
Aleksander Skorupa, pełnomocnik rządu, który odpowiada za Program dla Odry-2006 mówi, że na bezpieczeństwo na rzekach trzeba patrzeć kompleksowo. Monitorowanie ich odbywa się w województwach, przez które przebiega Odra lub Warta. I dodaje: - Wsparcie rządowe przeznaczone jest na ogół na finansowanie przygotowania dokumentacji inwestycji. Środki z budżetu państwa stanowią tylko 10 proc. nakładów na cały program, który ma zapisaną kwotę około 9 mld zł, czyli inne źródła finansowania są tu istotne, jak choćby środki unijne.
Obecnie LZMiUW realizuje 4 projekty, które współfinansowane są ze środków PdO-2006:
- "Głęboka-Ledno - odbudowa i modernizacja wałów rzeki Odry w km 464,3 - 466,6" - gmina Trzebiechów;
- "Przepompownia Witnica – odbudowa" - gmina Witnica;
- "Koszęcin - budowa nowej przepompowni" - gmina Deszczno;
- "Przepompownia Ludzisławice – odbudowa" - gmina Santok.
W 2013 roku LZMiUW otrzymał z PdO–2006 na realizację powyższych zadań 6,391 mln zł.
Głęboka-Ledno - odbudowa i modernizacja wałów rzeki Odry w km 464,3 - 466,6
Celem inwestycji Głęboka-Ledno jest bezpośrednia ochrona miejscowości: Ledno, Głębokie, Głuchów, Trzebiechów i Borki oraz ujęcia wody dla Zielonej Góry wraz z magistralą wodociągową, liniami energetycznymi zasilającymi wsie (ochrona przed wodą Q1%). Obszar chronionego obszaru wynosi 13,84 tys. ha.
Charakterystyka:
Realizowana inwestycja polega na podwyższeniu i rozbudowie istniejącego wału p/pow. na odcinku o długości ok. 2,64 km wzdłuż rzeki Odry pomiędzy km 464,3 a km 466,6 rzeki. Stanowi ona część 34 – kilometrowego prawostronnego obwałowania rz. Odry chroniącego dolinę rz. Odry (km 434,7 - 469,5 rzeki) oraz dolinę Obrzycy.
Zakres rzeczowy zadania:
- rozbudowa i doszczelnienie prawobrzeżnego wału przeciwpowodziowego rzeki Odry na odcinku km 464,3-466,6 rz. Odry, tj. na dł.2,627 (km 27+493-km 30+120 wału),
- wykonanie nawierzchni drogowej z płyt betonowych na koronie wału, w tym dwóch mijanek w km 28+159-28+196 oraz w km 29+377-29+414,
- rozbudowa dwóch przejazdów przez wał P-1 w km 27+510 i P-2 w km 30+112 oraz czterech zjazdów z wału Z-1 w km 27+708, Z-2 w km 27+711, Z-3 w km 28+812 i Z-4- 28+857,
- zasypanie obniżeń przylegających bezpośrednio do stopy skarpy odpowietrznej: obniżenia na odcinku wału – km 28+260 – 28+620 oraz części oczka wodnego w rejonie km 28+780.
Materiał w opraciu o informację ze strony internetowej www.programodra.pl.