Inwestycje w kolej na pograniczu są nam potrzebne

Pobierz PDF
Konferencja otwierająca projekt
3 czerwca w niemieckim Seelow odbyła się konferencja otwierająca projekt „Ocena oddziaływania terytorialnego na przykładzie Kolei Wschodniej – linia nr 203”.

Spotkanie jest kolejnym krokiem do rozwoju transportu kolejowego na pograniczu Polski i Niemiec. Linia nr 203 to trasa utworzona jeszcze w XIX wieku. Pomysł jej budowy powstał w ramach Pruskiej Kolei Wschodniej w 1842 r. Po stronie niemieckiej przebiega ona na odcinku ok. 30 km, a po polskiej – w Lubuskiem, na odcinku ok. 50 km – równolegle do linii kolejowej Berlin-Warszawa. Obecnie planowana jest elektryfikacja linii nr 203 po obu stronach granicy i rozbudowa o drugi tor oraz podniesienie prędkości do 160 km/h.

– Województwo lubuskie od lat zabiega o modernizację linii 203 z Krzyża do Kostrzyna. Zapisaliśmy to w naszych najważniejszych dokumentach strategicznych Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030 i Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubuskiego uznając, iż inwestycja w linię 203 jest głównym celem strategicznym przyczyniającym się nie tylko do zwiększenia atrakcyjności transgranicznych połączeń kolejowych, ale przede wszystkim do rozwoju społeczno-gospodarczego na pograniczu – mówił podczas konferencji Tadeusz Jędrzejczak, członek zarządu województwa lubuskiego.

Podobne zdanie na temat inwestycji ma Rainer Genilke, sekretarz Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego kraju związkowego Brandenburgia: – Inicjatywa ta nie tylko przyczynia się do wdrożenia „Wspólnej Koncepcji Przyszłości dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań - Wizja 2030”, ale także wspiera nasze dążenia do znacznego polepszenia dostępności transgranicznej między Wschodnią Brandenburgią a Zachodnią Polską – uważa sekretarz.

Wcześniej transgraniczna linia kolejowa nr 203 była także tematem posiedzenia Komitetu do spraw Współpracy Przygranicznej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej.

Galeria zdjęć

Powiązane wiadomości

Zobacz również