Podczas spotkania zaprezentowano szczegóły Railblue, nowego projektu realizowanego w ramach programu Interreg 5A. Jego celem jest poprawa regionalnych przewozów kolejowych, przede wszystkim w sferze dostępności oraz właśnie włączenie ich do transeuropejskiej sieci komunikacyjnej. Projekt przewiduje również pilotaż nowych ofert, jak dowozy autobusami do dworców kolejowych oraz cyfrowa sprzedaż biletów.  W tej chwili analizowane są dane dotyczące popytu na transport transgraniczny. Pod uwagę brane są dane z roku 2019, w którym na polsko-niemieckich kontaktach nie odcisnęła jeszcze piętna pandemia. Na tej podstawie ma zostać sporządzona prognoza komunikacyjna sięgająca do 2030, a nawet 2050 roku.

Tyle plany „dalekobieżne”. Rozmawiano również o bliższych nam datach.

- Myślimy już o wsparciu konkretnych linii, jak chociażby tej numer 358, łączącej Zieloną Górę, Krosno Odrzańskie i Guben – mówi zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury UMWL Piotr Tykwiński. – Mamy w planach odtworzenie regularnej komunikacji pasażerskiej na tej trasie. Chcielibyśmy, aby mieszkańcy takich miejscowości jak Krosno Odrzańskie przypomnieli sobie o kolei.

Na początek, prawdopodobnie już od czerwca przyszłego roku, na trasę wyruszą szynobusy z dodatkową przestrzenią do przewozu rowerów. Będzie to typowa oferta turystyczna, na starcie weekendowa. W ciągu pozostałych miesięcy PLK zamierzają uporządkować perony i dworce. W perspektywie połączenia mają być regularne i skorzystać powinno na nich przede wszystkim Krosno, które może wykorzystać kolej do komunikacji wewnętrznej.

Okrągły Stół Komunikacyjny Partnerstwa Odry stanowi gremium, które w ramach procesu informacyjnego i dyskusyjnego pogłębia i wspiera procesy uzgodnieniowe dla transportu kolejowego na pograniczu polsko-niemieckim.  Służy on głównie w przygotowaniu decyzji w zakresie transgranicznej komunikacji kolejowej. W jego pracach biorą udział przedstawiciele:  Senatu Berlina, Landu Brandenburgii, Meklemburgii-Przedmorza Przedniego i Saksonii, a także urzędów marszałkowskich województw Polski zachodniej. Rolę podmiotu przygotowującego zakres pracy merytorycznej i organizacyjnej  pełni  (VBB Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg GmbH).

Galeria zdjęć

Powiązane wiadomości

Zobacz również