• Przejdź do treści
  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube
  • Ikona elementu - Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Ikona elementu - Skrzynka podawcza Skrzynka podawcza
Logo Lubuskie Warte zachodu

Portal Województwa Lubuskiego

  • Dla mieszkańca
    • Zdrowie
      • Aktualności
      • Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
      • Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
      • Przymus bezpośredni
      • Staże podyplomowe lekarzy
      • Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
      • Programy zdrowotne
      • Programy w zakresie ochrony zdrowia
      • Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
      • Konsultacje społeczne
      • Polub nas na FB
      • Kontakt
    • NGO
      • Aktualności
      • Otwarte konkursy ofert
      • Tryb pozakonkursowy (małe granty)
      • Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
      • Współpraca z NGO - kontakty
      • Konsultacje społeczne
      • Generator ofert
      • Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
      • Nabór do KM FEL 2021-2027
    • Współpraca zagraniczna
      • Aktualności
      • Priorytety Współracy Zagranicznej
      • Partnerzy Województwa Lubuskiego
      • Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
      • Inne formy współpracy
      • Kontakt
      • Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
    • Środowisko
      • Aktualności
      • POMOC DE MINIMIS
      • BDO i opłaty produktowe
      • Dostęp do informacji o środowisku
      • Ekopłatnik
      • Opłaty za korzystanie ze środowiska
      • Rejestr informacji o środowisku
      • Środowisko BIP
      • Zużyte baterie i akumulatory
    • e-lubuskie
      • Aktualności
      • MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
      • Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
      • Lubuskie kontra Wirus
      • Lubuski e-Urząd II
      • Lubuskie e-Zdrowie
      • Park technologii kosmicznych
      • Termomodernizacja Budynku UMWL
      • Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
    • Kultura i dziedzictwo
      • Aktualności
      • Dotacje na zabytki
      • Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
      • Lubuskie Pomniki Historii
      • Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
      • Instytucje kultury
      • Strategie i Programy
      • Szlak Kościołów Drewnianych
      • Zamki, pałace i dwory
      • Nagrody Kulturalne Marszałka
      • Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
    • Sport i edukacja
      • Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
      • Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
      • Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
      • Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
      • Infrastruktura boisk piłkarskich
      • Jednostki oświatowe
      • Informacje oświatowe
      • Informacje o naborach do szkół i placówek
      • Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
      • Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
      • Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
    • Turystyka
      • Aktualności
      • Enoturystyka
      • Atrakcje Lubuskie
      • Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
      • Ewidencja Obiektów Hotelarskich
      • Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
      • Kontakt
    • Rozwój Regionu
      • Aktualności
      • Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
      • Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
      • Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
      • Polityka spójności
      • Rewitalizacja
      • Szkolnictwo wyższe
      • Kontakt
    • Informacja przestrzenna i nieruchomości
      • Aktualności
      • Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
      • Geoportale lokalne
      • Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
      • Nieruchomości na sprzedaż
      • Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
      • Główny Urząd Geodezji i Kartografii
      • Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
      • Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
    • Transport i Infrastruktura
      • Publiczny Transport Zbiorowy
      • Aktualności
      • Transport Lotniczy
      • Infrastruktura Drogowa
      • Infrastruktura Energetyczna
      • Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
      • Projekt RailBLu
      • Projekt OdraVelo
    • Stypendia Marszałka
      • Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
      • Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
      • Stypendia dla studentów kierunków medycznych
      • Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
      • Stypendia sportowe
      • Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
    • Gospodarka
      • Zainwestuj w Lubuskiem
      • Zostań eksporterem
      • Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
      • Publikacje
      • Informacje o gospodarce Województwa
      • Inteligentne specjalizacje
      • Akredytacja Regionalna
      • Program Rozwoju Innowacji
      • Prezentacja Gospodarcza
    • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
      • Poprzednie edycje
    • Lubuski Lider Biznesu
    • Promocja Województwa
      • Aktualności
      • Filmy promocyjne
      • Materiały On-Line
      • Logo i Herb Województwa
      • Patronaty Marszałka Województwa
      • Atrakcje Lubuskie
      • Lubuskie Centrum Winiarstwa
    • Zamówienia publiczne
    • Fundusze Europejskie
      • Aktualności
      • Interreg
      • Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
      • Zapytaj o Fundusze Europejskie
      • RODO w PIFE
      • Rzecznik Funduszy Europejskich
    • Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
      • Aktualności
      • Informacje o nowej inwestycji
    • Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
    • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
      • Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
      • Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
      • Sprawozdawczość
      • Kontakt
  • Urząd
    • Kontakty
    • Petycje
    • Standardy ochrony małoletnich
    • System Zarządzania Jakością
    • System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
  • Samorząd
    • Zarząd Województwa
    • Sejmik
      • Aktualności
      • Radni
      • Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
      • Z prac Komisji Sejmiku
      • Kompetencje Sejmiku
      • Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
      • Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
      • Radni poprzednich kadencji
      • Młodzieżowy Sejmik WL
    • WRDS
      • Aktualności
      • Prezydium WRDS
      • Członkowie WRDS
      • Stanowiska
      • Uchwały
      • Opinie
      • Apele
  • Region
    • Lubuskie media
    • Parlamentarzyści
    • Rady i organy doradcze
  • Kontakt
Wyszukiwarka główna
Dla mieszkańca
Urząd
Samorząd
Region
Kontakt
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Aktualności
Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz spółki
Umieszczenia w szpitalach psychiatrycznych na podstawie postanowienia sądowego
Przymus bezpośredni
Staże podyplomowe lekarzy
Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich kierowców oraz osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
Programy zdrowotne
Programy w zakresie ochrony zdrowia
Informator o dostępnych w województwie lubuskim formach wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi
Konsultacje społeczne
Polub nas na FB
Kontakt
Aktualności
Otwarte konkursy ofert
Tryb pozakonkursowy (małe granty)
Program współpracy i regulamin udzielania dotacji
Współpraca z NGO - kontakty
Konsultacje społeczne
Generator ofert
Rada Działalności Pożytku Publicznego Województwa Lubuskiego
Nabór do KM FEL 2021-2027
Aktualności
Priorytety Współracy Zagranicznej
Partnerzy Województwa Lubuskiego
Umowy, Porozumienia i Oświadczenia o współpracy
Inne formy współpracy
Kontakt
Biuro Regionalne Województwa Lubuskiego w Brukseli
Aktualności
POMOC DE MINIMIS
BDO i opłaty produktowe
Dostęp do informacji o środowisku
Ekopłatnik
Opłaty za korzystanie ze środowiska
Rejestr informacji o środowisku
Środowisko BIP
Zużyte baterie i akumulatory
Aktualności
MedBrain L – lubuski projekt wsparcia diagnostyki i medycyny systemami Sztucznej Inteligencji
Lubuskie Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - Data Center
Lubuskie kontra Wirus
Lubuski e-Urząd II
Lubuskie e-Zdrowie
Park technologii kosmicznych
Termomodernizacja Budynku UMWL
Rewitalizacja budynku Wielospecjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. na potrzeby Lubuskiego Centrum Kompetencji Cyfrowych i Usług Wspólnych - etap I
Aktualności
Dotacje na zabytki
Lubuskie Szlaki Dziedzictwa Kulturowego
Lubuskie Pomniki Historii
Zabytki Światowego Dziedzictwa UNESCO w lubuskiem
Instytucje kultury
Strategie i Programy
Szlak Kościołów Drewnianych
Zamki, pałace i dwory
Nagrody Kulturalne Marszałka
Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji im. Zbigniewa Majewskiego w Drzonkowie
Nagrody i wyróżnienia w dziedzinie sportu
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego Województwa Lubuskiego w zakresie sportu
Rozwój infrastruktury sportowej w Województwie Lubuskim 2025
Infrastruktura boisk piłkarskich
Jednostki oświatowe
Informacje oświatowe
Informacje o naborach do szkół i placówek
Konkursy na dyrektorów wojewódzkich jednostek oświatowych
Lubuska Edukacja Ekologiczno - Klimatyczna (Nauka)
Projekt - Lubuska Szkoła Przyszłości
Aktualności
Enoturystyka
Atrakcje Lubuskie
Organizatorzy turystyki i przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych
Ewidencja Obiektów Hotelarskich
Przewodnicy Górscy, Przewodnicy Turystyczni i Piloci Wycieczek
Kontakt
Aktualności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego
Lubuska Rada Doradcza ds. Rozwoju Regionu
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne
Polityka spójności
Rewitalizacja
Szkolnictwo wyższe
Kontakt
Aktualności
Regionalny Węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Lubuskiego
Geoportale lokalne
Planowanie przestrzenne (m.in. opracowania studialne)
Nieruchomości na sprzedaż
Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
Główny Urząd Geodezji i Kartografii
Wyszukiwarka Ksiąg Wieczystych
Obowiązujący Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa
Publiczny Transport Zbiorowy
Aktualności
Transport Lotniczy
Infrastruktura Drogowa
Infrastruktura Energetyczna
Ikona elementu - Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Inwestycje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Projekt RailBLu
Projekt OdraVelo
Lubuskie Talenty - Program Stypendialny
Lubuscy Zawodowcy - Program Stypendialny
Stypendia dla studentów kierunków medycznych
Stypendia naukowe, twórcze i artystyczne
Stypendia sportowe
Stypendia dla studentów studiów stacjonarnych wyższych uczelni
Zainwestuj w Lubuskiem
Zostań eksporterem
Ikona elementu - Misje gospodarcze Misje gospodarcze
Publikacje
Informacje o gospodarce Województwa
Inteligentne specjalizacje
Akredytacja Regionalna
Program Rozwoju Innowacji
Prezentacja Gospodarcza
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Poprzednie edycje
Aktualności
Filmy promocyjne
Materiały On-Line
Logo i Herb Województwa
Patronaty Marszałka Województwa
Atrakcje Lubuskie
Lubuskie Centrum Winiarstwa
Aktualności
Interreg
Regionalny Program Operacyjny - Lubuskie 2020
Zapytaj o Fundusze Europejskie
RODO w PIFE
Rzecznik Funduszy Europejskich
Aktualności
Informacje o nowej inwestycji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Ekspertyza - charakterystyka sytuacji kobiet i mężczyzn w województwie lubuskim
Równościowy Plan Dziania dla województwa lubuskiego na lata 2025-2030.
Sprawozdawczość
Kontakt
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Aktualności
Radni
Ikona elementu - Sesje Sejmiku Sesje Sejmiku
Z prac Komisji Sejmiku
Kompetencje Sejmiku
Odznaka Honorowa za Zasługi dla Województwa Lubuskiego
Honorowy Obywatel Województwa Lubuskiego
Radni poprzednich kadencji
Młodzieżowy Sejmik WL
Aktualności
Prezydium WRDS
Członkowie WRDS
Stanowiska
Uchwały
Opinie
Apele
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Wyszukiwarka mobilna
  • Strona główna
  • Dla mieszkańca
  • Fundusze Europejskie
  • Fundusze Europejskie
  • Po pięciu latach tramwaje...
1 sierpnia 2022

Po pięciu latach tramwaje wróciły na tory

Fot: Paweł Wańczko/Lubuskie.pl

Udostępnij

X.com Facebook.com LinkedIn.com Pinterest.com

Po pięciu latach na gorzowskie Piaski wróciły tramwaje. Komunikacja tramwajowa w mieście ponownie funkcjonuje na wszystkich liniach. Koszt całkowity projektu to ponad 200 mln zł z funduszy UE i pieniędzy rządowych.

W poniedziałek 1 sierpnia około godz. 10.00 pierwszy tramwaj linii numer 2 wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piasków. W pierwszym pasażerskim przejeździe wzdłuż ulic Chrobrego, Mieszka I i Kazimierza Wielkiego wzięli udział m.in. przedstawiciele miasta, regionu, parlamentarzyści, radni oraz mieszkańcy Gorzowa. Parę minut później kolejne tramwaje wyruszyły na swoje trasy zgodnie z obowiązującym rozkładem. Przejazdy tramwajami na wszystkich liniach są dziś bezpłatne.

Zielone miasta to jest przyszłość

–  Dziś mieszkańcy Gorzowa mają powód do wielkiej satysfakcji. To dzięki waszej determinacji zadanie zostało wpisane do Strategii Województwa Lubuskiego, a w 2014 r. wpisaliśmy je do Kontraktu Terytorialnego. W 2015 r. pan minister Waldemar Sługocki podpisał umowę na realizację tej inwestycji. Maraton polityczny dobiegł do mety. Zielone miasta to przyszłość. W nowej perspektywie, w Krajowym Planie Odbudowy, mamy prawie 3 mld euro na zielone miasta. Nadmierne inwestycje w drogi wcale nie przynoszą rozwoju, trzeba inwestować w transport publiczny i Gorzów wiedział o tym już dekadę temu. To wielkie święto pana prezydenta. Gratuluję radnym miasta Gorzowa. Tylko jak jest zgoda, to takie inwestycje mogą powstać - mówiła w Gorzowie marszałek Elżbieta Anna Polak.

Prezydent miasta Jacek Wójcicki podkreślał, że to dzięki ogromnej pracy wielu ludzi, tych wszystkich którzy walczyli o dofinansowanie, po pięciu latach przerwy na gorzowskie Piaski znów kursują tramwaje. - To gigantyczny projekt, który rozpoczął się wiele lat temu, kiedy to Kontrakt Terytorialny został podpisany z wiceministrem Waldemarem Sługockim. Udało się pozyskać dla Gorzowa gigantyczne pieniądze. Nie byłoby tego projektu, gdyby nie fantastyczni ludzie, którzy pracowali nad nim od początku do wykonania – podkreślał prezydent. Podziękował za udaną współpracę z wykonawcą zadania, podkreślając, że to jedna z lepiej poprowadzonych inwestycji.

Nowoczesny, ekologiczny transport

- Nie będę się licytować, kto ile dał miastu na tę inwestycję. To nie przystoi. Ważny jest efekt. Niech ta inwestycja służy jak najlepiej mieszkańcom. Mam dużą satysfakcję, że jako ówcześnie urzędujący wiceminister infrastruktury i rozwoju miałem przyjemność podpisywać tę inwestycję. Pan prezydent Jacek Wójcicki doskonale poradził sobie z przygotowaniem i realizacją tego skomplikowanego i złożonego projektu. Te projekty liniowe generują dużo obiektywnych przeszkód. Świetnie to wykonano. Ten projekt był z jednej strony mocno zogniskowany, ale jest też wielowątkowy. Dodatkowo teren wokół modernizowanej linii zmienił swoje oblicze, dokonano minirewitalizacji - mówił Waldemar Slugocki, poseł na Sejm i były i wiceminister Infrastruktury i Rozwoju.

Poseł Waldemar Sługocki podkreślał, że oblicze Polski zmienia się dzięki wejściu Polski do Unii Europejskiej. - Ta kolosalna inwestycja, chyba największa w Gorzowie w ostatnim czasie, jest finansowana w ramach polityki spójności z budżetu UE, który my jako Polacy współtworzymy. Trzeba mieć świadomość, że ta inwestycja była zrealizowana w ramach nowej polityki: miejskiej polityki – mówił poseł. Projekt realizowany był w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które były realizowane na dwa sposoby. - Duże ZITy przez ministra rozwoju i ten projekt jest z tych pieniędzy zrealizowany. Małe ZIT-y z pieniędzy regionalnych programów operacyjnych przez samorząd województwa lubuskiego na czele z marszałek Elżbietą Anna Polak – mówił poseł W. Sługocki.

Gorzowianie długo czekali na tę inwestycję   

Posłanka Krystyna Sibińska podkreślała, że tramwaje są bardzo ważne dla gorzowian. - Kiedy pojawiło się zagrożenie likwidacji tramwajów, wszyscy stawiliśmy temu opór. Chciałam podziękować tym, którzy zadbali o to, aby projekt dotyczący rozbudowy linii tramwajowej, zakupu nowych tramwajów znalazł się w dokumentach strategicznych. Podpis ówczesnego wiceministra Waldemara Sługockiego zaważył tam, gdzie trzeba było dopiąć tego kontraktu – przypomniała posłanka.

Prace trwały od 2012 r., proces przygotowawczy trwał bardzo długo. - Cieszę się, że ci którzy po nas nastali nie próbowali szantażować gorzowian: damy - nie damy, będziecie mieli – nie będziecie mieli. Cieszy mnie, że gorzowskie tramwaje będę jeździć po naszych wyremontowanych i dostosowanych do tego drogach, żeby było miło i ekologicznie. Proces inwestycyjny to jest praca wielu osób, którym dzisiaj dziękuję. Dziękuję urzędnikom, którzy poprawiali i dostosowywali trudne formularze, żeby ostatecznie móc powiedzieć, mamy pieniądze i mamy tramwaje - mówiła posłanka.

Dwa lata temu, 2 lipca 2020 r., wznowiono ruch na trasie linii numer 1, w tym roku na tory wyjechały tramwaje na pozostałych dwóch liniach - 2 i 3. Wznowienie komunikacji jest możliwe dzięki zakończonej przebudowie ulic Chrobrego i Mieszka I wraz z torowiskiem, w ramach kolejnego etapu projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” oraz modernizacji ulicy Kazimierza Wielkiego. Na tory wyjadą zarówno nowoczesne tramwaje „Twist” bydgoskiej firmy PESA, jak i odnowione, dobrze znane gorzowianom „Helmuty”.

To największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie

Ostatni tramwaj po gorzowskich torach przejechał kilkanaście minut przed północą 30 września 2017 roku. Po tym czasie komunikacja tramwajowa na wszystkich liniach, a w Gorzowie działają trzy, została zawieszona. Przerwa związana była z realizacją kolejnych etapów projektu pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI : Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020.

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury i taboru transportu publicznego w obszarze funkcjonalnym Gorzowa Wlkp. (rozbudowa linii tramwajowych) była jedną z kluczowych inwestycji regionalnych, która w listopadzie 2012 r. została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020. W 2014 r. projekt Systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. został ujęty w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Lubuskiego w kompleksowym przedsięwzięciu z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu. W 2015 r. umowę na realizację projektu podpisał ówczesny wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Waldemar Sługocki.

 „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” to największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie. To blisko 10 kilometrów nowych torów tramwajowych, przebudowa kilkunastu odcinków miejskich ulic oraz budowa ponad 20 nowych wiat przystankowych i małej infrastruktury. To także wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach, wraz z obsługą w Internecie i na urządzeniach mobilnych. To także zainstalowanie nowego monitoringu. Umowa na dofinansowanie projektu została podpisana w czerwcu 2017 roku. Inwestycja ma wartość blisko 200 mln złotych, z czego prawie 85 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Priorytetu VI (Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach).

Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian. Całkowicie zmieni jakość komunikacji publicznej. Po zakończeniu remontów przystanki tramwajowe będą w bardziej dogodnych miejscach. Z centrum (okolic Katedry) będzie znacznie łatwiej wsiąść w tramwaj. A to za sprawą nowych lokalizacji przystanków. Nowy przystanek pojawi się także w okolicach ulicy Dowgielewiczowej. Dzięki temu mieszkańcy pobliskiego osiedla będą mieli krótszą drogę do pokonania, by skorzystać z przejazdu tramwajem. Projekt zakłada przesiadkę z pojazdów muzealnych do nowoczesnych tramwajów. W znacznym stopniu poprawią się komfort i wygoda podróżowania. Zmodernizowane torowiska zagwarantują podróż tramwajem bez drgań i kołysań. Tramwaje będą niskopodłogowe, przyjazne dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz dla osób z wózkami dziecięcymi. Wnętrza będą klimatyzowane, przestronne, dające poczucie bezpieczeństwa, nad czym czuwać będzie system monitoringu. Udogodnieniem dla pasażerów będzie dostęp do sieci wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Skończy się udręka mieszkańców ulic Chrobrego, Mieszka I i Sikorskiego. Dzięki nowym, cichym wozom tramwajowym nie będą już narażeni na hałas i drgania przy każdym przejeździe tramwaju.

Dzięki systemowi informacji pasażerskiej i monitoringu gorzowianie otrzymają przejrzystą i dokładną informację na temat bieżącego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Pojawią się elektroniczne tablice LED (będzie ich 38) z systemem zapowiedzi głosowej na przystankach. W pojazdach komunikacji miejskiej będą urządzenia służące do sterowania informacją pasażerską, system zapowiedzi głosowych oraz system monitoringu wizyjnego.

Pojawi się także 15 kamer włączonych do nowo projektowanego Centrum Monitoringu Wizyjnego.

Realizacja projektu tramwajowego to korzyść nie tylko dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. To wiele udogodnień dla każdego poruszającego się po Gorzowie Wlkp. – kierowcy, pieszego i rowerzysty. Projekt tramwajowy zakłada także remont dróg, chodników i budowę ścieżek rowerowych. Zupełnie nowe oblicze zyskają główne ulice naszego miasta: Sikorskiego, Kostrzyńska, Chrobrego czy Walczaka.

Cała inwestycja została podzielona na etapy:

  1.  Przebudowa ul. Walczaka – przebudowa zjazdów oraz skrzyżowania ulic Walczaka i Dowgielewiczowej, – przebudowa torowiska tramwajowego od stacji Shell (ul. Walczaka 25B) do ronda Gdańskiego, – nowe perony przystankowe,
  2. Przebudowa ul. Sikorskiego – nowe wiaty z ławkami, – budowa deptaka od ul. Chrobrego do ul. Pionierów – budowa ronda na skrzyżowaniu: Dworcowa / al. Konstytucji 3 Maja / Orląt Lwowskich – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Cichońskiego do ul. Dworcowej – remont torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza, – remonty chodników i peronów przystankowych, – wymiana wiat przystankowych, – nowa wiata rowerowa.
  3. Przebudowa ul. Kostrzyńskiej– przebudowa torowiska od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach, – przebudowa sieci trakcyjnej, pętli tramwajowej i zjazdu do zajezdni – przebudowa skrzyżowania ulic Kostrzyńska – Dobra - Warzywna – remont odcinka drogi od Placu Słonecznego do węzła S3 – nowe perony i przystanki tramwajowe oraz zatoki autobusowe – nowe chodniki i ścieżki rowerowe – nowe oświetlenie drogi z doświetleniem przejść dla pieszych – nowe nasadzenia zieleni.
  4. Przebudowa ul. Dworcowej – budowa 180 m nowego toru i trakcji – przebudowa drogi wraz z torowiskiem – przebudowa placu przed dworcem PKP – remont nawierzchni jezdni i chodników.
  5. Przebudowa ul. Chrobrego – przebudowa deptaka miejskiego – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Sikorskiego do ul. Roosevelta – remont peronów przystankowych – remont chodników i małej architektury.
Realizacja projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” trwa od 2016 roku, objął również zakup 14 nowych wagonów tramwajowych, odnowienie ośmiu oraz modernizację zajezdni tramwajowej Miejskiego Zakładu Komunikacji.
 

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #UEdlaPL

Pobierz PDF
Kategoria: Fundusze Europejskie
  • Poprzedni wpis Fundusze Europejskie w Lubuskiem na facebook'u!
  • Następny wpis Mobilny Punkt Informacyjny w Bytomiu Odrzańskim i Otyniu, 11.08.2022 r.

Galeria: Linia tramwajowa wraca na gorzowskie Piaski

  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Goście oczekują na przyjazd pierwszego tramwaju na linii numer 2 na gorzowskie Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Goście oczekują na przyjazd pierwszego tramwaju na linii numer 2 na gorzowskie Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Goście oczekują na przyjazd pierwszego tramwaju na linii numer 2 na gorzowskie Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Pierwszy tramwaj na linii numer 2 w Gorzowie wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piaski. W przejeździe wzięli udział przedstawiciele miasta, województwa, parlamentarzyści oraz radni.
  • Marszałek Elżbieta Anna, poseł RP Waldemar Sługocki (z prawej) oraz radny wojewódzki Mirosław Marcinkiewicz (z lewej) w drodze na konferencje prasową dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Gorzowianka trzyma okolicznościowy, bezpłatny bilet na przejazd tramwajem numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Tort z okazji powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski kroją okolicznościowy tort
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski kroją okolicznościowy tort
  • Uczestnicy konferencji prasowej dot. powrotu linii tramwajowej numer 2 na gorzowskie Piaski.

Zobacz również

  • Fundusze Europejskie
    27.07.2022
    DOFE 2022 – zgłoś się już dziś!
    Chcesz miło i kreatywnie spędzić czas z rodziną? Dobrze trafiłeś! Nadchodzi IX. edycja Dni...
  • Marszałek Elżbieta Anna Polak jest współprzewodniczącą zespołu ds. międzynarodowych, Unii Europejskiej i polityki regionalnej ze strony samorządowej (z ramienia Związku Województw RP). Na zdjęciu podczas prowadzenia obrad Zespołu, które odbyły się 12 lipca br.
    Fundusze Europejskie
    27.07.2022
    Samorządowcy i rząd o Krajowym Planie Odbudowy i programach finansowanych...
    Wdrażanie KPO to jeden z tematów obrad Zespołu ds. Międzynarodowych, Unii Europejskiej i Polityki Regionalnej...
Zobacz więcej

Dodatkowe informacje

Logo Lubuskie Warte zachodu

Adres:

Województwo Lubuskie - Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

ul. Podgórna 7

65-057 Zielona Góra

  • Ikona elementu - Facebook Facebook
  • Ikona elementu - Instragram Instragram
  • Ikona elementu - youtube youtube

Kontakt:

tel.: +48 68 456 52 00

fax: +48 68 456 52 96

kancelaria.ogolna@lubuskie.pl

e-Doręczenia: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31

Godziny otwarcia urzędu:

pn-pt: 7:30 - 15:30

W imieniu Zarządu i Marszałka interesantów w sprawach skarg i wniosków przyjmuje Sekretarz Województwa w każdą środę w godzinach 8.30-16.30, po uprzednim umówieniu się.
Tel. +48 68 456 55 00

Dane:


NIP: 973-05-90-332

REGON: 970770089

TERYT: 0862011 16742

Dla mieszkańca
Zdrowie
NGO
Współpraca zagraniczna
Środowisko
e-lubuskie
Kultura i dziedzictwo
Sport i edukacja
Turystyka
Rozwój Regionu
Informacja przestrzenna i nieruchomości
Transport i Infrastruktura
Stypendia Marszałka
Gospodarka
Nagroda Gospodarcza Marszałka Województwa Lubuskiego
Lubuski Lider Biznesu
Promocja Województwa
Zamówienia publiczne
Fundusze Europejskie
Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży
Rada Kobiet Województwa Lubuskiego
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym
Urząd
Kontakty
Petycje
Standardy ochrony małoletnich
System Zarządzania Jakością
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Samorząd
Zarząd Województwa
Sejmik
WRDS
Region
Lubuskie media
Parlamentarzyści
Rady i organy doradcze
Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • Zasady bezpieczeństwa w Internecie
  • ePuap UMWL
  • Formularz kontaktowy
© Copyright Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Realizacja: IDcom.pl