
W związku z wypowiedziami przedstawicieli Zrzeszenia Prezydentów Burmistrzów i Wójtów Woj. Lubuskiego cyt. „z planowanych pieniędzy Unii Europejskiej dla Polski w latach 2014-2020 do samorządów trafi zaledwie 7-8 proc., co stanowi mniej niż pomoc techniczna LRPO” (dane te nie są poparte żadną metodologią, na podstawie której zostały wyliczone), pragnę podkreślić, że będzie to zależało tylko i wyłącznie od aktywności samorządów oraz od jakości składanych przez nie projektów, czego dziś nie można w żaden sposób oszacować. Ponadto informuję, że:
1) W ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jednostki samorządu terytorialnego będą mogły ubiegać się o środki w ramach następujących osi priorytetowych: transport (24 proc. alokacji EFRR), infrastruktura społeczno-edukacyjna (13 proc.), ochrona środowiska i zabezpieczenie przeciwpowodziowe (15 proc.), efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna (ok. 10 proc.), rozwój społeczeństwa informacyjnego (ok. 4,5 proc.)
2) Przed samorządami miast i gmin rozciągają się ogromne możliwości aplikowania o fundusze w puli Europejskiego Funduszu Społecznego na latach 2014-2020. W okresie tym obowiązywać będzie jeden program dwufunduszowy (EFRR i EFS), dzięki czemu premiowane będą te projekty, które łączą inwestycje w infrastrukturę techniczną z inwestycjami w kapitał ludzki. To wielka szansa dla szkół, przedszkoli, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji podlegających wójtom, burmistrzom i prezydentom. Jeśli mają dobre pomysły i przedstawią dobre projekty – mogą dostać duże pieniądze.
3) W nowej perspektywie 2014-2020 będą realizowane ZIT-y, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, osobny dla Zielonej Góry i osobny dla Gorzowa. To specjalna pula funduszy dla miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, obejmujących ościenne gminy. To kolejna szansa na pieniądze dla jednostek samorządu terytorialnego.
4) Dodatkowo w ramach większości priorytetów programu, na szczególne wsparcie liczyć będą mogły samorządy, które zgodnie ze Strategią Rozwoju Regionu określane są mianem Obszarów Strategicznej Interwencji (OSI). Poza miastami wojewódzkim, które będą realizowały ZIT-y, są to w szczególności ośrodki subregionalne oraz obszary wiejskie z utrudnionym dostępem do usług publicznych.
5) Ponadto należy pamiętać, że poza Regionalnym Programem Operacyjnym wdrażane będą jeszcze programy krajowe, które również stwarzają możliwości dla samorządów.
Samorządowcy cytowani w w/w artykule mają też pretensje o zmianę Ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z jej zapisami, w przypadku powstania nowej drogi, trasy ekspresowej czy obwodnicy, poprzednia droga, która pełniła dotąd jej funkcję, zostaje przekazana samorządowi niższego szczebla. Nie jest to jednak sprawa tylko włodarzy miast i gmin, ponieważ w wyniku tej zmiany, na barki Zarządu Dróg Wojewódzkich (podległego marszałkowi) spadnie utrzymanie dodatkowych 160 km dróg. Takie są jednak koszty modernizacji kraju. Jeśli przybywa nowych dróg, to przybywa też obowiązków związanych z ich utrzymaniem.
Przede wszystkim jednak nie sposób zgodzić się z wyartykułowaną w artykule tezą o marginalizacji naszego regionu w skali kraju. Mamy autostradę A2 ze zjazdami na terenie województwa, w trakcie budowy jest trasa S3, modernizowana jest trasa kolejowa „Odrzanka” wraz z obejściem Czerwieńska, podejmowanych jest cały szereg inwestycji obejmujących Odrzańską Drogę Wodną, co ma znaczenie z punktu widzenia turystyki i ochrony przeciwpowodziowej, planowana jest znaczna rozbudowa sieci elektroenergetycznych w regionie. Dodajmy, że większość z tych inwestycji („Odrzanka”, dokończenie S3, sieci energetyczne i Odrzańska Droga Wodna) znalazły się na liście ośmiu projektów kluczowych w Strategii Rozwoju Polski Zachodniej.