
W poniedziałek 1 sierpnia około godz. 10.00 pierwszy tramwaj linii numer 2 wyruszył z pętli Wieprzyce w kierunku Piasków. W pierwszym pasażerskim przejeździe wzdłuż ulic Chrobrego, Mieszka I i Kazimierza Wielkiego wzięli udział m.in. przedstawiciele miasta, regionu, parlamentarzyści, radni oraz mieszkańcy Gorzowa. Parę minut później kolejne tramwaje wyruszyły na swoje trasy zgodnie z obowiązującym rozkładem. Przejazdy tramwajami na wszystkich liniach są dziś bezpłatne.
Zielone miasta to jest przyszłość
– Dziś mieszkańcy Gorzowa mają powód do wielkiej satysfakcji. To dzięki waszej determinacji zadanie zostało wpisane do Strategii Województwa Lubuskiego, a w 2014 r. wpisaliśmy je do Kontraktu Terytorialnego. W 2015 r. pan minister Waldemar Sługocki podpisał umowę na realizację tej inwestycji. Maraton polityczny dobiegł do mety. Zielone miasta to przyszłość. W nowej perspektywie, w Krajowym Planie Odbudowy, mamy prawie 3 mld euro na zielone miasta. Nadmierne inwestycje w drogi wcale nie przynoszą rozwoju, trzeba inwestować w transport publiczny i Gorzów wiedział o tym już dekadę temu. To wielkie święto pana prezydenta. Gratuluję radnym miasta Gorzowa. Tylko jak jest zgoda, to takie inwestycje mogą powstać - mówiła w Gorzowie marszałek Elżbieta Anna Polak.
Prezydent miasta Jacek Wójcicki podkreślał, że to dzięki ogromnej pracy wielu ludzi, tych wszystkich którzy walczyli o dofinansowanie, po pięciu latach przerwy na gorzowskie Piaski znów kursują tramwaje. - To gigantyczny projekt, który rozpoczął się wiele lat temu, kiedy to Kontrakt Terytorialny został podpisany z wiceministrem Waldemarem Sługockim. Udało się pozyskać dla Gorzowa gigantyczne pieniądze. Nie byłoby tego projektu, gdyby nie fantastyczni ludzie, którzy pracowali nad nim od początku do wykonania – podkreślał prezydent. Podziękował za udaną współpracę z wykonawcą zadania, podkreślając, że to jedna z lepiej poprowadzonych inwestycji.
Nowoczesny, ekologiczny transport
- Nie będę się licytować, kto ile dał miastu na tę inwestycję. To nie przystoi. Ważny jest efekt. Niech ta inwestycja służy jak najlepiej mieszkańcom. Mam dużą satysfakcję, że jako ówcześnie urzędujący wiceminister infrastruktury i rozwoju miałem przyjemność podpisywać tę inwestycję. Pan prezydent Jacek Wójcicki doskonale poradził sobie z przygotowaniem i realizacją tego skomplikowanego i złożonego projektu. Te projekty liniowe generują dużo obiektywnych przeszkód. Świetnie to wykonano. Ten projekt był z jednej strony mocno zogniskowany, ale jest też wielowątkowy. Dodatkowo teren wokół modernizowanej linii zmienił swoje oblicze, dokonano minirewitalizacji - mówił Waldemar Slugocki, poseł na Sejm i były i wiceminister Infrastruktury i Rozwoju.
Poseł Waldemar Sługocki podkreślał, że oblicze Polski zmienia się dzięki wejściu Polski do Unii Europejskiej. - Ta kolosalna inwestycja, chyba największa w Gorzowie w ostatnim czasie, jest finansowana w ramach polityki spójności z budżetu UE, który my jako Polacy współtworzymy. Trzeba mieć świadomość, że ta inwestycja była zrealizowana w ramach nowej polityki: miejskiej polityki – mówił poseł. Projekt realizowany był w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które były realizowane na dwa sposoby. - Duże ZITy przez ministra rozwoju i ten projekt jest z tych pieniędzy zrealizowany. Małe ZIT-y z pieniędzy regionalnych programów operacyjnych przez samorząd województwa lubuskiego na czele z marszałek Elżbietą Anna Polak – mówił poseł W. Sługocki.
Gorzowianie długo czekali na tę inwestycję
Posłanka Krystyna Sibińska podkreślała, że tramwaje są bardzo ważne dla gorzowian. - Kiedy pojawiło się zagrożenie likwidacji tramwajów, wszyscy stawiliśmy temu opór. Chciałam podziękować tym, którzy zadbali o to, aby projekt dotyczący rozbudowy linii tramwajowej, zakupu nowych tramwajów znalazł się w dokumentach strategicznych. Podpis ówczesnego wiceministra Waldemara Sługockiego zaważył tam, gdzie trzeba było dopiąć tego kontraktu – przypomniała posłanka.
Prace trwały od 2012 r., proces przygotowawczy trwał bardzo długo. - Cieszę się, że ci którzy po nas nastali nie próbowali szantażować gorzowian: damy - nie damy, będziecie mieli – nie będziecie mieli. Cieszy mnie, że gorzowskie tramwaje będę jeździć po naszych wyremontowanych i dostosowanych do tego drogach, żeby było miło i ekologicznie. Proces inwestycyjny to jest praca wielu osób, którym dzisiaj dziękuję. Dziękuję urzędnikom, którzy poprawiali i dostosowywali trudne formularze, żeby ostatecznie móc powiedzieć, mamy pieniądze i mamy tramwaje - mówiła posłanka.
Dwa lata temu, 2 lipca 2020 r., wznowiono ruch na trasie linii numer 1, w tym roku na tory wyjechały tramwaje na pozostałych dwóch liniach - 2 i 3. Wznowienie komunikacji jest możliwe dzięki zakończonej przebudowie ulic Chrobrego i Mieszka I wraz z torowiskiem, w ramach kolejnego etapu projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” oraz modernizacji ulicy Kazimierza Wielkiego. Na tory wyjadą zarówno nowoczesne tramwaje „Twist” bydgoskiej firmy PESA, jak i odnowione, dobrze znane gorzowianom „Helmuty”.
To największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie
Ostatni tramwaj po gorzowskich torach przejechał kilkanaście minut przed północą 30 września 2017 roku. Po tym czasie komunikacja tramwajowa na wszystkich liniach, a w Gorzowie działają trzy, została zawieszona. Przerwa związana była z realizacją kolejnych etapów projektu pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”. Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach działania 6.1: Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, oś priorytetowa VI : Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020.
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury i taboru transportu publicznego w obszarze funkcjonalnym Gorzowa Wlkp. (rozbudowa linii tramwajowych) była jedną z kluczowych inwestycji regionalnych, która w listopadzie 2012 r. została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020. W 2014 r. projekt Systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. został ujęty w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Lubuskiego w kompleksowym przedsięwzięciu z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu. W 2015 r. umowę na realizację projektu podpisał ówczesny wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Waldemar Sługocki.
„System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.” to największy projekt komunikacyjny w powojennym Gorzowie. To blisko 10 kilometrów nowych torów tramwajowych, przebudowa kilkunastu odcinków miejskich ulic oraz budowa ponad 20 nowych wiat przystankowych i małej infrastruktury. To także wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach, wraz z obsługą w Internecie i na urządzeniach mobilnych. To także zainstalowanie nowego monitoringu. Umowa na dofinansowanie projektu została podpisana w czerwcu 2017 roku. Inwestycja ma wartość blisko 200 mln złotych, z czego prawie 85 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Priorytetu VI (Rozwój Niskoemisyjnego Transportu Zbiorowego w miastach).
Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian. Całkowicie zmieni jakość komunikacji publicznej. Po zakończeniu remontów przystanki tramwajowe będą w bardziej dogodnych miejscach. Z centrum (okolic Katedry) będzie znacznie łatwiej wsiąść w tramwaj. A to za sprawą nowych lokalizacji przystanków. Nowy przystanek pojawi się także w okolicach ulicy Dowgielewiczowej. Dzięki temu mieszkańcy pobliskiego osiedla będą mieli krótszą drogę do pokonania, by skorzystać z przejazdu tramwajem. Projekt zakłada przesiadkę z pojazdów muzealnych do nowoczesnych tramwajów. W znacznym stopniu poprawią się komfort i wygoda podróżowania. Zmodernizowane torowiska zagwarantują podróż tramwajem bez drgań i kołysań. Tramwaje będą niskopodłogowe, przyjazne dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz dla osób z wózkami dziecięcymi. Wnętrza będą klimatyzowane, przestronne, dające poczucie bezpieczeństwa, nad czym czuwać będzie system monitoringu. Udogodnieniem dla pasażerów będzie dostęp do sieci wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Skończy się udręka mieszkańców ulic Chrobrego, Mieszka I i Sikorskiego. Dzięki nowym, cichym wozom tramwajowym nie będą już narażeni na hałas i drgania przy każdym przejeździe tramwaju.
Dzięki systemowi informacji pasażerskiej i monitoringu gorzowianie otrzymają przejrzystą i dokładną informację na temat bieżącego funkcjonowania komunikacji miejskiej. Pojawią się elektroniczne tablice LED (będzie ich 38) z systemem zapowiedzi głosowej na przystankach. W pojazdach komunikacji miejskiej będą urządzenia służące do sterowania informacją pasażerską, system zapowiedzi głosowych oraz system monitoringu wizyjnego.
Pojawi się także 15 kamer włączonych do nowo projektowanego Centrum Monitoringu Wizyjnego.
Realizacja projektu tramwajowego to korzyść nie tylko dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. To wiele udogodnień dla każdego poruszającego się po Gorzowie Wlkp. – kierowcy, pieszego i rowerzysty. Projekt tramwajowy zakłada także remont dróg, chodników i budowę ścieżek rowerowych. Zupełnie nowe oblicze zyskają główne ulice naszego miasta: Sikorskiego, Kostrzyńska, Chrobrego czy Walczaka.
Cała inwestycja została podzielona na etapy:
- Przebudowa ul. Walczaka – przebudowa zjazdów oraz skrzyżowania ulic Walczaka i Dowgielewiczowej, – przebudowa torowiska tramwajowego od stacji Shell (ul. Walczaka 25B) do ronda Gdańskiego, – nowe perony przystankowe,
- Przebudowa ul. Sikorskiego – nowe wiaty z ławkami, – budowa deptaka od ul. Chrobrego do ul. Pionierów – budowa ronda na skrzyżowaniu: Dworcowa / al. Konstytucji 3 Maja / Orląt Lwowskich – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Cichońskiego do ul. Dworcowej – remont torowiska przy skrzyżowaniu z ul. Jancarza, – remonty chodników i peronów przystankowych, – wymiana wiat przystankowych, – nowa wiata rowerowa.
- Przebudowa ul. Kostrzyńskiej– przebudowa torowiska od Placu Słonecznego do pętli na Wieprzycach, – przebudowa sieci trakcyjnej, pętli tramwajowej i zjazdu do zajezdni – przebudowa skrzyżowania ulic Kostrzyńska – Dobra - Warzywna – remont odcinka drogi od Placu Słonecznego do węzła S3 – nowe perony i przystanki tramwajowe oraz zatoki autobusowe – nowe chodniki i ścieżki rowerowe – nowe oświetlenie drogi z doświetleniem przejść dla pieszych – nowe nasadzenia zieleni.
- Przebudowa ul. Dworcowej – budowa 180 m nowego toru i trakcji – przebudowa drogi wraz z torowiskiem – przebudowa placu przed dworcem PKP – remont nawierzchni jezdni i chodników.
- Przebudowa ul. Chrobrego – przebudowa deptaka miejskiego – remont odcinka drogi i torowiska od ul. Sikorskiego do ul. Roosevelta – remont peronów przystankowych – remont chodników i małej architektury.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #UEdlaPL