Radny Województwa Lubuskiego Czesław Fiedorowicz omówił prezentację pn. „Szlaki i trasy rowerowe w Euroregionie „Sprewa – Nysa – Bóbr”. Dr hab. inż. Andrzej Zalewski - Koordynator Krajowy EuroVelo w Polsce przedstawił turystyczne trasy rowerowe dalekiego zasięgu – Europejska Sieć EuroVelo i założenia realizacji Projektu w Polsce. W spotkaniu uczestniczył także Koordynator Krajowy EuroVelo w Polsce Marek Zamana, który omówił tematykę dotyczącąEuropejskich Tras Rowerowych EuroVelo w województwie lubuskim ze szczególnym uwzględnieniem założeń i harmonogramu realizacji Projektu na lata 2013-2025. W konferencji wzięli udział m.in. Dyrektor Departamentu Infrastruktury Społecznej Mirosław Glaz oraz Burmistrz Sulęcina Michał Deptuch. Sulęcin ze względu na ilość tras rowerowych nazywany jest rowerową stolicą regionu. Sieć szlaków rowerowych w okolicach Sulęcina liczy około 360 km długości. W skład sieci wchodzą trzy „duże pętle” (Lubniewicka, Łagowska i Słońska), każda o długości około 90 km i trzy „małe pętle” biegnące wokół Sulęcina (trasa Głaźnika i Czerwonego Potoku, licząca 19 km; trasa Doliny Postomii - 20 km oraz trasa Ostrowska - 14 km) oraz szlaki tematyczne.
EuroVelo to największy europejski projekt długodystansowych tras rowerowych w Europie, uwzględniający najatrakcyjniejsze tereny poszczególnych regionów i subregionów Europy. EuroVelo jest rozpoznawalną europejską marką w zakresie kwalifikowanej turystyki rowerowej z zastrzeżonym międzynarodowym znakiem towarowym Europejskiej Federacji Cyklistów. Celem Projektu jest wybudowanie czternastu długodystansowych szlaków rowerowych biegnących przez całą Europę, w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych. Projekt przewiduje budowę, modernizację i adaptację obiektów przeznaczonych na wypożyczalnie, serwisy rowerowe i profesjonalne centra rowerowe oraz stworzenie międzynarodowego geoportalu EuroVelo. Projekt jest realizowany w oparciu o najwyższe międzynarodowe standardy funkcjonalno – techniczne; obejmuje on działania ekologiczne; przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu oraz sprzyja działaniom upowszechniającym kulturę fizyczną, sport, rekreację i turystykę.
Harmonogram realizacji projektu EuroVelo w Polsce zakłada wybudowanie tras rowerowych o łącznej długości około 5270 km, z certyfikacją Europejskiej Federacji Cyklistów do 2022 roku. Trasa rowerowa EV2 przebiegająca przez Polskę, o łącznej długości 1190 km, rozpocznie się na polsko – niemieckiej granicy, obejmie województwo lubuskie a zakończy się w Białowieży, na granicy polsko - białoruskiej. Rowerzyści pokonując trasę EV2 będą mieli możliwość zapoznania się z dziedzictwem historycznym i kulturowym regionów, przez które zaplanowany został przebieg tej europejskiej trasy rowerowej.